Fick en bil som inte startar

Janne14
7 februari 2014 · 5 Inlägg

Tjena! Har precis fått en VW Golf CL 1,8I GL-paket gratis av en snubbe. Den har stått stilla i 3 år och jag undrar vad jag ska göra för den ska starta. Och allmänt vad jag ska titta på.

Evildan
7 februari 2014 ·

Prova så det finns fungerande bromsar innan du försöker ut och åka.

Ladda batteriet alternativt koppla startkablar.
Häll i bensin i tanken om det är låg nivå.
Vrid på nyckeln wink
Du bör direkt efter den startat byta olja och oljefilter då denna är så gammal att de smörjande och renande egenskaperna har brutits ned.
Rost kan givetvis ha kommit, har den stått utomhus på en gräsmatta hoppas jag att du är en hejjare med svetsen.

simlar
7 februari 2014 · 5 534 Inlägg

Kolla det som behövs för att en förbränningsmotor ska ha en chans att starta, dvs gnista, bränsle och luft och fortsätt sedan felsöka därifrån beroende på vad som fattas.
Har du tur kan det vara så simpelt som vatten i tanken ifall den inte startar pga att den stått, häll då i några liter E85 eller K-sprit och kör pumpen några gånger genom att slå tändningen av och på för att blanda runt all vätska i tanken och sen kan du testa

Kolla även:
Kompression
Kamrem
Kamaxeln står rätt i förhållande till vevaxeln (dvs nolla motorn och se så alla märkningar stämmer)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Janne14
7 februari 2014 · 5 Inlägg

Tack! smile

Oggejay
7 februari 2014 · 139 Inlägg

Tror ett vanlig fel på dom där är att tändspolen spricker. tongue
har iaf vart så på de vw jag haft tongue

Meaganeowner
7 februari 2014 · 2 250 Inlägg

Kamremsbyte lär ju vara prio 1. Byt alltid vid angivet miltal eller max 5 år... o så en rem som varit i samma position i 3 år. BYT!

Evildan
8 februari 2014 ·

Ställdes bilen för att den inte startade eller startar den inte för att den har stått?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari 2014 · 13 750 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Kamremsbyte lär ju vara prio 1. Byt alltid vid angivet miltal eller max 5 år... o så en rem som varit i samma position i 3 år. BYT!

ähh dom där byter man när dom går av..inte innan smile är som en gammal volvo onödigt att byta innan den går av..vid långfärd tar man bara med sig en ny rem är enklare att byta kamrem på en golf och volvo  än vad det är att byta drivrem på en saab ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Janne14
10 februari 2014 · 5 Inlägg

Evildan skrev:
Ställdes bilen för att den inte startade eller startar den inte för att den har stått?

Den dog efter ett kärringstopp och inte startat sen dess så han palla inte fixa den. Så nu tre år senare fick jag den.
Tror dock det är nåt med startmotorn eller tändningen. Jag har inte hämtat den än. Kommer i helgen xD glömde säga det. ;D

Senast redigerat av Janne14 (10 februari 2014)

Janne14
15 februari 2014 · 5 Inlägg

Tack! Fick igång den nu smile Det var tändspolen.

Evildan
15 februari 2014 ·

Kul, grattis, då har du fått tag på en bil till rätt pris.
Tips: boka tid för bes innan du lägger en massa onödig tid på den, man vet aldrig vilka poäng du kan få på den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang