Volvo S80N 2.4D -07 dör vid start

-ekgbg-
19 mars 2014 · 977 Inlägg

Hej allihopa!

Nu behöver jag alla tips jag kan få eftersom jag håller på att bli galen på min bil.

Bilen i fråga är en Volvo S80N 2,4D från 2007.

Problemet är att när jag trycker på "elstarten" så varvar motorn upp men istället för att lägga sig på tomgång så dör den. För att jag ska lyckas få motorn att lägga sig på tomgång så måste jag gasa ordentligt medan jag trycker på "elstarten" och varva upp motorn och har jag tur då lägger den sig på tomgång. Sedan kan jag köra bilen men när jag stannar till/släpper gasen då dör motorn.

Medan jag kör och motorn är kall så händer det att bilen går oroligt (hackar lite eller vad man ska kalla det). När motorn kommer upp i temp så går bilen precis som vanligt men så stannar jag till och bilen dör.


Följande är kollat/åtgärdat på verkstad:

Virvelspjället läckte - nytt monterat

Spjällhuset - rengjort (fastän jag inte fått någon felkod på det)

Bränslefilter - nytt

Spridare - provtryckta och de hade inga avvikelser

Pumpen i tanken - flödar som den ska

Dieselpumpen - utbytt mot en nyare



Spontant känns det som att det är något "bränslerelaterat" fel?

Tack på förhand!

/Mikael

Busgrabb Rejsa ?
19 mars 2014 · 2 959 Inlägg

Felkoder då?
Läst av med Vida?

Autotech
BMW 335D (2008)
-ekgbg-
20 mars 2014 · 977 Inlägg

Busgrabb skrev:
Felkoder då?
Läst av med Vida?

Bilen var senast hos Bilia då de konstaterade att det inte finns några felkoder alls.

Tidigare hade jag felkod på virvelspjället men det är åtgärdat/nytt. Jag hade även en felkod på vevaxelgivaren men den är också utbytt mot en ny.

ts007
20 mars 2014 · 1 777 Inlägg

Hur länge har den gått dåligt?  Kan det vara skit i soppan?

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
-ekgbg-
20 mars 2014 · 977 Inlägg

ts007 skrev:
Hur länge har den gått dåligt?  Kan det vara skit i soppan?

Detta problemet kom helt plötsligt. Nu har jag inte kört bilen på nästan 2 månader pga detta men var förbi förra veckan och provkörde den. De misstänkte till slut att det kunde vara bränslet men till slut var tanken nästan tom och jag har tankat upp nästan full tank men felet kvarstår. De har även kollat i tanken för de berättade att de kan bli bakterier i bränslet så det kan bli som en "klump" men de hittade inget.

-ekgbg-
22 mars 2014 · 977 Inlägg

Någon som haft liknande symtom på sin bil eller har tips på vad det kan tänkas vara som ställer till det?

cartech
22 mars 2014 · 21 Inlägg

Hej.

Är det alltid så att du måste gasa för att hålla den vid liv? Och det spelar ingen roll om den är varm/kall?

På dessa motorer är allt elektroniskt styrt så det är svårt att säga vad det kan vara utan att göra en felsökning själv. Men luftmassemätare, EGR och tryckgivare i railen är också saker som kan påverka tomgång och kan läsas av i datorn eller testas med rätt utrustning. Så mitt tips är att ta den till en erfaren Volvoverkstad som kan kolla av värden och göra en riktig felsökning.
Lycka till.

-ekgbg-
23 mars 2014 · 977 Inlägg

cartech skrev:
Hej.

Är det alltid så att du måste gasa för att hålla den vid liv? Och det spelar ingen roll om den är varm/kall?

På dessa motorer är allt elektroniskt styrt så det är svårt att säga vad det kan vara utan att göra en felsökning själv. Men luftmassemätare, EGR och tryckgivare i railen är också saker som kan påverka tomgång och kan läsas av i datorn eller testas med rätt utrustning. Så mitt tips är att ta den till en erfaren Volvoverkstad som kan kolla av värden och göra en riktig felsökning.
Lycka till.

Jag tycker att den verkar gå bättre när den är varm men den dör ändå när man slutar gasa. Jag får helt enkelt kontakta verkstaden imorgon och se om de kollat luftmassemätaren samt tryckgivaren i raiden.

Någon som har tips på en erfaren Volvoverkstad i Göteborgsområdet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang