Volvo 740 Gle som går dåligt på tomgången och dör ibland.

volvo240_77
20 maj 2012 · 373 Inlägg

hej. har en Volvo 740 Gle-88 med en b230e. när man startar den kall så håller den 1500-2000 varv. och när den blir varm så vibrerar hela bilen och går o jämt. och när man kör i stan på 2an då rycker den hela tiden och har börjat stanna oftare och oftare nu för tiden. när man kör i högre farter då går den bra. och när man kör på högre varv då går den också bra. och då den är kall så spottar den först och sen svarar den, och när den är kall och man trampar gasen i botten då poffar den. nu har jag prova täppa igen slangen som går från Acn då började den gå bättre, men nu när man tar igång då låter det nånting under bilen och även när man tar 2an så smäller det till, och ibland när man trycker in kopplingen kan det vara Hardyskivan?

  vars sitter tomgångsmotorn på volvo 740-88 med b230e, eller finns det nån på dom?

  och vars siter kalstartventilen?

Senast redigerat av volvo240_77 (25 maj 2012)

Volvo 240 "volvo" (1977)
Volvo 740 "gammla tro känaren" (1988)
Volvo 240 "gammla Ctg" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
20 maj 2012 · 26 176 Inlägg

Trasig kallstartsventil?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
volvo240_77
20 maj 2012 · 373 Inlägg

okej vars sitter den då? och när man sprutar start gass på slangarna då går den upp i varv

Volvo 740 "gammla tro känaren" (1988)
Volvo 240 "gammla Ctg" (1988)
Volvo 240 "volvo" (1977)
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 maj 2012 · 10 427 Inlägg

volvo240_77 skrev:
och när man sprutar start gass på slangarna då går den upp i varv

Det ska det ju inte göra så då har du läckage smile Bara att börja byta slangar som är trasiga och kolla
gummibälgen under insuget. Även o-ringarna som sitter runt bränslespridarna (och hållarna) i topplocket kan vara
torra/spruckna (eller snarare ÄR) så det är nog en idé att knalla in hos en Volvohandlare och handla lite o-ringar.

volvo240_77
20 maj 2012 · 373 Inlägg

okej men har bytt oringarna för ett år sen så det kan det ju inte vara

Volvo 240 "gammla Ctg" (1988)
Volvo 240 "volvo" (1977)
Volvo 740 "gammla tro känaren" (1988)
volvo240_77
21 maj 2012 · 373 Inlägg

nu har jag en fundering till, när jag ska ta igång då smäller det till under bilen och när man tar 2an, och när man trycker in koppling en vad kan det vara?

Volvo 240 "gammla Ctg" (1988)
Volvo 240 "volvo" (1977)
Volvo 740 "gammla tro känaren" (1988)
Drönirettab
21 maj 2012 · 21 761 Inlägg

Kolla kardanknutarna och Hardyskivan, passa även på att kika hur stödlager+hållare ser ut. smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
21 maj 2012 · 10 427 Inlägg

volvo240_77 skrev:
okej men har bytt oringarna för ett år sen så det kan det ju inte vara

Har du kollat gummibälgen under insuget då? Som sitter över luftvågen/motsvarande.
Lika bra att ta loss och rengöra och kolla efter sprickor. Om det inte redan är gjort dvs.

volvo240_77
21 maj 2012 · 373 Inlägg

oek men hur ser man att kardanknutarna är dåliga? men växelspaken är som slapp varför är den det?

Volvo 240 "gammla Ctg" (1988)
Volvo 740 "gammla tro känaren" (1988)
Volvo 240 "volvo" (1977)
Drönirettab
21 maj 2012 · 21 761 Inlägg

Om växelspaken rör sig mycket så kan även växellådskudden vara dålig. En kardanknut som är dålig brukar glappa litegrann om man håller fast kardanaxeln på ena sidan av knuten och sedan vrider axeln på andra sidan av knuten. smile

volvo240_77
21 maj 2012 · 373 Inlägg

okej men växerlådansspak rör sig inte det är som inget motstånd i spaken

Volvo 240 "gammla Ctg" (1988)
Volvo 240 "volvo" (1977)
Volvo 740 "gammla tro känaren" (1988)
Sossobabe
13 februari 2014 · 32 Inlägg

steifan skrev:

volvo240_77 skrev:
okej men har bytt oringarna för ett år sen så det kan det ju inte vara

Har du kollat gummibälgen under insuget då? Som sitter över luftvågen/motsvarande.
Lika bra att ta loss och rengöra och kolla efter sprickor. Om det inte redan är gjort dvs.

Hur får man bort Gummibälgen, och var sitter tomgångsmotorn (b230E) finns det ens någon?

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 februari 2014 · 10 427 Inlägg

Sossobabe skrev:

steifan skrev:

volvo240_77 skrev:
okej men har bytt oringarna för ett år sen så det kan det ju inte vara

Har du kollat gummibälgen under insuget då? Som sitter över luftvågen/motsvarande.
Lika bra att ta loss och rengöra och kolla efter sprickor. Om det inte redan är gjort dvs.

Hur får man bort Gummibälgen, och var sitter tomgångsmotorn (b230E) finns det ens någon?

Gummibälgen sitter med stora slangklämmor i ovan och underkant vad jag minns, men det var ett tag sen wink

Sossobabe
14 februari 2014 · 32 Inlägg

Gummibälgen var lös och nu funkar de fint, tack för svar

steifan DR!FTT3KN!K3R
14 februari 2014 · 10 427 Inlägg

Sossobabe skrev:
Gummibälgen var lös och nu funkar de fint, tack för svar

Trevligt smile Har du tråkigt så kan du testa att spraya startgas runt insuget för att hitta fler läckor.
Tätningarna som sitter runt spridarna kan nog vara dåliga om det inte är bytta nångång, kommer ihåg
att min gamle GLE med B230E gick bättre efter tätningsbyten på spridarna smile

Sossobabe
15 februari 2014 · 32 Inlägg

Hej igen smile Jag byte faktist spridar O-ringarna först innan detta upptäcktes för det var läckage där, går faktiskt ganska trevligt nu, Har igår inhandlat ny växelknopp med overdrive knapp, vänster framskärm m.m kul att renovera och rädda en bil från skroten smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang