2931
Sök

Bmw 528 E39 startproblem.!

2 564 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
hej.

har köpt mig en Bmw 528 till nu en 1998 automat med bra utrustning.

men den startar inte. sad visste jag innan dock tongue

men problemet är att bilen bara står och tuggar inget händer. (ska kolla om soppa pumpen går imon.)

men han som hade bilen innan han jag köpte den hade tappat bort nyckeln och hade fixat en ny fast inte hos BMW utan någon pirat. sen funka den. sen gick det tog det fler o fler start försök innan den starta tillslut så står den som den gör nu. kan ju vara att kodningen blivit dåligt eller något mellan box och nyckeln inte är som det ska.

några för slag på vad jag ska börja felsöka ??

tacksam för alla svar

tack till:
www.MBSCA.com

2 072 Inlägg
5 december 2013
kan vara nyckeln som e kass..
men jag skulle till o börja me göra en felsökning på bilen..
är det nått fel så kan du börja me de smile
hade oxå problem med min gamla e39 med nyckeln.. ibland vill den ej starta.. då fick ja låsa o låsa upp bilen x antal ggr innan den gick igång..
har du fjärrlås till "pirat" nyckeln lr?

tipps o skriv till www.autopower.se
Senast redigerat av sandzoo (5 december 2013)

Sandzoo i da house

2 564 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
sandzoo skrev:
hade oxå problem med min gamla e39 med nyckeln.. ibland vill den ej starta.. då fick ja låsa o låsa upp bilen x antal ggr innan den gick igång..

Jag försöker hitta någon som kan felsöka den. Japp är två nycklar med fjärrkontroll och en funkar.  Har en original på min andra och dessa ser mer plastiga ut. Kanske skulle gå programmera om dom jag har. Tänkte kolla om pumpen går idag låter som den inte får soppa

tack till:
www.MBSCA.com

2 072 Inlägg
6 december 2013
nyllet skrev:
sandzoo skrev:

Jag försöker hitta någon som kan felsöka den. Japp är två nycklar med fjärrkontroll och en funkar.  Har en original på min andra och dessa ser mer plastiga ut. Kanske skulle gå programmera om dom jag har. Tänkte kolla om pumpen går idag låter som den inte får soppa

pumpen kan ju oxå vara hinder för att starta tongue tongue
tror att man kan programmera nyckeln via tändningslåset om jag inte minns fel..  smile

Sandzoo i da house

144 Inlägg
6 december 2013
Om soppapumpen inte går; kolla kablaget och stiften till kablarna på undersidan av "locket" till tanken. Lödningen till stiften vibrerade loss för mig och det har även hänt för många andra, finns även en tråd om detta på autopower med bilder m.m.

2 564 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
hej...

nu har jag haft lite tid över och testat lite....

har testat och soppa pumpen funkar inte den går inte alls.. så tog ur den och testa den i min andra 528.

och där funka den.. så frågan är varför inte pumpen funkar i bilen. är det för att nyckeln inte är rätt kodad.

eller va kan det vara annars ?  den som läser av nyckeln ? var sitter den ?

tack till:
www.MBSCA.com

217 Inlägg
14 december 2013
Då låter det ju som det är nyckeln eller någon immobilizer som går in och bryter. Antar att du har kollat relän och säkringar till pumpen?

2 564 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
Bimmerman skrev:
Då låter det ju som det är nyckeln eller någon immobilizer som går in och bryter. Antar att du har kollat relän och säkringar till pumpen?

Säkring har jag kollat. Relät. Vet jag inte va det sitter vet du?

tack till:
www.MBSCA.com

217 Inlägg
14 december 2013
Såhär står det på bimmerforums "The fuel pump relay is up behind the glove compartment. You have to remove the glove box and drop down the holder with the relay. The fuel pump relay is the green one. I think the early e39 have the fuel pump relay 52 or 54 in the trunk on the passenger side over the battery. It is marked on the card at the fuse panel." Om det kan vara till nån hjälp, eftersom jag har en e34 har jag ingen aning. Men när du hittar det så ska man kunna bygla dvs ta en kabelsnutt och sätta mellan port 30 och 87 där relät ska sitta. Om pumpen startar då så är relät paj om jag fattat allt rätt. Någon mer elkunnig får rätta mig om jag har fel.

2 564 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
hade en som felsökte bilen idag ...

och vi fick fram dessa två koder

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-2490a440a6d40f9717b0e5524c8ba297.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-1c2612343dc7003266a483cc968486e5.jpg

vad betyder dessa ?

tack till:
www.MBSCA.com

217 Inlägg
16 december 2013
Ews är startspärren men vad felet är vet jag inte. Du har ingen annan nyckel att testa med? Annars skulle jag nog ringa till bmw och be om lite support. Även startspärren ska ju gå att bygla sig förbi men hur det ser ut på e39 har jag ingen aning om.

2 564 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
Bimmerman skrev:
Ews är startspärren men vad felet är vet jag inte. Du har ingen annan nyckel att testa med? Annars skulle jag nog ringa till bmw och be om lite support. Även startspärren ska ju gå att bygla sig förbi men hur det ser ut på e39 har jag ingen aning om.

ska testa en annan nyckel imon. ska även kolla över kablarna..

ska ringa bmw och kolla va det kan betyda.

tack till:
www.MBSCA.com

Sök