Fråga angående rakställning av T5

Zzoink
3 december 2013 · 1 229 Inlägg

tjena! tanken är att jag ska ge mig på ett projekt till våren och det ska bli en volvo med rakställd femma.. har en liten fråga angående det!

vill ha kombi, då alltså en 945/745/765/965 tänkte slippa lite dubbeljobb genom att hitta en tidig 965 som är fräsch..

funkar det att ta tråg, vattenrör och det ifrån en 965 -92 eller är det skillnad på dom gamla och nya motorerna som kom sen?

är det bara bulta ner den delade axeln och skruva dit en stel eller är det stela axlar på dom äldre 965orna?

mvh.

Senast redigerat av Zzoink (3 december 2013)

Knugcab
3 december 2013 · 5 111 Inlägg

Det är stel axel på kombin före faceliften 95.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Zzoink
3 december 2013 · 1 229 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Det är stel axel på kombin före faceliften 95.

ännu en fördel! smile då låter det ju smidigast med en 965a än så länge smile

JimmyAndersson
3 december 2013 · 1 679 Inlägg

Verkar inte finnas jättemånga 965 före -93 :S
Tar du en bil efter det så måste den reggas som ombyggt fordon smile
Är den innan -93 så äre bara reg bes som behövs smile
Om tråget passar så måste det ju endå kapas då den är en cylinder för lång smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
_hubbe_
3 december 2013 · 7 Inlägg

ja du kan ta tråg och vattenrör från tidiga 960in. Det tråget är dessutom bättre än dom senare när det gäller oljediltret. Men de måste ju va vitsexa i den. Kolla denna länk.     http://t5rwdclub.forum24.se/t5rwdclub-about45.html

Senast redigerat av _hubbe_ (3 december 2013)

Volvo 942 turbo "2 dörrarn" (1992)
Zzoink
3 december 2013 · 1 229 Inlägg

gött då försöker jag fixa en sån! köpte en t5a idag så nu ska här rivas motor smile

MeepMeep Finraggare
30 december 2013 · 2 381 Inlägg

Sen har väl trågen från före 95 även gängat för oljefilter? Eller är jag ute och cyklar?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
torpis Forummoderator
30 december 2013 · 10 572 Inlägg

Är det av besiktningstekniska skäl man byter till 5cyl istället för att "bara" montera turbo på befintlig 6:a?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
DNSFY Volvonörd
5 januari 2014 · 121 Inlägg

Ja. Du får inte ha mer än vad 2.3L T5an levererar original. Eller du får ha lite mer. Minns inte exakt. Men absolut inte så mkt som 6an får med Turbo.

Sen måste motorn ha motorbeteckningen B5234T och inte B5234T2 eller T3 eller liknande.

Volvo 740 Turbo Intercooler "Rödingen 2" (1990)
Dupond och Dupont
5 januari 2014 · 581 Inlägg

äsch, är väl bara att fila bort beteckningen och rista in B230F, de kommer aldrig att märka nåt. lol

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Dupond och Dupont
5 januari 2014 · 581 Inlägg

Förlåt, fick en släng av oseriöshet tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
_hubbe_
5 januari 2014 · 7 Inlägg

kameramannen skrev:
Sen har väl trågen från före 95 även gängat för oljefilter? Eller är jag ute och cyklar?

och vad vare jag skrev då?

Volvo 942 turbo "2 dörrarn" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang