Åka på lång bilsemester utan reservhjul?

rikard454
8 februari 2014 · 49 Inlägg

Hej alla!
Vi funderar på att ta vår 73'a Cadillac på en nätt "liten" tripp från Norrbotten ned till Österrike och tillbaka i sommar - trots att bilen är närmare sex meter lång är bagaget förvånansvärt litet och tas till en tredjedel upp av ett stort rackarns reservhjul.

Vore trevligt att kunna ha väskorna i bagaget och inte i baksätet så man kan åka och kanske till och med parkera kortare stunder med taket nedfällt och då måste nog reservhjulet stanna hemma.

Däcken är i det närmaste nya på den, man kunde ju ha med sig ett par burkar punkteringsspray men frågan är ju hur pass bra dom fungerar...

Och om man skaffar sig ett "räddningsabonnemang" så är ju frågan vad dom tycker om man ringer på hjälp för en punka och inte har med sig ett reservhjul. Jag ska slå en pling till något av de bolag som erbjuder sådana avtal och höra men hur skulle ni göra - någon här som suttit i samma sits som vi?

Cheers!
/Rikard

granadadr
8 februari 2014 · 7 298 Inlägg

jag hade iaf haft ett reservhjul,, inte tycker jag dem är så dåliga i bagaget,, så man inte rymmer sakerna där,, men jag kanske är för van vid mindre bilar,, polarens caddy med baslåda tycker då iaf jag är stor smile

visst ligger reservhjulet om jag ej minns fel,, kanske kan skaffa ett lite mindre wink smalare smile

Senast redigerat av granadadr (8 februari 2014)

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
myran Foto/Bilnörd
8 februari 2014 · 1 541 Inlägg

Vissa länder i europa har krav på reservhjul i bilen. Kan vara värt o tänka på smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
FLindgren
8 februari 2014 · 5 089 Inlägg

Finns alltid bärgare och däckverkstäder som har jour om kvällar och nätter som kan hjälpa till.
Och däckspray är ju bra att ha med sig, men hjälper ju inte om hålet är större än 2 mm..

Kör bara kör. händer det så är det inte hela världen i dagens mobilsamhälle.
Och det är väll mer än däcken som kan gå sönder när man är ute och kör ;P

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
volvochefen
8 februari 2014 · 514 Inlägg

Reservhjul är alltid bra att ha med, väskor o dylikt får du säkerligen plats med ändå

Volvo 945 "tdi" (1992)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 februari 2014 · 14 077 Inlägg

rikard454 skrev:
Hej alla!
Vi funderar på att ta vår 73'a Cadillac på en nätt "liten" tripp från Norrbotten ned till Österrike och tillbaka i sommar - trots att bilen är närmare sex meter lång är bagaget förvånansvärt litet och tas till en tredjedel upp av ett stort rackarns reservhjul.

Vore trevligt att kunna ha väskorna i bagaget och inte i baksätet så man kan åka och kanske till och med parkera kortare stunder med taket nedfällt och då måste nog reservhjulet stanna hemma.

Däcken är i det närmaste nya på den, man kunde ju ha med sig ett par burkar punkteringsspray men frågan är ju hur pass bra dom fungerar...

Och om man skaffar sig ett "räddningsabonnemang" så är ju frågan vad dom tycker om man ringer på hjälp för en punka och inte har med sig ett reservhjul. Jag ska slå en pling till något av de bolag som erbjuder sådana avtal och höra men hur skulle ni göra - någon här som suttit i samma sits som vi?

Cheers!
/Rikard

Ja, inte skulle jag åka utan reservhjul. Tycker det är vågat.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
jocke_gronberg
8 februari 2014 · 4 586 Inlägg

såklart man klarar sig utan reservhjul många nyare audi bilar har inget och dom körs varje dag. En minikompressor kanske vore något istället

mb_pucken
8 februari 2014 · 5 088 Inlägg

Skaffa dig en plugg sats så klarar du dig långt om du lyckas hitta en skruv eller liknande. Går så klart att komplettera med en spray.
Men tänker man efter så är det inte så långt att åka några hundra mil, det är ju bara en månads pendlande typ och hur ofta kör man punka då annat än när man vart till soptippen :p
Man klarar sig fint utan om man har bra däck på innan man åker. Råkar man ut för en punka så får man väll ringa efter hjälp och betala en slant smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Gurkis86
9 februari 2014 · 157 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=t_MCadBXTW4

kanske något sånt du behöver????

rikard454
12 februari 2014 · 49 Inlägg

Det kom varierande tips, stort tack för dessa! Vi har funderat vidare själva och kommer nog att ta med reservhjulet ändå, tydligen stor risk att däcket går sönder rätt rejält om man får en punka i landsvägsfart med en så pass tung bil (snudd på tre tons tjänstevikt) och då hjälper inga lagningssatser eller punkteringssprayer.

Sen finns det en del som säger att man måste ha reservhjul med sig för att färdas i Tyskland - typ som att man måste ha en reflexväst med sig i Frankrike, plus att det är en trygghet att ha med reservhjulet.

Vi får se till att inte köpa allt för mycket infödingsspjut och lerpottor där nere bara, och kniper det får vi väl börja ha prylar i baksätet också :-) Det finns ju dock dom som har som "inkomstkälla" att kubba fram till turistbilar och öppna bagaget eller sträcka sig in när man har cabben nere och ge sig iväg med väskor :-(

Cheers!
/Rikard

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 februari 2014 · 14 077 Inlägg

rikard454 skrev:
Det kom varierande tips, stort tack för dessa! Vi har funderat vidare själva och kommer nog att ta med reservhjulet ändå, tydligen stor risk att däcket går sönder rätt rejält om man får en punka i landsvägsfart med en så pass tung bil (snudd på tre tons tjänstevikt) och då hjälper inga lagningssatser eller punkteringssprayer.

Sen finns det en del som säger att man måste ha reservhjul med sig för att färdas i Tyskland - typ som att man måste ha en reflexväst med sig i Frankrike, plus att det är en trygghet att ha med reservhjulet.

Vi får se till att inte köpa allt för mycket infödingsspjut och lerpottor där nere bara, och kniper det får vi väl börja ha prylar i baksätet också :-) Det finns ju dock dom som har som "inkomstkälla" att kubba fram till turistbilar och öppna bagaget eller sträcka sig in när man har cabben nere och ge sig iväg med väskor :-(

Cheers!
/Rikard

Det tycker jag ni gör rätt i. Var försiktig med den fina Cadillacen när ni åker söderöver!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang