Ta bort ljuddämparen, för och nackdelar?

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
21 mars 2014 · 1 004 Inlägg

Lracthor skrev:

henke_99 skrev:
Det beror ju helt på vad man har för bil. Min suburban är utrustad med endast en 30 cm lång fullflödesdämpare och låter inte särskilt mycket, men då är det ju först en v8 diesel som är tyst i sig och sen en turbo som dämpar ljudet ytterligare.

Det är en Saab Aero 9-3 2004. För om det brölar för mycket så är ju långa sträckor ett rent helvete.

REG-SKYLTEN skrev:
Se bara till att få rätt längd på slutröret så ska det inte bröla för mycket i kupèn åtminstone.

Vad är rätt längd på ett slutrör ungefär då? Inte så duktig på det där, ännu. smile

Se till så att det inte slutar innanför bakre stötfångaren, annars kan det bli resonans.
Vet inte om du redan kapat röret annars kan du ju mäta och se hur långt det sticker ut original så att säga.

mb_pucken hann före smile

Senast redigerat av REG-SKYLTEN (21 mars 2014)

"My drinkingteam has a racingproblem"
Lracthor
21 mars 2014 · 87 Inlägg

mb_pucken skrev:
Så länge röret slutar bakom stötfångaren så brukar de inte leva om så mycket smile sen tror jag inte din bil kommer.låta så mycket smile du har ju både katt och turbo som slår sönder ljudet smile

Okej, för om man nu ska köpa halvsats så är det MINST 3800 kronor som gäller men om jag sätter ihop ett rör själv från biltema blir det ju högst? 1000:-.

Tycker ni jag ska svetsa ihop röret om jag ljuddämparen och ersätter med rör? Eller ska jag använda avgaspasta och rörklämmor?

Lracthor
21 mars 2014 · 87 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:

Lracthor skrev:

henke_99 skrev:
Det beror ju helt på vad man har för bil. Min suburban är utrustad med endast en 30 cm lång fullflödesdämpare och låter inte särskilt mycket, men då är det ju först en v8 diesel som är tyst i sig och sen en turbo som dämpar ljudet ytterligare.

Det är en Saab Aero 9-3 2004. För om det brölar för mycket så är ju långa sträckor ett rent helvete.

REG-SKYLTEN skrev:
Se bara till att få rätt längd på slutröret så ska det inte bröla för mycket i kupèn åtminstone.

Vad är rätt längd på ett slutrör ungefär då? Inte så duktig på det där, ännu. smile

Se till så att det inte slutar innanför bakre stötfångaren, annars kan det bli resonans.
Vet inte om du redan kapat röret annars kan du ju mäta och se hur långt det sticker ut original så att säga.

mb_pucken hann före smile

Okej, då ska jag se till att det slutar en bit utanför, ungefär som jag har det nu. smile

Tack för svaret!

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
21 mars 2014 · 1 004 Inlägg

Lracthor skrev:

mb_pucken skrev:
Så länge röret slutar bakom stötfångaren så brukar de inte leva om så mycket smile sen tror jag inte din bil kommer.låta så mycket smile du har ju både katt och turbo som slår sönder ljudet smile

Okej, för om man nu ska köpa halvsats så är det MINST 3800 kronor som gäller men om jag sätter ihop ett rör själv från biltema blir det ju högst? 1000:-.

Tycker ni jag ska svetsa ihop röret om jag ljuddämparen och ersätter med rör? Eller ska jag använda avgaspasta och rörklämmor?

Personligen svetsar jag helst. Men det funkar med klämmor också utifall man ska ändra eller demontera senare.
Ett sätt är klämma + svetspunkt, lätt åtkomlig med vinkelslipen utifall att smile

Glöm inte att lyfta kablarna från batteripolerna.

Senast redigerat av REG-SKYLTEN (21 mars 2014)

"My drinkingteam has a racingproblem"
Lracthor
21 mars 2014 · 87 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:

Lracthor skrev:

mb_pucken skrev:
Så länge röret slutar bakom stötfångaren så brukar de inte leva om så mycket smile sen tror jag inte din bil kommer.låta så mycket smile du har ju både katt och turbo som slår sönder ljudet smile

Okej, för om man nu ska köpa halvsats så är det MINST 3800 kronor som gäller men om jag sätter ihop ett rör själv från biltema blir det ju högst? 1000:-.

Tycker ni jag ska svetsa ihop röret om jag ljuddämparen och ersätter med rör? Eller ska jag använda avgaspasta och rörklämmor?

Personligen svetsar jag helst. Men det funkar med klämmor också utifall man ska ändra eller demontera senare.
Ett sätt är klämma + svetspunkt, lätt åtkomlig med vinkelslipen utifall att smile

Glöm inte att lyfta kablarna från batteripolerna.

