Rally bygge, tips på bil!

ChrissDaMan
29 november 2013 · 99 Inlägg

Tjenare guys!

Jag har på sistone fått upp ett stort jävla inträsse för rally, och är sugen på att köpa en bil att bygga om för detta ändamål..


Vilka bilar vill ni tipsa?


Är Saab nåt att reckomendera? (Inget Saab hat från Volvo pojkar tack wink )


Tack på förhand!

Verkligen
29 november 2013 · 54 Inlägg

Beror helt på vilken klass du vill köra och hur mycket pengar du är redo att lägga! Väldigt svårt att säga sådär bara. Vill du köra bakhjulsdrivet/framhjulsdrivet? Fyrhjulsdrivet så går du direkt upp i en helt annan klass av både mostånd och pengar du måste lägga. Funderat på voc? Annars är det GRP-E och då är det ju mest golfar som körs!

Senast redigerat av Verkligen (29 november 2013)

KolGruvan
29 november 2013 · 1 450 Inlägg

Ja har tävlat med en volvo 240 i rally, väldigt rolig bil att tävla med. Krånglade aldrig . Händer de något så är delar inte så jätte svårt att få tag i delar

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
ChrissDaMan
30 november 2013 · 99 Inlägg

Asså, jag menar mest som hobby körning.. Inte tävla eller så!

KHRacing
30 november 2013 ·

man kan inte ha en rallybil som hobby, då de ej får framföras på allmän väg på det sättet

en BUSBIL däremot går bra

ChrissDaMan
30 november 2013 · 99 Inlägg

Nej absolut inte...

Om jag säjer så här då, en Väglaglig rally bil, de jag menar e att man åker till närmsta rally bana o kör, sen att man kan köra bilen dit.

Sen finns de grusvägar i närheten av där jag bor som ingen brukar köra på, mest dom som vill sladda...hehe


De jag funtar på är att sätta rullbur i min Saab Turbo, med extra ljus...


Sen undrar jag vad är de för däck som är lämpliga till detta ändamål?

KHRacing
30 november 2013 ·

ChrissDaMan skrev:
Nej absolut inte...

Om jag säjer så här då, en Väglaglig rally bil, de jag menar e att man åker till närmsta rally bana o kör, sen att man kan köra bilen dit.

Sen finns de grusvägar i närheten av där jag bor som ingen brukar köra på, mest dom som vill sladda...hehe


De jag funtar på är att sätta rullbur i min Saab Turbo, med extra ljus...


Sen undrar jag vad är de för däck som är lämpliga till detta ändamål?

Sånt existerar inte i Sverige tyvärr.
'
skaffa dig den bilen du vill ha o regbesiktiga den med bur, släng i ett par rallystolar .... O sen läser di inte följande

(ut o kör med dig på re "vägarna" du nämnde

glöm aldig dock att din försäkrning aldrig någonsin kommer gälla vid en olycka.

alternativ är att skaffa bil med rag, ett billigt släp & köra folkrace smile

twin_cam Smålänning
30 november 2013 · 7 877 Inlägg

Skaffa en rolig, stryktålig bil och håll den väglegal, så får vi hoppas att körningar på folkracebana e.tc blir vanligare.

Va det i somras härnere, riktigt äckligt roligt, och med fördelen att du får ha bilar med massor med effekt utan något annat reglemente än bes och väglegal.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
endorfinslaven
1 december 2013 · 671 Inlägg

Är det en populär våg inom motorsporten som låter "gatpacket" (som en själv är inkluderad inom) släppas in på rallycrossbanorna runt om i landet. Var själv på en sådan körning för ett par veckor sedan och det skulle utökas.

Men det var inte samma frihetskänsla som att ligga på fullt på 4an genom en böj med rallydubb...
Rally är bara den häftigaste motorsporten, man är rädd samtidigt som euforiskt !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang