SAAB 9-5 2.3T - Hur får jag den att dumpa?

TomtaaNz
1 april 2014 · 3 Inlägg

Tjenare!

Är inte precis den bästa på motorer osv, men kan grunderna.

Har en saab 9-5 2.3 turbo(1999). Och det är så att jag vill att den ska ''dumpa'' när jag gasar så man får det där lilla ''pyyyysh'' ljudet. Har hört av många att det går att göra utan att köpa en dumpventil. Någonting som heter Blow off valve(BOV). Vad jag har uppfattat är det att man ska vända på någonting och sen plugga den(?)

Skulle vara schysst ifall någon skrev hur man ska gå till väga, steg efter steg. smile


Mvh, Thomas

SimonT Egen
1 april 2014 · 277 Inlägg

Hej!
Bov är en dumpventil.
Jag är inte världsmästare på sånt här men av egen erfarenhet så kan man antingen köpa annan dumpventil eller sätta sportluftfilter(funkade på min passat) andra sätt vet jag inte.

TomBjorklund VAGIS Car Club
1 april 2014 · 1 093 Inlägg

Du har en dumpventil men återcirkulerande, och det ska du ha för att behålla motorn effektiv. Byt till ett sportluft filter istället för det du har nu. Då kommer du kunna höra pysljudet den vägen istället

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
jonTe
1 april 2014 · 5 710 Inlägg

TomtaaNz skrev:
Vad jag har uppfattat är det att man ska vända på någonting och sen plugga den(?)

Det kan man göra på bilar med Trionic 5 (tex SAAB 9000 93-98).
Din bil har Trionic 7 och gillar inte vänd originaldump eller några andra dumpar heller för den delen.

MVH Jonas
..............
TomBjorklund VAGIS Car Club
1 april 2014 · 1 093 Inlägg

Har tyvärr inte förstått charmen i mer dumpljud än vad som fås av sportluftfiltret, känns lite B om man nu inte har en racemotor i sin brukis big_smile

Men smaken är som baken! smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Krist
1 april 2014 · 716 Inlägg

Den "dumpar" inte när du gasar utan "dumpar" när du släpper gasen. Har du t5 (röd tändkasett) kör med öppet filter bara, beställ den som bsr har, funkar kanon och ser bra ut, har du t7 (svart tändkasett) så får någon som är bättre på de motorerna fylla på tongue sen  som SimonT skrev, bov är Dumpventil.

Lättast och billigast med lite skruva är sportluftfilter..

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Norman88
1 april 2014 · 55 Inlägg

Inget jag skulle rekommendera en nybörjare att göra, MEN... Det går att flytta LMM till trycksidan, nära spjällhuset, och på så sätt kunna sätta en öppen dump innan den.

Men lättast är att hitta nåt bra sportluftfilter. Det tillsammans med ett chip (läs högre laddtryck) får fram ljudet du eftersträvar.

Saab 9-3 Aero "Uuwen" (2004)
Saab 99 (1983)
Mazda B1800 (1979)
Maack4n
1 april 2014 · 8 Inlägg

Köp sportluftfilter till att börja med tycker jag. smile

Subaru Impreza WRX STI "Scooby 2.0" (2015)
TomtaaNz
1 april 2014 · 3 Inlägg

Blir nog att sätta dit ett sportluftfilter. Det jobbiga är väl att det finns så lite utrymme när det kommer till 2.3 motorn på saab.


EDIT: Tydligen så har jag hört att man ska vända på den här och sen plugga den för att få det där lilla ljudet jag strävar efter(?)


http://i.imgur.com/mI8635f.jpg

Senast redigerat av TomtaaNz (1 april 2014)

nixon89 klabbarpan
1 april 2014 · 3 041 Inlägg

Visst du kan vända och använda den som öppen, men programvaran kommer balla ur. Bygger du om till trycksatt lmm s kan du bygga om till öppen.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
TomtaaNz
1 april 2014 · 3 Inlägg

Fick till det  till slut. Var mycket simplare än vad jag trodde att det skulle vara.

Lite ljud vart det iallafall. Ska sätta in ett sportluftfilter strax så blire ännu schysstare. smile


https://www.youtube.com/watch?v=fGKIc2h … MSoSQY0paw

Mew
1 april 2014 · 2 166 Inlägg

Hoppas bara du inte har nåt emot att skruva...

