13348
Sök

Påkörd bakifrån, kräva lagning?

3 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Har en bil som blev krockad först av mig, och sedan påkörd bakifrån en månad senare. Påkörningen bakifrån ska motpartens försäkringsbolag självklart betala. De säger att det kostar 15.000 att laga och de vill lösa in bilen och ge mig 7000 kr för den. Har jag laglig rätt att KRÄVA att de lagar min bil istället för att lösa in den? Den är inte värd så mycket eftersom den var krockad innan säger de, men de skadorna kan jag laga själv! Lite bucklor att banka ut bara och en krossad lampa.

#GoodToBeBad
856 Inlägg
19 mars 2014
Tror inte de förlikar sig med dina ord om att "du själv kan banka ut plåten", vad jag vet så kräver de nära nog alltid att fackmän utför reparationerna. Vanligen är det inlösen som sker om kostnaden för att reparera skadorna överstiger 70-80% av bilen värde, lite beroende på vilket bolag det handlar om.

Så det du har att välja på är som jag ser det:
1. Nyttja försäkringen, få bilen inlöst och 7000kr i handen.
2. Återta din skadeanmälan och acceptera att du inte får ut något på försäkringen, men du får behålla din bil och ägna fritiden åt att "banka plåt".

Surt, men så är det med äldre bilar. Sällan de bryr sig om att laga, då det generella listpriset de går på på bilar som är äldre än 10år typ är obefintlig. Och bilar blir ju inte högre värderade när de redan har krockskador oftast.

3 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Squidspeed skrev:
Tror inte de förlikar sig med dina ord om att "du själv kan banka ut plåten", vad jag vet så kräver de nära nog alltid att fackmän utför reparationerna. Vanligen är det inlösen som sker om kostnaden för att reparera skadorna överstiger 70-80% av bilen värde, lite beroende på vilket bolag det handlar om.

Så det du har att välja på är som jag ser det:
1. Nyttja försäkringen, få bilen inlöst och 7000kr i handen.
2. Återta din skadeanmälan och acceptera att du inte får ut något på försäkringen, men du får behålla din bil och ägna fritiden åt att "banka plåt".

Surt, men så är det med äldre bilar. Sällan de bryr sig om att laga, då det generella listpriset de går på på bilar som är äldre än 10år typ är obefintlig. Och bilar blir ju inte högre värderade när de redan har krockskador oftast.

Så jag har ingen laga rätt att kräva lagning av bilen?

3 149 Inlägg
19 mars 2014
Nä är försäkringsbolaget som avgör, om nu bilen är värd 7000kr varför skulle de kosta på bilen mer än den är värd för att laga den?
Tycker det är sunt, var ska man annars dra gränsen?
Trots allt är det vi som försäkringstagare som betalar kollektivt för alla skador.

#GoodToBeBad
856 Inlägg
19 mars 2014
Tjululu skrev:

Enkelt svarat: Nej. Läs igenom det finstilta i försäkringskontraktet, är ganska övertygad om att du (medvetet eller omedvetet) godkänt att försäkringsbolaget bara lagar skador upp till en viss kostnad jämfört med bilens värde, och därefter löses bilen in emot ersättning som baseras på en grovhuggen bil-lista med "ungefärlig-priser". Så har det varit på mina försäkringar så länge jag kan minnas i alla fall.

mopar300
19 mars 2014
el behåll den å ta en skälig ersättning av dom å fixa felen själv...........

Offroad Racing
3 123 Inlägg
19 mars 2014
Squidspeed skrev:
Tjululu skrev:

Enkelt svarat: Nej. Läs igenom det finstilta i försäkringskontraktet, är ganska övertygad om att du (medvetet eller omedvetet) godkänt att försäkringsbolaget bara lagar skador upp till en viss kostnad jämfört med bilens värde, och därefter löses bilen in emot ersättning som baseras på en grovhuggen bil-lista med "ungefärlig-priser". Så har det varit på mina försäkringar så länge jag kan minnas i alla fall.

Fast i detta fallet är det ju motpartens försäkringsbolag som ska betala, och det har ju inte han skrivit på några papper för... Fast jag tror ändå inte han kan kräva att bilen lagas. Däremot kan han ju insistera på att behålla bilen och få pengar att laga den själv för. Vad för summa det blir är däremot en annan sak...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

9 161 Inlägg
19 mars 2014
Det du kan prova med är att ta pengarna å fråga om du får behålla bilen. Har du tur så får du behålla bilen med, för det är för mycke jobb för FB att ta hand om skiten.

Farsan har gjort så ett par gånger utan problem.

KHRacing
19 mars 2014
Putteliten skrev:
Det du kan prova med är att ta pengarna å fråga om du får behålla bilen. Har du tur så får du behålla bilen med, för det är för mycke jobb för FB att ta hand om skiten.

vänta nu här....

Fråga om han får behålla bilen  har han tur så får han det ?

DET ÄR HANS BIL, inte försäkrningsbolagets bil

Man har alltid rätt att fråga om en lägre ersättning o behålla bilen.. även om den har gått av på mitten.

/ K

Saabifierad
2 031 Inlägg
19 mars 2014
Vad pratar vi om för bil? hur var den krockad innan?

Ofta undervärderar försäkringsbolag bilar för att de flesta godtar det första budet för de tror att försäkringsbolaget alltid ger ett "skäligt" pris, därför skall man aldrig godta deras första bud (om man nu inte gjort världens deal innan).

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
19 mars 2014
Så här ligger det till enligt en värderingsman sist jag hade strul med FB.

De har slutat att betala ut pengar då de inte vet ifall bilen lagas eller säljes senare och sen "hamnar" i en olycka nästa månad... Därför så lagar de eller så löser de bilen.

Nu använder de inte nya delar så länge det finns begagnade delar.

Bilen får inte repareras om värdet uppstiger 70% utav bilens värde (värderingsman som söker priser via blocket)

Det är TS FB som betalar ut bilens värde och sedan kräver motpartens FB på summan därav att man alltid värderar neutral och inga över priser eller onödigt dyra reparationer.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

3 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Pratat med försäkringsbolaget nu. Ja först sa de att de skulle ge mig 5000 och ta bilen. Nu fick jag 7000 och fick behålla bilen. Så det blev väl ok!

9 161 Inlägg
19 mars 2014
KHRacing skrev:
Putteliten skrev:

vänta nu här....

Man har alltid rätt att fråga om en lägre ersättning o behålla bilen.. även om den har gått av på mitten.

/ K

Joo mot en lägre ersättning ja. Men när försäkringsbolaget säger att vi löser in bilen för som i TS fall 7000:- så brukar inte FB vara svåra om man säger att man vill behålla bilen. Då brukar dom inte bråka med att ersättningen ska bli lägre.

1 818 Inlägg
19 mars 2014
KHRacing skrev:
Putteliten skrev:

vänta nu här....

/ K

Ja det är hans bil, men det är FB som styr i denna fråga.
Om man inte kommer överens om en kontantreglering och man vill behålla bilen så behöver man inte använda sin försäkring men då blir man samtidigt helt utan ersättning.

Sen beror det på skadans art om dom kan tänka sig en kontantreglering eller ej.
Skadan i sig behöver inte vara allvarlig, men är t ex en airbag utlöst så är det blankt ner som privatperson att köpa loss bilen. Återigen, det är FB som styr.

KHRacing
19 mars 2014
Hilmer skrev:
Om man inte kommer överens om en kontantreglering och man vill behålla bilen så behöver man inte använda sin försäkring men då blir man samtidigt helt utan ersättning.

Skadan i sig behöver inte vara allvarlig, men är t ex en airbag utlöst så är det blankt ner som privatperson att köpa loss bilen. Återigen, det är FB som styr.

Menar du verkligen följande Jonas ?

om jag smäller min Nissan med airbag, airbag utlöser. så blir jag tvingad att ge f-bolaget bilen ?

1 818 Inlägg
19 mars 2014
KHRacing skrev:
Hilmer skrev:

Menar du verkligen följande Jonas ?

om jag smäller min Nissan med airbag, airbag utlöser. så blir jag tvingad att ge f-bolaget bilen ?

Nej, du har alltid möjligheten att inte utnyttja försäkringen.
Men om t ex en airbag har löst ut så är det rätt svårt för en privatperson att få till en kontantreglering utan då är det antingen reparation eller inlösen som gäller beroende på den övriga skadans art och repkostnad i förhållande till bilens marknadsvärde.

KHRacing
20 mars 2014
Hilmer skrev:
Nej, du har alltid möjligheten att inte utnyttja försäkringen.
Men om t ex en airbag har löst ut så är det rätt svårt för en privatperson att få till en kontantreglering utan då är det antingen reparation eller inlösen som gäller beroende på den övriga skadans art och repkostnad i förhållande till bilens marknadsvärde.

Aaahh tack för klargörningen av frågan :-)

Sök