Lackera bil, vad behövs?

Mack Forum- och sitemoderator
9 mars 2014 · 26 155 Inlägg

Vettemannen skrev:

AnderssonE30 skrev:
glömde oxå att köp plastprimer på burk innan du lackar. närdu slipar koångare i as plast så reser sig gärna lacken. plastprimern är en transparent grundfärg (genomskinlig) som förhindrar resningar i lacken. så först plastprimer, sedan grundfärgen och sist lacken. wink

Vad är det? Har inte hört detta förr.

/Benny

Gissar på att individen menar ABS-plast.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 mars 2014 · 14 060 Inlägg

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

AnderssonE30 skrev:
glömde oxå att köp plastprimer på burk innan du lackar. närdu slipar koångare i as plast så reser sig gärna lacken. plastprimern är en transparent grundfärg (genomskinlig) som förhindrar resningar i lacken. så först plastprimer, sedan grundfärgen och sist lacken. wink

Vad är det? Har inte hört detta förr.

/Benny

Gissar på att individen menar ABS-plast.

Jaa, jag satt och gissade en stund men kom inte på det men kanske har du rätt! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 mars 2014 · 13 746 Inlägg

granadadr skrev:

Emiiilz skrev:

KHRacing skrev:

Menar du plastprimer på sprayburk ?

Fick lära mig för väldigt länge sedan att aldrig någonsin blanda sprayprodukter med 2-komps-produkter de extremt lätt reagerar med varandra.

Har fått samma känsla/info av egna erfarenheter som du beskriver. Lacken såg kanon ut i ett par månader, sen vart de sprickor överallt...

beror på var man köper sprayburken,, finns firmor som har riktig lack wink de blandar färgen själva, de är dyra men bra,, färg man köper på OK suger,, är mest förtunning i dem

mm 290kr gav jag häromdagen.


plastgrund ska man helt klart ha minsta genomslipning av existerande färgen så blir det en synlig kant.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
turbo_sport
9 mars 2014 · 390 Inlägg

Nu har jag lackat Talladegaläppen (frontläpp) till cabben. Fungerade bra! Tills jag sprutade på klarlacken... verkar som att basfärgen får "sprickor". Jag var kanske lite för het och lät basfärgen bara torka ett par timmar, så den var lite klibbig när klarlacken las på tongue Kan det vara därför den reagerade så? Har haft på plastprimer så ska inte vara därför.

Undrar också vilken grundfärg jag ska ha på nör jag lackar själva stötfångarna. Kommer inte ner till plasten så behöver ju ingen plastprimer men de grundfärger jag tittat på är för metall och andra saker men inte för plast, och även om grundfärg på sprayburk funkar till riktig lack? smile

Saab 96 v4 "Nylackerad" (1973)
Saab 9-5 TiD4 Aero "1 OF 6" (2011)
Saab 9-5 2,3T EX59 "Äkta polisbil 8 6777" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang