3007
Sök

Trim till B230F?

664 Inlägg
11 februari 2014
#41
_Performance_ skrev:
Ja har haft ett flertal bilar med vx3 och 531, du kommer inte känna någon märkbar skillnad med dom sakerna. Endast att den drar lite mer på högre varv. Men då är den ist segare på låga.

Lite segt efter men , är du säker?
Jag bytte topp på min 245a i helgen ifrån 530 o M kam till 531 med VX3 kam och jag märkte då rätt stor skillnad.
Väl värt 600 spänn för topp o kam!

Testade även mot min polare som har en 740 sedan med 530 o M och min drog då om rätt lätt...

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
11 februari 2014
#42
Toddemannen skrev:
_Performance_ skrev:
Ja har haft ett flertal bilar med vx3 och 531, du kommer inte känna någon märkbar skillnad med dom sakerna. Endast att den drar lite mer på högre varv. Men då är den ist segare på låga.

Lite segt efter men , är du säker?
Jag bytte topp på min 245a i helgen ifrån 530 o M kam till 531 med VX3 kam och jag märkte då rätt stor skillnad.
Väl värt 600 spänn för topp o kam!

Testade även mot min polare som har en 740 sedan med 530 o M och min drog då om rätt lätt...

Jo visst känner man lite skillnad, men är inte värt 1500:- som folk brukar ta för 531 med vx3. Hade du hellre satsat på K/H kam ist för dom pengarna. Sen att jämföra dom 2 setuperna i ett race är svårt, allt handlar om timing och växla vid rätt tillfälle. Min gamla 240 GLT drog jag några stycken FTT med men det betyder inte att den går bättre.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

664 Inlägg
11 februari 2014
#43
_Performance_ skrev:
Toddemannen skrev:
_Performance_ skrev:
Ja har haft ett flertal bilar med vx3 och 531, du kommer inte känna någon märkbar skillnad med dom sakerna. Endast att den drar lite mer på högre varv. Men då är den ist segare på låga.

Lite segt efter men , är du säker?
Jag bytte topp på min 245a i helgen ifrån 530 o M kam till 531 med VX3 kam och jag märkte då rätt stor skillnad.
Väl värt 600 spänn för topp o kam!

Testade även mot min polare som har en 740 sedan med 530 o M och min drog då om rätt lätt...

Jo visst känner man lite skillnad, men är inte värt 1500:- som folk brukar ta för 531 med vx3. Hade du hellre satsat på K/H kam ist för dom pengarna. Sen att jämföra dom 2 setuperna i ett race är svårt, allt handlar om timing och växla vid rätt tillfälle. Min gamla 240 GLT drog jag några stycken FTT med men det betyder inte att den går bättre.

Självklart!
Nä 1500 för så lite är ju det egentligen inte värt , tur man fick en billigt! wink

och Dupont
581 Inlägg
11 februari 2014
#44
Vad händer om besiktningen får se att det sitter 531 istället för 530 ? Inte för att de nog bryr sig men vad kan hända ? Det finns väl inget på att man måste ha viss topp ifall man byter ? smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

664 Inlägg
11 februari 2014
#45
Dupond skrev:
Vad händer om besiktningen får se att det sitter 531 istället för 530 ? Inte för att de nog bryr sig men vad kan hända ? Det finns väl inget på att man måste ha viss topp ifall man byter ? smile

Tror inte dom ser sånt , det som skiljer på utsidan på toppen är väl i princip nuffrorna... Skulle vara larvigt om dom bryr sig om det.
Var på ombes i lördags i sollentuna , där tyckte bes mannen att jag skulle turbokonvertera nu när den gått igenom x)

och Dupont
581 Inlägg
11 februari 2014
#46
Toddemannen skrev:
Dupond skrev:
Vad händer om besiktningen får se att det sitter 531 istället för 530 ? Inte för att de nog bryr sig men vad kan hända ? Det finns väl inget på att man måste ha viss topp ifall man byter ? smile

Tror inte dom ser sånt , det som skiljer på utsidan på toppen är väl i princip nuffrorna... Skulle vara larvigt om dom bryr sig om det.
Var på ombes i lördags i sollentuna , där tyckte bes mannen att jag skulle turbokonvertera nu när den gått igenom x)

Haha, fint när man får sådana gubbar wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
11 februari 2014
#47
Toddemannen skrev:
_Performance_ skrev:
Toddemannen skrev:

Lite segt efter men , är du säker?
Jag bytte topp på min 245a i helgen ifrån 530 o M kam till 531 med VX3 kam och jag märkte då rätt stor skillnad.
Väl värt 600 spänn för topp o kam!

Testade även mot min polare som har en 740 sedan med 530 o M och min drog då om rätt lätt...

Jo visst känner man lite skillnad, men är inte värt 1500:- som folk brukar ta för 531 med vx3. Hade du hellre satsat på K/H kam ist för dom pengarna. Sen att jämföra dom 2 setuperna i ett race är svårt, allt handlar om timing och växla vid rätt tillfälle. Min gamla 240 GLT drog jag några stycken FTT med men det betyder inte att den går bättre.

Självklart!
Nä 1500 för så lite är ju det egentligen inte värt , tur man fick en billigt! wink

aa ibland kan man göra klipp big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

773 Inlägg
11 februari 2014
#48
En fråga 740 från början går fan inte under litern, hur fan blir det då med 150-160 hästar 2-3 l milen?


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
11 februari 2014
#49
silversnurran skrev:
En fråga 740 från början går fan inte under litern, hur fan blir det då med 150-160 hästar 2-3 l milen?

Menar du vid lek körning?. För landsväg går dom på 0.8, vissa har fått dom under det med.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
11 februari 2014
#50
Beror ju helt på hur du kör! roll


773 Inlägg
11 februari 2014
#51
Svinar rundor, och att få dem under 0,8 kommer jag betvivla tills den dagen jag ser en som har all fakta vid tankning kört en bit och sen tanka igen:)


762 Inlägg
11 februari 2014
#52
silversnurran skrev:
Svinar rundor, och att få dem under 0,8 kommer jag betvivla tills den dagen jag ser en som har all fakta vid tankning kört en bit och sen tanka igen:)

Vi hade en Volvo 240 1988A (Lh2.2) som ibland snittade under 0,8, jag tror att den gick 0,77 som snålast,  men oftast så snittade den runt 0,82. Vi skrev ner miltalet varje gång vi tankade då varken tankmätaren eller trippmätaren fungerade. Nu är tyvärr denna bilen skrotad och papprerna med den. Dock så har jag flera som kan gå i god för att detta stämmer. smile


773 Inlägg
11 februari 2014
#53
Garagemuppen skrev:
silversnurran skrev:
Svinar rundor, och att få dem under 0,8 kommer jag betvivla tills den dagen jag ser en som har all fakta vid tankning kört en bit och sen tanka igen:)

Vi hade en Volvo 240 1988A (Lh2.2) som ibland snittade under 0,8, jag tror att den gick 0,77 som snålast,  men oftast så snittade den runt 0,82. Vi skrev ner miltalet varje gång vi tankade då varken tankmätaren eller trippmätaren fungerade. Nu är tyvärr denna bilen skrotad och papprerna med den. Dock så har jag flera som kan gå i god för att detta stämmer. smile

Hade en 16 v och en 8 v fick dem alldrig under litern trots att jag körde som om jag hade ägg under gaspedalen. Somliga har väl tur med motorslitaget i bilarna:)


och Dupont
581 Inlägg
11 februari 2014
#54
Om bromsarna ligger emot tar det mycket också. Kände inte ens att de låg på på 940in, men efter jag servade bromsarna så var det skillnad direkt. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

762 Inlägg
11 februari 2014
#55
silversnurran skrev:
Garagemuppen skrev:
silversnurran skrev:
Svinar rundor, och att få dem under 0,8 kommer jag betvivla tills den dagen jag ser en som har all fakta vid tankning kört en bit och sen tanka igen:)

Vi hade en Volvo 240 1988A (Lh2.2) som ibland snittade under 0,8, jag tror att den gick 0,77 som snålast,  men oftast så snittade den runt 0,82. Vi skrev ner miltalet varje gång vi tankade då varken tankmätaren eller trippmätaren fungerade. Nu är tyvärr denna bilen skrotad och papprerna med den. Dock så har jag flera som kan gå i god för att detta stämmer. smile

Hade en 16 v och en 8 v fick dem alldrig under litern trots att jag körde som om jag hade ägg under gaspedalen. Somliga har väl tur med motorslitaget i bilarna:)

Du hade inte Automat då? Då blir de hopplöst törstiga.. smile

Ja precis, detta var trots att den hade gått 37 000 mil.  Kan tillägga att det är den piggaste B230F motorn jag har kört också.

Fast och andra sidan hade vi också en 240 87a med LH 2.2, den fick vi aldrig under liten trots att den bara hade gått 22 000 mil, och trött var den..


773 Inlägg
11 februari 2014
#56
Garagemuppen skrev:
silversnurran skrev:
Garagemuppen skrev:

Vi hade en Volvo 240 1988A (Lh2.2) som ibland snittade under 0,8, jag tror att den gick 0,77 som snålast,  men oftast så snittade den runt 0,82. Vi skrev ner miltalet varje gång vi tankade då varken tankmätaren eller trippmätaren fungerade. Nu är tyvärr denna bilen skrotad och papprerna med den. Dock så har jag flera som kan gå i god för att detta stämmer. smile

Hade en 16 v och en 8 v fick dem alldrig under litern trots att jag körde som om jag hade ägg under gaspedalen. Somliga har väl tur med motorslitaget i bilarna:)

Du hade inte Automat då? Då blir de hopplöst törstiga.. smile

Ja precis, detta var trots att den hade gått 37 000 mil.  Kan tillägga att det är den piggaste B230F motorn jag har kört också.

Fast och andra sidan hade vi också en 240 87a med LH 2.2, den fick vi aldrig under liten trots att den bara hade gått 22 000 mil, och trött var den..

manuell är det enda jag kör, förutom lastbilen


huh?
10 427 Inlägg
11 februari 2014
#57
silversnurran skrev:
Garagemuppen skrev:
silversnurran skrev:
Svinar rundor, och att få dem under 0,8 kommer jag betvivla tills den dagen jag ser en som har all fakta vid tankning kört en bit och sen tanka igen:)

Vi hade en Volvo 240 1988A (Lh2.2) som ibland snittade under 0,8, jag tror att den gick 0,77 som snålast,  men oftast så snittade den runt 0,82. Vi skrev ner miltalet varje gång vi tankade då varken tankmätaren eller trippmätaren fungerade. Nu är tyvärr denna bilen skrotad och papprerna med den. Dock så har jag flera som kan gå i god för att detta stämmer. smile

Hade en 16 v och en 8 v fick dem alldrig under litern trots att jag körde som om jag hade ägg under gaspedalen. Somliga har väl tur med motorslitaget i bilarna:)

Min törstiga GLT 16V drar 0,74liter/mil Falun-Leksand-Falun, testat minst 2 ggr.
Min snåla (haha) BMW 323Ci drar 0,72liter/mil Falun-Leksand-Falun, testat 1 gång.
Detta var alltså fiskörning på 50/70/90-väg wink


773 Inlägg
11 februari 2014
#58
steifan skrev:
silversnurran skrev:
Garagemuppen skrev:

Vi hade en Volvo 240 1988A (Lh2.2) som ibland snittade under 0,8, jag tror att den gick 0,77 som snålast,  men oftast så snittade den runt 0,82. Vi skrev ner miltalet varje gång vi tankade då varken tankmätaren eller trippmätaren fungerade. Nu är tyvärr denna bilen skrotad och papprerna med den. Dock så har jag flera som kan gå i god för att detta stämmer. smile

Hade en 16 v och en 8 v fick dem alldrig under litern trots att jag körde som om jag hade ägg under gaspedalen. Somliga har väl tur med motorslitaget i bilarna:)

Min törstiga GLT 16V drar 0,74liter/mil Falun-Leksand-Falun, testat minst 2 ggr.
Min snåla (haha) BMW 323Ci drar 0,72liter/mil Falun-Leksand-Falun, testat 1 gång.
Detta var alltså fiskörning på 50/70/90-väg wink

Antingen redet slitna bilar eller så fel på blandningen eller lambdan så dem blev törstiga, Vill minnas att trippen aldrig passerade 50 mil innan reservdunken fick användas;S Notera dock att jag hade en crx dohc (jag vet inte samma moter vikt etc) som man får i ynka 35 liter i tanken. Fick fan kämpa om man skulle köra slut på soppan innan trippen gick över 50 mil:) Men hur e det med kombi samma sak där eller är 0,9 mer rätt där pga extra vikten=?



Sök