Ska jag efterdra toppen? b230

tvedberg
28 april 2014 · 773 Inlägg

hej jag har nyss byt topplockspackning och jag undrar om jag ska efterdra toppen? för att få det att hålla som det ska? allt är orginal. mvh

Nordic_Drivers
28 april 2014 · 349 Inlägg

Det är bra att göra för att få det riktigt gjort och du vill att det ska hålla länge.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
28 april 2014 · 26 167 Inlägg

Enligt Haynesboken så ska det efterdras 90 grader ja, som ett tredjesteg.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
tvedberg
28 april 2014 · 773 Inlägg

Mack skrev:
Enligt Haynesboken så ska det efterdras 90 grader ja, som ett tredjesteg.

90grader igen det kan ajg inte tänka mig? då går dom nog av?

Mack Forum- och sitemoderator
28 april 2014 · 26 167 Inlägg

tvedberg skrev:

Mack skrev:
Enligt Haynesboken så ska det efterdras 90 grader ja, som ett tredjesteg.

90grader igen det kan ajg inte tänka mig? då går dom nog av?

Så här står det i boken:

Åtdragningsmoment             NM

Topplock.

  Tidigt utförande
    1:a steget ...........................58
    2:a steget ...........................108
    3:e steget ...........................Varmkör motorn till normal arbetstemperatur, stäng av motorn och låt den svalna helt.
    4:e steget ............................Lossa skruv nummer 1 (moturs) 30 grader och dra sedan skruv nummer 1 igen 108 Nm.
    5:e steget ...........................Dra övriga skruvar 108Nm

Senare utförande
   1:a steget ...........................20
   2:a steget ...........................61
   3:e steget ...........................Dra ytterliggare 1/4 varv, 90 grader.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
tvedberg
28 april 2014 · 773 Inlägg

Mack skrev:

tvedberg skrev:

Mack skrev:
Enligt Haynesboken så ska det efterdras 90 grader ja, som ett tredjesteg.

90grader igen det kan ajg inte tänka mig? då går dom nog av?

Så här står det i boken:

Åtdragningsmoment             NM

Topplock.

  Tidigt utförande
    1:a steget ...........................58
    2:a steget ...........................108
    3:e steget ...........................Varmkör motorn till normal arbetstemperatur, stäng av motorn och låt den svalna helt.
    4:e steget ............................Lossa skruv nummer 1 (moturs) 30 grader och dra sedan skruv nummer 1 igen 108 Nm.
    5:e steget ...........................Dra övriga skruvar 108Nm

Senare utförande
   1:a steget ...........................20
   2:a steget ...........................61
   3:e steget ...........................Dra ytterliggare 1/4 varv, 90 grader.

jag har dragit toppen som det står på senare utförande?`så hur mycket ska jag dra den till räcker det inte med att lossa lite lätt och dra åt den något mer än innan?

Mack Forum- och sitemoderator
28 april 2014 · 26 167 Inlägg

tvedberg skrev:

Mack skrev:

tvedberg skrev:

90grader igen det kan ajg inte tänka mig? då går dom nog av?

Så här står det i boken:

Åtdragningsmoment             NM

Topplock.

  Tidigt utförande
    1:a steget ...........................58
    2:a steget ...........................108
    3:e steget ...........................Varmkör motorn till normal arbetstemperatur, stäng av motorn och låt den svalna helt.
    4:e steget ............................Lossa skruv nummer 1 (moturs) 30 grader och dra sedan skruv nummer 1 igen 108 Nm.
    5:e steget ...........................Dra övriga skruvar 108Nm

Senare utförande
   1:a steget ...........................20
   2:a steget ...........................61
   3:e steget ...........................Dra ytterliggare 1/4 varv, 90 grader.

jag har dragit toppen som det står på senare utförande?`så hur mycket ska jag dra den till räcker det inte med att lossa lite lätt och dra åt den något mer än innan?

Det står att du ska dra dom ett fjärdedels varv.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
simlar
28 april 2014 · 5 535 Inlägg

Har du sträckbultar (sitter original på alla rödblockare från åtminstone årsmodell -81) så ska det dras 20Nm sen 60Nm och till sist 90°. Sträckbultarna behöver ej efterdras.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
jaka54
29 april 2014 · 5 778 Inlägg

Hej!
Helt rätt!
Bytte topplockspackning på brorsans 745:a -87 (nu såld) i våras och gjorde som ovan!
Men...kunde inte låta bli att kolla efter några dagar. Så jag efterdrog bultarna lite!smile

Hermansson
29 april 2014 · 235 Inlägg

Du behöver ej efterdra bultarna.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
tvedberg
29 april 2014 · 773 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Helt rätt!
Bytte topplockspackning på brorsans 745:a -87 (nu såld) i våras och gjorde som ovan!
Men...kunde inte låta bli att kolla efter några dagar. Så jag efterdrog bultarna lite!smile

ok drar nog en lite sträcka imorgn och drar bultar lite lite till och kollar så dom sitter bra;)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang