Startproblem Saab 9-3, Vevaxelgivare eller bränslepump?

Kivik
25 december 2012 · 264 Inlägg

Hej.
Har problem med min 9-3a från -00.

Problemet började för en vecka sen ungefär när jag märkte att bilen hackade till lite vid körning. Någon tillfälle så var den även svårstartad.
I övrigt så gick den som den skulle och inga lampor lyste.

Igår tog jag bilen och körde i en timmes tid ungefär och när jag stannade till i McDriven så bara dog bilen och var svårstartad. Fick igång den efter 10 sekunders malande på tomgången.
Det gick att köra vidare till mitt slutmål ca 5km därifrån men Saaben var inte riktigt som vanligt vid körning.

Dagen efter när jag kom ut och ska köra hem så vill den inte alls starta. Går runt på startmotorn men den har ingen som helst intresse av att starta. Lånade en annan tändkassett och satte i, men det gjorde ingen skillnad.

Lyssnade om soppapumpen låter men helt tyst är det.

Är det vevaxelgivaren som har gett upp bara så där eller är det kanske pumpen?

Har för mig att om vevaxelgivaren är sönder så skickar den ingen signal till pumpen?

Jag testade att kolla på varvräknaren vid start om den rör sig. Den ligger still i 3-4 sekunder innan den går upp till 800varv, sen står den där tills jag släpper nyckeln.


Bilen står 12 mil hemifrån nu så har svårt att felsöka på en parkeringsplats.

Är det givaren, pumpen eller något annat skoj?

Väl mött! Björn

Senast redigerat av Kivik (25 december 2012)

Volvo v70n (2002)
turbodeath
25 december 2012 · 2 452 Inlägg

kan du inte bara bygla där bränslerelät sitter o köra utan det...för är pumpen kass så kan man ju tvinga den...funkar iallafall o göra så på volvo...visst inte bra men du får ju hem den.

döden kommer tillbaka
Gizmojohan
25 december 2012 · 3 295 Inlägg

Byt bränslepumpen,garanterat den som är felet. Vevaxelgivaren skickar bara signal till tändning.

Kivik
25 december 2012 · 264 Inlägg

Hur felsöker jag pumpen för att vara på säkra sidan att det är den?

Volvo v70n (2002)
Gizmojohan
26 december 2012 · 3 295 Inlägg

fäll baksätet och låt någon köra på starten, då hör du ifall pumpen går. den kan iofs funka men inte inte ge det där rätta trycket som behövs.

ZoreX
26 december 2012 · 31 Inlägg

Tja.
Ditt problem låter mer som bränslepumpen.
du kan alltid kolla om vevaxelgivaren fungerar genom att kolla på varvräknaren, när du kör på starten rör varavnålen sig så är givaren hel. annars är den död.
men sätter min peng på Bränsle pumpen tyvärr..
Bökigt ner med tanken eller hugg hål under baksätet smile

Poppsey
28 december 2012 · 479 Inlägg

Ja tror det är vevaxelgivaren.. Om den hackar och är trögstartad. De va felet på min iaf smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Aerocombi Xenoholic
28 december 2012 · 2 559 Inlägg

Poppsey skrev:
Ja tror det är vevaxelgivaren.. Om den hackar och är trögstartad. De va felet på min iaf smile

Läste du inlägget innan ditt?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Poppsey
28 december 2012 · 479 Inlägg

Aerocombi skrev:

Poppsey skrev:
Ja tror det är vevaxelgivaren.. Om den hackar och är trögstartad. De va felet på min iaf smile

Läste du inlägget innan ditt?

hoppsan tongue

I´m living my life a quarter mile at the time!
engolf
28 december 2012 · 3 235 Inlägg

Spraya lite startgas i insuget, tänder den till är det fel på pumpen. Eller kan du också lossa ett tändstift och se om det är gnista, har du gnista är det troligen bränslerelaterat problem.

Kivik
28 december 2012 · 264 Inlägg

Ska hämta hem bilen på Söndag på biltransport. Får börja felsöka den då! Men eftersom jag inte hörde pumpen sist jag försökte starta den, så tror jag att det är den som är sönder sad
Ska testa det med startgas såfort den är hemma igen.

Volvo v70n (2002)
Kivik
5 januari 2013 · 264 Inlägg

Bilen starta idag när jag monterat en ny bränsleamatur! Bröt dom gamla nipplarna så jag fick sätta i nya, men då läcker det ifrån anslutningarna. Måste man byta slangarna oxå?

Volvo v70n (2002)
Kivik
6 januari 2013 · 264 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21878/21878-73a599ed6594e4f62d60817bbecacacf.jpg



Här ser man var det läcker!

Nipplarna är ordentligt inne.

Volvo v70n (2002)
ZoreX
7 januari 2013 · 31 Inlägg

Hur satt du dit dem nya nipplarna? går ju inte bara trycka på plast slangen då blir det aldrig tätt?. allltenativ är att ta en bit slang emellan nippen och en bit in på plast slangen och slang klämmor.

Kan annars byta TRYCK slangen som går ner till filtret. är det retur slangen så blir det jobbigt.

NÄ  mitt tips är att ta en bit slang och 2 klammer

Kivik
8 november 2013 · 264 Inlägg

Nytt fel på bilen.

I morse när jag skulle köra till jobbet så startade inte bilen. Den vill inte alls tända. Testade ny tändkassett men problemet var kvar. Lyssnade om pumpen gick, men den är helt tyst. Eftersom pumpen blev bytt i januari så borde den vara hel. Testade att spruta in startgas, men det hände ingenting.
Kan vevaxelgivaren göra så pumpen inte går?
Om bränslereläet är sönder, dör pumpen helt då eller borde bilen gå dåligt?

mvh

Volvo v70n (2002)
Kivik
8 november 2013 · 264 Inlägg

Kivik skrev:
Nytt fel på bilen.

I morse när jag skulle köra till jobbet så startade inte bilen. Den vill inte alls tända. Testade ny tändkassett men problemet var kvar. Lyssnade om pumpen gick, men den är helt tyst. Eftersom pumpen blev bytt i januari så borde den vara hel. Testade att spruta in startgas, men det hände ingenting.
Kan vevaxelgivaren göra så pumpen inte går?
Om bränslereläet är sönder, dör pumpen helt då eller borde bilen gå dåligt?

mvh

Det var vevaxelgivaren...

Volvo v70n (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang