2692
Sök

Ventilhaveri el vevlager? Volvo s80 turbo

Sothora <3
1 201 Inlägg
26 december 2013
ja kan vara.. Börja du med o kompa. Kolla efter avvikande värden.

Den knacka ju ännu värre när du drog ur spridarkontakten med

Bildemonterare samt egen verkstad. !

583 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
Jo det är sant att den knacka mer när jag drog ur kabeln men äre inte som tidigare sa tror du då?.
utan bensin så åker den ju bara med utan att kunna förbränna något. har även kollar kolvarna med kamera och såg aldrig några märken eller så på kolven. men kan ta ett komp på cylindrarna innan den blir riven då jag själv tycker det låter mer från ventilkåpan en för under bilen.

265 Inlägg
27 december 2013
har en 2.4T motor liggandes från V70N
- nytt kamremskit
-sitter ny vatten pump på
- Nya vevlager
- Nya ventiltätningar.

Dock är inte ventilkåpan påsatt än då jag saknar packboxar till kamaxlarna samt limmet.

hör av dig för mer info smile

583 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
MikkoHansen skrev:
har en 2.4T motor liggandes från V70N
- nytt kamremskit
-sitter ny vatten pump på
- Nya vevlager
- Nya ventiltätningar.

Dock är inte ventilkåpan påsatt än då jag saknar packboxar till kamaxlarna samt limmet.

hör av dig för mer info smile

detta är en 2,0T motor B5204T3

354 Inlägg
28 december 2013
Vevlagerraset sitter på den cylinder som ändrar ljudkaraktär när du kopplar ur spridaren
Du skrev cyl 5 så då vet du vilken iaf..

6 439 Inlägg
28 december 2013
Hej!
Låter som en hydraulisklyftare som trilskas!
Lyft på ventilkåpa och kolla!
Om det inte ger något så ta av toppen och kolla ventillyftarna, det är ju bra mycket enklare än att byta vevaxellager.
Har svårt att tänka mig att ett vevaxellagerras kan komma bara så där och vevaxelras har en mer malande ton.
Kolvbultslagerras har jag också svårt att tänka mig bara kommer så där hipp som happ.

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 december 2013
jaka54 skrev:
Hej!
Låter som en hydraulisklyftare som trilskas!
Lyft på ventilkåpa och kolla!
Om det inte ger något så ta av toppen och kolla ventillyftarna, det är ju bra mycket enklare än att byta vevaxellager.
Har svårt att tänka mig att ett vevaxellagerras kan komma bara så där och vevaxelras har en mer malande ton.
Kolvbultslagerras har jag också svårt att tänka mig bara kommer så där hipp som happ.

Svaga punkten på dessa motorerna är vevlagren. Dessa motorer har ingen ventilkåpa som andra motorer utan ventilkåpan agerar även överfall till kamaxlarna. Vevlager är extremt mycket enklare att byta än att lyfta ventilkåpa eller topp, men låter det sådär så är det motorbyte som gäller.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

583 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
Kommer börja med ta ner tråget och kolla. Finns ingen motor i Sverige till denna har redan försökt hittat en innan renoveringen just T3 motorn är tydligen svår och få tag på. hmm

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 december 2013
bengan87 skrev:
Kommer börja med ta ner tråget och kolla. Finns ingen motor i Sverige till denna har redan försökt hittat en innan renoveringen just T3 motorn är tydligen svår och få tag på. hmm

Varför inte byta till en normal 2.3:a då?  För kör du runt med trasigt vevlager så räcker det inte att titta motorn hel, den behöver bytas.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

583 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
torpis skrev:
bengan87 skrev:

Varför inte byta till en normal 2.3:a då?  För kör du runt med trasigt vevlager så räcker det inte att titta motorn hel, den behöver bytas.

har inte kört med bilen. har endast haft igång den när jag har spelat in något klipp

4 670 Inlägg
29 december 2013
Så bilen bogserades när du stod vid vägkanten och uppmärksammade att du hade kasst med olja i motorn?
Senast redigerat av Japs-Micke (29 december 2013)

583 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
Japs-Micke skrev:
Så bilen bogserades när du stod vid vägkanten och uppmärksammade att du hade kasst med olja i motorn?

körde från vägkanten ca 2 km till OKQ8 och kasta i olja. blev aldrig bättre så tog den med släp hem.
kommer under dagen att riva tråget och kolla hur det ser ut. ser det jävligt ut så åker motorn ur för renovering igen! mad
Senast redigerat av bengan87 (29 december 2013)

583 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
Om man byter till en 2,3 motor äre något mer en styrenheten som behövs?

4 670 Inlägg
29 december 2013
bengan87 skrev:
Japs-Micke skrev:

körde från vägkanten ca 2 km till OKQ8 och kasta i olja. blev aldrig bättre så tog den med släp hem.
kommer under dagen att riva tråget och kolla hur det ser ut. ser det jävligt ut så åker motorn ur för renovering igen! mad

Ja men då har du väl kört med den o även kört den med vetskap om att du hade låg oljenivå!

583 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
lampan för oljan börja först lysa när vi kom till OKQ8 och när bilen gick på tomgången aldrig vid körning.

583 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
Va vevlagret som hade gjort sitt. men hitta inge rester i tråget eller i oljan neutral

Sök