Ni kör eller kört med E85 i Volvos turbomotorer 2001 och nyare

tobee
19 mars 2014 · 735 Inlägg

Funderar på Autotech multifuel program i min V50 T5. När man hör med Atech så får man såklart svaret att allt ska vara grönt. Byt olja ofta, kör med NGK Iridium och Redline si alcohol i soppan, sen undvik E85 programmet på Vintrarna var typ tipset, så ska bilen gå hur fint som helst. Vi har över 1000 bilar nu som går med program och vi hör sällan några problem. Rent försäljningssnack alltså wink
Det finns alltid de som har problem och de som kör problemfritt hör man såklart aldrig något av. Jag vill ha in alla i denna tråd smile
Jag är jäkligt sugen på E85, men jag tycker aldrig mina bilar gått bra på programvaror från olika firmor så har blivit så sjukt nojig.
Spamma fritt i ämnet! Vad har ni för erfarenheter av era bilar efter ni börjat köra med E85? Då gärna med Autotechs programvara

Senast redigerat av tobee (19 mars 2014)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 mars 2014 · 13 810 Inlägg

då bör du hitta andra som chippar bilarna åt dig om du inte varit nöjd förut.

seriösa firmor löser problemet eller erbjuder att återställa till orginal utan någon form av kostnad.

har nog åkt i minst 100st olika bilar som blivit optimerade och det är sällan problem.  dom problemen som dyker upp är uteslutande tändstift och regleringen till turbon som strular.

eftersom polarn jobbar med sånt så har det blivit en och annan provtur med optimerade bilar.

Autotech är nog ett av företagen som nog levererar fungerade kit som inte strular.

har själv kört autotech i min gamla volvo sedan 2007 och aldrig haft något strul smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Busgrabb Rejsa ?
19 mars 2014 · 2 959 Inlägg

Varför försäljningssnack? Skulle dom sitta och snacka skit så skulle det ju sprida sig och E85 bilarn strula titt som tätt och det gör dom ju inte direkt.
Vad är det just med 01 och framåt du tänker?

Jag har kört många Volvo på E85 mappar från ATM.
S40 T4 98 med Nira sprut gick felfritt i dryga året jag körde så med 470 Hk.
Motorn rullar än vad ja vet i en anna bil utan problem.

S60 T5 04 med 19T, spridare, pump, avgas och filter och den gick med felfritt i något år med jag körde så med 350+ Hk.

V70 T5 98 med spridare och avgas, denna har äldre sprut och var lite tjurig att starta vid kallt väder.
Krävdes mellan 3-7 försök på nyckeln men andra sidan var det ett test och inga bilar som görs många av.
Jag körde den i 6 månader typ men nu har en bekant den och har kört dryga året till utan problem och bilen lämnade ca 310 Hk och 540 Nm.

S40 T5 2005 som jag körde avgas och filter med i ca ett halvår felfritt med ca 320 Hk.

Kör nu S60 T5 2005 med avgas, filterkit, spridare och lite annat smått som gått felfritt en säsong med 415 Hk och 622 Nm.

Sen att bilarna lämnar gott om extra effekt och vrid och blir billigare att tanka är ju inte fel.
Kör på bara!

Edit:
Farsgubben har kört sin S60 T5 01 med avgas, filter, spridare och E85 mapp i ca 5 år utan några som helst problem med den biten kom jag på.

Senast redigerat av Busgrabb (19 mars 2014)

Autotech
BMW 335D (2008)
tobee
19 mars 2014 · 735 Inlägg

Jo, jag har ju provat några trimmare. Problemet för mig att de jag valt med facit i hand inte kunnat ett skit om felsökning kring de problem som kan dyka upp med en turbomotor eller alternativt inte brytt sig. De har sålt programvaror, punkt. Samtidigt har jag haft extrem otur med bilarna som uppvisat konstiga fenomen utan felkoder.
Därför söker jag mig nu till Autotech för alla säger ju att de är riktiga proffs på Volvomotorer, ifall något strular för mig så löser de problemet och jag betalar. Precis som jag vill ha det nu när man blitt gammal smile

Jag läste någonstans att att det inte var rekommenderat att köra E85 på äldre Volvomotorer, men det kan vara en myt iof.

Vad är det mer exakt som strular med stiften samt turboregleringen?
Finns det något man kan förebygga för att slippa problem? Ex. vis köra på något speciellt stift. Använder själv NGK Iridium.

Senast redigerat av tobee (19 mars 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang