Nissan 200sx s13 fixa iordning, Värt?

SjuBoban
3 maj 2014 · 13 Inlägg

Tjenare!
Har en fråga som rubriken säger, Är det värt att renovera/fixa en Nissan 200sx s13 som har stått i ca 5 år på en parkering på en bilverkstad utomhus? Det är sönderråstat så i nedre högra bakskärm vid bakhjulet så är det 1,5dm3 plåt bortrostat, lite rost på bagageluckan och lite på vänster framskärm. står på tre fälgar och ett reservhjul. Finns heller ingen motor i.... Sedan vet jag inte hur bromsarna är, är de fastrostade? Någon som vet om det är någon idé att rädda den? smile

har lite över 20K att lägga ner på den, går det?
Tack!

Audi A6 C7/4G "Dieseldoris" (2011)
BMW E34 (1989)
caromania Forummoderator
3 maj 2014 · 9 296 Inlägg

Har du ingen relation till bilen så säger jag spontant nej. Rosten sitter i den bilens nervsystem. Visst kan du fixa till den men det vore som en fotomodell med Parkinsons.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Dr_struts
3 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Alla bilar är väl värda att rädda om man har pengarna till det! ^^ Men det är nog billigare att köpa en färdig! Dock så räddar du den här så är det en till som lever vidare! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
I_am_lost1 system7
3 maj 2014 · 737 Inlägg

inget är omöjligt när det gäller s13 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289123

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Nissan 200sx "s13" (1994)
Wicca
3 maj 2014 · 886 Inlägg

Just rost är ju ganska billigt att fixa om du är händig med svetsen. Tar en jäkla tid bara. Har du tillgång till bra utrymme och rätt utrustning kan du göra en schysst garagelackering också utan att lägga allt för mycket kosing.

Värre är det med drivlinan. Är det bara motor som fattas eller växellåda också? Fyra beggade hjul kostar inte så mycket om du kan tänka dig att skippa 19"-fälgar.

Vad får du ge för bilen till att börja med?

Jag skulle säga såhär:

Får du den gratis(eller näst intill) och du har ett vettigt garage att vara i under en längre tid och är villig att lägga mycket tid på bilen så är det värt det, även ekonomiskt. Fast då får du kanske ha is i magen och leta efter att göra ett kap på de delar du kommer att behöva.

Jag har en kompis som räddade en Volvo Amazon efter 18 år i en skogsdunge. Tog honom tre år att få den körklar, och då är det en extremt mycket enklare modell att jobba med än en S13. Du vet inte hur elsystemet är och att byta det blir dyrt och krångligt... Njah, jag vet inte. Det kanske inte är värt det ändå.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Dr_struts
4 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Wicca skrev:
Just rost är ju ganska billigt att fixa om du är händig med svetsen. Tar en jäkla tid bara. Har du tillgång till bra utrymme och rätt utrustning kan du göra en schysst garagelackering också utan att lägga allt för mycket kosing.

Värre är det med drivlinan. Är det bara motor som fattas eller växellåda också? Fyra beggade hjul kostar inte så mycket om du kan tänka dig att skippa 19"-fälgar.

Vad får du ge för bilen till att börja med?

Jag skulle säga såhär:

Får du den gratis(eller näst intill) och du har ett vettigt garage att vara i under en längre tid och är villig att lägga mycket tid på bilen så är det värt det, även ekonomiskt. Fast då får du kanske ha is i magen och leta efter att göra ett kap på de delar du kommer att behöva.

Jag har en kompis som räddade en Volvo Amazon efter 18 år i en skogsdunge. Tog honom tre år att få den körklar, och då är det en extremt mycket enklare modell att jobba med än en S13. Du vet inte hur elsystemet är och att byta det blir dyrt och krångligt... Njah, jag vet inte. Det kanske inte är värt det ändå.

Beror ju på om han ska ha den i original skick! I med en FT motor från en Volvo och Lh2.4 as enkelt och sen e det billigt!

Om det nu inte finns drivlina! ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
SportPilot Ubåtsingenjör
4 maj 2014 · 7 243 Inlägg

inte slänger man i en volvo maskin i en nissan ^^

Som sagt så beror det lite på vad du får ge för bilen, och hur mycket tid du är beredd att lägga på den !
Billiga delar finns att finna på ebay smile

Har du 20 000 som budget så räkna med 40 000 innan den är klar

Senast redigerat av CHEEVA (4 maj 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Dr_struts
4 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Jaja det va bara ett förslag! Måste inte vara dyrt att få en rolig bil liksom... smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang