hej. jag köpte en laddtrycksmätare för ett tag sen och chippade bilen, mätaren visade då 0,5 bar i grundladd och peakade på 1,5bar. nu har jag tagit bort chippet men bilen laddar ändå 1,5 bar och grundladdet ligger på 0,7 bar. det är inget skenande ladd och bilen går bra för övrigt. mätaren är av märket defi, jag har bytt alla vacum slangar och kontrollerat att magnetventilen är rätt kopplad. jag har även konstaterat att wastegate armen rör sig som den ska. det som är gjort på motorn är. värt att notera är att plomberingen på boxen va kvar när jag tog emot bilen. chippet jag installerade va från ebay via obd2 uttaget. -nya vakumslangar -insugsrör från do88 -bosch platina stift -tryckrör från fas 2 och 2,5" aluböj mellan spjäll och ic. -luftfilter i kolfiberbox med 3" slang ut genom skärmen. vad tror ni? testa ny mätare? slitet wg membran?
Går det verkligen att byta dess programvara via obd2-uttaget? I min V70 av samma årsmodell måste man ur med boxen och byta chip.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Du är lurad på chippet helt enkelt... laddtrycket spökar av någon annan anledning tex trasig LMM
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Mack skrev: Går det verkligen att byta dess programvara via obd2-uttaget? I min V70 av samma årsmodell måste man ur med boxen och byta chip.
Man byter inte ens chip utan modifierar befintlig programvara
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
ja den ligger stabilt på 1,5. okey. kan man passa på att montera lmm från fas 2 direkt då? obd chippet är borttaget. men det höga laddtrycket kvarstår. det är det som jag inte förstår.
ja det va det säkert. det gjorde nog inte mer än att höja laddet, därför jag tog bort det igen. kändes inte bra. det jag behövde hjälp med är vad det kan va som gör att bilen laddar som den gör. nu har jag rätt grundtryck men ligger ändå på 1,5 bar innan det går ner till 1,3 drygt.
Gick bilen verkligen bättre efter du bytte programvara genom obd2-uttaget? För det skall väl inte gå? Har du testat med annan annan laddtrycksmätare som du vet fungerar som den skall?
Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
SLG skrev: Gick bilen verkligen bättre efter du bytte programvara genom obd2-uttaget? För det skall väl inte gå? Har du testat med annan annan laddtrycksmätare som du vet fungerar som den skall?
ja det gjorde den. märktes mycket när jag kopplade in det och det märktes direkt när jag slet ur det. då gick den betydligt snällare. jag vet inte huruvida det går eller inte. säger inte att det gjorde motorn gott heller. men något hände iaf. jag tänkte på mätaren först. men eftersom grundladdet stämmer när man koppar ur magnetventilen så borde ju dom andra värderna med den ikopplad stämma med. ?
jag menar att om mäteren visar 0,5bar när magnetventilen är urkopplad, vilket är korrekt grundladd. så måste den ju gå att lita på. ev då om den visade mer och mer fel ju högre laddet visar. men det känns lite udda. men ge lite tips. detta har jag kontrollerat. -vakumslangar. -magnetventil. -wastegate armen (axiel fjäderbelastad rörelse, ca 10mm).