Echonator Köpingsbo i exil
1 april 2014 · 507 Inlägg

TomtaaNz skrev:
Fick till det  till slut. Var mycket simplare än vad jag trodde att det skulle vara.

Lite ljud vart det iallafall. Ska sätta in ett sportluftfilter strax så blire ännu schysstare. smile


https://www.youtube.com/watch?v=fGKIc2h … MSoSQY0paw

Säger som Mew, gillar du att reparera din bil så kör på....

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
SimonT Egen
2 april 2014 · 277 Inlägg

TomtaaNz skrev:
Fick till det  till slut. Var mycket simplare än vad jag trodde att det skulle vara.

Lite ljud vart det iallafall. Ska sätta in ett sportluftfilter strax så blire ännu schysstare. smile


https://www.youtube.com/watch?v=fGKIc2h … MSoSQY0paw

Fel, om du nu vände och inte har den så den är återcirkulerande kommer det inte bli mycket bättre och nu tyckte jag inte det lät som jag tycker det ska låta, nu lät det mer som min dieseltröska när jag släpper gasen på den.
Tycker du borde satsa på bara sportfilter och möjligtvis en annan dumpventil, återcirkulerande

alex_side Neerd
2 april 2014 · 1 596 Inlägg

Byta topic till "how to kill an engine"... som sagts innan går det bra med öppen dump på t5 systemet men inte t7!

i videon så hör man hur den "dumpar" för att sedan gå för långt ner i varv pga att du lurar motorn och den går fett..

Vill du ha dumpljud så är det öppet filter och ev ett högre laddtryck med ny programvara och inte med hjälp av pysventil eller liknande..

och vill du byta motor snart så kör du på som du gör nu:)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
TomBjorklund VAGIS Car Club
2 april 2014 · 1 093 Inlägg

Hämta inte filtret på Biltema även om det är billigt och enkelt... Leta reda på ett som renar bättre och finns papper på att de fungerar i längden tex K&N.
och montera tillbaka dumpen så slipper du byta motor/bil av den anledningen

Senast redigerat av t_one21 (2 april 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Janneutanb
2 april 2014 · 7 272 Inlägg

alex_side skrev:
Byta topic till "how to kill an engine"... som sagts innan går det bra med öppen dump på t5 systemet men inte t7!

i videon så hör man hur den "dumpar" för att sedan gå för långt ner i varv pga att du lurar motorn och den går fett..

Vill du ha dumpljud så är det öppet filter och ev ett högre laddtryck med ny programvara och inte med hjälp av pysventil eller liknande..

och vill du byta motor snart så kör du på som du gör nu:)

Lyckas man skrota en motor pga en dumpventil bör man nog lägga sin bilkarriär på hyllan och börja gå istället.

Tagg3N Konsult
2 april 2014 · 1 247 Inlägg

Jag brukar låta bli att kommentera en sådan här tråd där TS klart och tydligt bara sk**er i dom råd som skrivits.

Men på en T7 ska man undvika en öppen eller hybridverkande avlastningsventil av den enkla anledningen att den leder bort luft som styrsystemet inte kan kompensera för.
Motorn är inte det som kommer ta skada i första laget (risken ökar markant) men däremot kommer katalysatorn inte tycka om att sörpla i sig överflödigt bränsle, men då TS verkar veta det så tycker jag vi låter honom prova sig fram.



Men om någon annan undrar över hur man får fram ett pysljud vid gassläpp i en Saab med T7 (svart TK i og9-3 och 9-5).
Flytta din LMM till trycksidan så kommer det gå genast mycket skonsammare och du kommer även bibehålla den en gång stabila tomgången. Om jag inte minns helt fel så räcker t.o.m originalkabeln till LMM dit så inte ens det behöver ändras. Det är vad jojje81 gjort på sin bil, dock av till synes andra skäl.

https://www1.garaget.org/archive/25/24369/297458/297458-3301239.jpg


Jag är mycket väl medveten om att det finns kompisar och bekanta och vänners vänner som kört med en herrejösses superduperdump i sin 9-5 utan att någonsin behövt byta något som gått sönder.
Men dessa bilar är helt enkelt mirakelbilar och byggdes av ren titan.

Senast redigerat av Tagg3N (2 april 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang