Thullen skrev:
DilluTioN skrev:
Dom flesta använder passivisering nu för tiden då kromateringen var riktigt giftig om jag inte minns fel, men i folkmun kallas det fortfarande gulkromatering.
Man elförsinkar först detaljen och sedan doppar man den bara i en helt passiv vätska, i princip som en färg.
Bara för information!
Jag sysslar med det i mitt garage men det är mest för eget bruk, men vet att det finns ett företag i mjölby som sysslar med det. Vet inget namn helt säkert men det ligger vid truckfabriken, toyota. Borde vara Mjölby Galvaniska AB.
Dom har även svart passivisering som är riktigt fin.
Precis, det är sexvärt krom man har frångått då det va riktigt hälsofarligt tydligen.
Tack för tipset, ska kolla om dom kan hjälpa mig.
Om du inte har lust å göra det för en slant?
Är en 1-liters glassförpackning med skruv typ

Vet inte om jag vågar riktigt, är inte 100% säker och lär mig fortfarande. Resultaten blir fortfarande lite varierande! Det är ganska svårt att få ett jämt gult lager, blått (typ genomskinligt) är hur lätt som helst. Men den gula vill gärna "glida av" i processen.
Skulle gärna hjälpa dig men helst inte just nu, då jag som sagt inte är 100 säker. Har heller inte kört många småsaker på en gång än så måste köpa mig lite saker så jag kan köra bultar o sånt i en behållare

I min projekttråd så finns det lite utav det, dock så lär jag mig nya saker i princip varje dag. Nu har jag t.ex. lyckats få extremt blank finish på bränsleslangarna. Men för att få det så är det mycket underarbete som krävs, och blästrar man bultar osv så blir dom inte lika blanka.
Ändrade lite i receptet häromdan faktiskt så har inte prövat bultar än, men några andra delar som blivit mycket finare än förut.