Jag tänkte ifall man tar bort ljuddämparen så kanske den inte går igenom besiktningen och då måste jag sätta på ljuddämparen igen och då är det lättare att demontera om den inte är svettsad. Men om den går igenom besiktningen så svetsar jag garanterat! Men just nu lutar jag åt att svetsa då det blir bättre gjort.

Det skall jag inte glömma nej. En snabb fråga, kan det börja brinna om jag har i kablarna i batteripolerna?

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
21 mars 2014 · 1 004 Inlägg

Lracthor skrev:

REG-SKYLTEN skrev:

Lracthor skrev:

Okej, för om man nu ska köpa halvsats så är det MINST 3800 kronor som gäller men om jag sätter ihop ett rör själv från biltema blir det ju högst? 1000:-.

Tycker ni jag ska svetsa ihop röret om jag ljuddämparen och ersätter med rör? Eller ska jag använda avgaspasta och rörklämmor?

Personligen svetsar jag helst. Men det funkar med klämmor också utifall man ska ändra eller demontera senare.
Ett sätt är klämma + svetspunkt, lätt åtkomlig med vinkelslipen utifall att smile

Glöm inte att lyfta kablarna från batteripolerna.

Jag tänkte ifall man tar bort ljuddämparen så kanske den inte går igenom besiktningen och då måste jag sätta på ljuddämparen igen och då är det lättare att demontera om den inte är svettsad. Men om den går igenom besiktningen så svetsar jag garanterat! Men just nu lutar jag åt att svetsa då det blir bättre gjort.

Det skall jag inte glömma nej. En snabb fråga, kan det börja brinna om jag har i kablarna i batteripolerna?

Nej men du kommer förmodligen att skada generator och/eller andra elkomponenter.

"My drinkingteam has a racingproblem"
mange_240
21 mars 2014 · 1 562 Inlägg

Lracthor skrev:

REG-SKYLTEN skrev:

Lracthor skrev:

Okej, för om man nu ska köpa halvsats så är det MINST 3800 kronor som gäller men om jag sätter ihop ett rör själv från biltema blir det ju högst? 1000:-.

Tycker ni jag ska svetsa ihop röret om jag ljuddämparen och ersätter med rör? Eller ska jag använda avgaspasta och rörklämmor?

Personligen svetsar jag helst. Men det funkar med klämmor också utifall man ska ändra eller demontera senare.
Ett sätt är klämma + svetspunkt, lätt åtkomlig med vinkelslipen utifall att smile

Glöm inte att lyfta kablarna från batteripolerna.

Jag tänkte ifall man tar bort ljuddämparen så kanske den inte går igenom besiktningen och då måste jag sätta på ljuddämparen igen och då är det lättare att demontera om den inte är svettsad. Men om den går igenom besiktningen så svetsar jag garanterat! Men just nu lutar jag åt att svetsa då det blir bättre gjort.

Det skall jag inte glömma nej. En snabb fråga, kan det börja brinna om jag har i kablarna i batteripolerna?

Du kan förstöra generatorn samt övrig elektronik om du har otur.

Lracthor
21 mars 2014 · 87 Inlägg

mange_240 skrev:

Lracthor skrev:

REG-SKYLTEN skrev:

Personligen svetsar jag helst. Men det funkar med klämmor också utifall man ska ändra eller demontera senare.
Ett sätt är klämma + svetspunkt, lätt åtkomlig med vinkelslipen utifall att smile

Glöm inte att lyfta kablarna från batteripolerna.

Jag tänkte ifall man tar bort ljuddämparen så kanske den inte går igenom besiktningen och då måste jag sätta på ljuddämparen igen och då är det lättare att demontera om den inte är svettsad. Men om den går igenom besiktningen så svetsar jag garanterat! Men just nu lutar jag åt att svetsa då det blir bättre gjort.

Det skall jag inte glömma nej. En snabb fråga, kan det börja brinna om jag har i kablarna i batteripolerna?

Du kan förstöra generatorn samt övrig elektronik om du har otur.

Jaha, då skall jag verkligen komma ihåg att ta ur kablarna! Utan att du hade sagt det hade jag svetsat för glatta livet och säkerligen, med mig tur, svetsat så att något hade gått sönder. Tack för dina svar! smile

Dupond och Dupont
21 mars 2014 · 581 Inlägg

Ja, är ju inte så kul när man fixat allt och vrir på nyckeln å inget händer. hmm

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Andromeda Rumpmas
22 mars 2014 · 3 860 Inlägg

Skit i om det låter i kupén, frågan är hur det låter utanför bilen? Man har ljuddämpare för att folk inte ska behöva hörselskydd i närheten av trafikerade vägar. Behåll den eller byt ut den till en med högre flöde. Men ta inte bort den helt.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang