Angående etanol/bensin saab biopower. hur blir effekten med 50/50 bränslen

Stahre87
7 mars 2014 · 346 Inlägg

Funderar över en sak. Har en 2,3t biopower, 185hk bensin och 210 med etanol, som ni alla vet. Men hur blir effekten med säg 50/50 bensin o etanol, eller 80/20 osv?

Senast redigerat av Stahre87 (8 mars 2014)

Stahre87
8 mars 2014 · 346 Inlägg

Är det ingen som undrar samma sak? Eller var det en korkad fråga?

Gizmojohan
8 mars 2014 · 3 295 Inlägg

Nja, jag brukar aldrig blanda på det viset så har tänkt så. smile

Stahre87
8 mars 2014 · 346 Inlägg

Ja, jag har precis skaffat bilen och ägaren innan vet jag körde mycket etanol så tänkte köra lite bensin ett tag

Gizmojohan
8 mars 2014 · 3 295 Inlägg

För min del är det som dag och natt med skillnaden på bensin och e85. Motorn får en mkt "råare" gång med e85, lite sämre bottenvrid men när man väl kommer upp i varv... smile

Stahre87
8 mars 2014 · 346 Inlägg

Ja det håller jag så klart med om, men frågan är inte hur effekten blir med enbart etanol eller bensin. Utan hur effekten blir tanken innehåller 50/50?

-matte En Medlem
8 mars 2014 · 405 Inlägg

Det är nog väldigt svårt att säga då bilen hela tiden anpassar bla tändningskurvor och ladd efter hur mycket etanol som finns i bränslet.

Frågan är varför ska du ens köra på 50/50 etanol? Det är ju såpass varmt ute nu så det går med 100% utan minsta bekymmer ändå.

Stahre87
8 mars 2014 · 346 Inlägg

Nej men bilen är nyköpt, och va halvtank etanol då. Fyllde på med bensin till,fulltankad.
Och va mest en tanke. Dessutom kommer jag inte alltid köra på endera bränsle, och eftersom jag tankar som senast när lampan börjar lysa kommer det alltid vara kvar några liter av etanol eller bensin

-matte En Medlem
8 mars 2014 · 405 Inlägg

Okej det förklarar ju lite grann. Skulle tro att du hamnar någonstans mellan 210 och 185 hk då. (ganska självklart dock)
Etanolen fungerar ju som oktanhöjande iom att dess oktan är ca 104, så det är möjligt att det inte krävs särskilt mycket av bränslet för att höja oktantalet i bränslet.

Om du är intresserad så finns det färdiga kalkylatorer på internet som räknar ut oktantalet i bränslet, hittade bara en som fungerar i gallon (jänkarmått) men finner du det intressant fungerar det säkert med lite omvandling.

http://www.intercepteft.com/calc.html

Senast redigerat av -matte (8 mars 2014)

Stahre87
8 mars 2014 · 346 Inlägg

Tack! Googlar.

Mack855
8 mars 2014 · 1 354 Inlägg

Jag kanske är ute och cyklar men borde det inte vara så att etanol och bensin lägger sig som lager på varann? Att pm han hade etanol innan så kör bilen upp etanolen och sen så när etanolen är slut så går bilen på vanlig bensin då? Eller?

-matte En Medlem
8 mars 2014 · 405 Inlägg

Nja så vitt jag känner till på blandar sig E85 med det mesta, inkl bensin. Annars skulle tex mackarna få problem med att etanol och bensin skiktade sig vid stationerna och deras kunder ibland tankade enbart bensin och ibland enbart etanol. Och det vill ju ingen. smile

Echonator Köpingsbo i exil
8 mars 2014 · 507 Inlägg

Mack855 skrev:
Jag kanske är ute och cyklar men borde det inte vara så att etanol och bensin lägger sig som lager på varann? Att pm han hade etanol innan så kör bilen upp etanolen och sen så när etanolen är slut så går bilen på vanlig bensin då? Eller?

Så länge du inte blandat i en massa vatten så blandar sig etanol och bensin.

Bensin och etanol är blandbara, men bensin är hydrofob och etanol hydrofil. Etanolen suger därför åt sig vatten medan bensin stöter bort vatten. Detta gör att när etanolen blir vattenmättad så kommer blandningen skikta sig med E85+vatten i botten och bensinen ovanpå. Detta kan du testa genom att ta en skvätt E85 i en glasflaska och sedan tillsätta lite vatten tills du ser att det skiktar sig smile


Så nej, blandar du E85 och bensin i tanken så sker ingen skiktning av bränslet smile

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Mack855
9 mars 2014 · 1 354 Inlägg

Echonator skrev:

Mack855 skrev:
Jag kanske är ute och cyklar men borde det inte vara så att etanol och bensin lägger sig som lager på varann? Att pm han hade etanol innan så kör bilen upp etanolen och sen så när etanolen är slut så går bilen på vanlig bensin då? Eller?

Så länge du inte blandat i en massa vatten så blandar sig etanol och bensin.

Bensin och etanol är blandbara, men bensin är hydrofob och etanol hydrofil. Etanolen suger därför åt sig vatten medan bensin stöter bort vatten. Detta gör att när etanolen blir vattenmättad så kommer blandningen skikta sig med E85+vatten i botten och bensinen ovanpå. Detta kan du testa genom att ta en skvätt E85 i en glasflaska och sedan tillsätta lite vatten tills du ser att det skiktar sig smile


Så nej, blandar du E85 och bensin i tanken så sker ingen skiktning av bränslet smile

Man lär sig något nytt varje dag! big_smile

Senast redigerat av Mack855 (9 mars 2014)

Skalman
10 mars 2014 · 508 Inlägg

Vill man att sin bil ska må bra så kör man var 4:e tank med bara bensin.

TomBjorklund VAGIS Car Club
10 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Fördelen med lite extra etanol är ju självklart just inget vatten i tanken wink

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang