Besikta bil utan baksäte ?

Cadillac_The_King
18 december 2013 ·

b0nd3n skrev:
Hejsan !

till att börja med vill jag bara berätta att jag sökt som ett tok efter detta svar, men fått väldigt mycket olika svar! så därför frågar jag här nu, efter ett rakt och bra svar som innehåller grund..

inget "jag tror" tack smile

min fråga är alltså, får jag besikta min bil utan baksäte, men dock har jag kvar bältena bak.

mvh
Andreas

Nej bälten skall alltid finnas på plats det prövar dom jämt.

b0nd3n
18 december 2013 · 1 944 Inlägg

Chevrolet_v8 skrev:

b0nd3n skrev:
Hejsan !

till att börja med vill jag bara berätta att jag sökt som ett tok efter detta svar, men fått väldigt mycket olika svar! så därför frågar jag här nu, efter ett rakt och bra svar som innehåller grund..

inget "jag tror" tack smile

min fråga är alltså, får jag besikta min bil utan baksäte, men dock har jag kvar bältena bak.

mvh
Andreas

Nej bälten skall alltid finnas på plats det prövar dom jämt.

frågade jag om bältena skulle sitta där? läs min fråga igen smile

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
Lozinmust "Unloaded"
18 december 2013 · 1 557 Inlägg

Besiktat ett par E36 coupéer utan baksäte, så länge original bältesinfästningar funnits och bältena fungerat så har besiktningsmännen varit nöjda. Likaså fram, med skalstolar, så länge infästningar till bälten är som de ska så har jag inte haft problem. Men jag kan också haft tur, någon mycket mer nitisk besiktningsman kanske skulle ge nerslag, men det vet jag inte.

"When innovation meets passion!"
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
b0nd3n
18 december 2013 · 1 944 Inlägg

Jag skapade den här tråden för ca 3 år sedan, kan berätta att jag besiktade utan baksäte, med bältena kvar. gick hur fint som helst.

för min del kan den här tråden låsas.

/Ante

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
svarden
21 december 2013 · 140 Inlägg

Förlåt för att jag inte var riktigt tydlig med min text. Bilen är altså en 69ans opel 2 dörrs coupe. Jag har monterat audi s6 stolar i som inte är fällbara. Det blir altså klurigt att ta sig in i baksätet.  Om det sitter ett baksäte kommer dom klaga på att man inte kan ta sig ut smidigt vid tex en olycka om man sitter bak. Men jag tänkte att om jag slänger ur baksätet så kanske den går igenom med icke fällbara stolar? Bältena från fram stolarna kommer iaf hänga bak till hatthyllan. Så det hålrum som blir bakom stolarna bli obrukbart ändå.
(Kommer givetvis inte ha 4punkts bälten i under bess)

race Race For Fun!
21 december 2013 · 379 Inlägg

b0nd3n skrev:
Hejsan !

till att börja med vill jag bara berätta att jag sökt som ett tok efter detta svar, men fått väldigt mycket olika svar! så därför frågar jag här nu, efter ett rakt och bra svar som innehåller grund..

inget "jag tror" tack smile

min fråga är alltså, får jag besikta min bil utan baksäte, men dock har jag kvar bältena bak.

mvh
Andreas

JA det kan du göra!!! Har själv gjort samma på en Nissan 200sx och min Evo VIII jag har idag.
Nu är dock evon omreggad med bur och endast en passagerare!

Lycka till, Emil

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
KHRacing
21 december 2013 ·

race skrev:

b0nd3n skrev:
Hejsan !

till att börja med vill jag bara berätta att jag sökt som ett tok efter detta svar, men fått väldigt mycket olika svar! så därför frågar jag här nu, efter ett rakt och bra svar som innehåller grund..

inget "jag tror" tack smile

min fråga är alltså, får jag besikta min bil utan baksäte, men dock har jag kvar bältena bak.

mvh
Andreas

JA det kan du göra!!! Har själv gjort samma på en Nissan 200sx och min Evo VIII jag har idag.
Nu är dock evon omreggad med bur och endast en passagerare!

Lycka till, Emil

Skall man följa besiktningsreglerna så är ditt svar fel Emil.

Bara för att DU besiktigat med godkänt resultat, utan sätet i bak, så betyder det inte att ditt fordon är trafiklagligt.

race Race For Fun!
21 december 2013 · 379 Inlägg

KHRacing skrev:

race skrev:

b0nd3n skrev:
Hejsan !

till att börja med vill jag bara berätta att jag sökt som ett tok efter detta svar, men fått väldigt mycket olika svar! så därför frågar jag här nu, efter ett rakt och bra svar som innehåller grund..

inget "jag tror" tack smile

min fråga är alltså, får jag besikta min bil utan baksäte, men dock har jag kvar bältena bak.

mvh
Andreas

JA det kan du göra!!! Har själv gjort samma på en Nissan 200sx och min Evo VIII jag har idag.
Nu är dock evon omreggad med bur och endast en passagerare!

Lycka till, Emil

Skall man följa besiktningsreglerna så är ditt svar fel Emil.

Bara för att DU besiktigat med godkänt resultat, utan sätet i bak, så betyder det inte att ditt fordon är trafiklagligt.

Jo så länge du har dina bilbälten kvar, ringde även och kollade upp med bilprovningen.

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
KHRacing
21 december 2013 ·

race skrev:
Jo så länge du har dina bilbälten kvar, ringde även och kollade upp med bilprovningen.

& vem bad du att få prata med ang din fråga ?

KHRacing
21 december 2013 ·

Är det lagligt att köra bil utan baksäte?

Samtliga registrerade säten med bälte måste finnas på plats. Se registreringsbeviset om du känner dig osäker." -Bilprovningen.se

race Race For Fun!
21 december 2013 · 379 Inlägg

Jag pratade med de två olika stationerna som jag skulle besiktiga mina bilar på!
Lustigt att bägge gav samma svar? Men bra att det löste sig för mig iallafall smile

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang