3486
Sök

Byta Sprut

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
7 november 2005
Trådstartare
Jag funderar på att byta sprut på min 245 turbo. Nu sitter det ett mek. K-jet, vill ha de elektroniska (motronic från 740 turbo?). För att få lite bättre bränsleekonomi och förhoppningsvis några Xtra hästar på köpet.
Är det nån här som byggt om det tidigare eller känner nån som gjort de?
Ge mig lite tips o råd!
Vad behöver jag?
E de mycke pill å svårt att få de å lira, eller e de nästan bara att bulta på?  tacksam för alla vettiga svar!!
Senast redigerat av turbotompa (7 november 2005)

10 287 Inlägg
7 november 2005
Det skiter sig framförallt på att ditt B21 block inte har fästhål för trigger till tändningen och att svänghjulet behöver piggarna för trigg.

Sedan så behöver du byta insug för att får dit spridarna.

Men egentligen så är det inga större problem.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
7 november 2005
Trådstartare
så med andra ord behöver jag ha ett annat block? då blir de genast krångligt o inte alls så smidigt som ja tänkte mej.
Lättaste vore väl egentligen o flytta en 740 spis rakt över, men ja har hört att dom dära b230 inte pallar så mycke när man börjar mata dom lite...att de flyger stakar genom blocket å såna grejer bortåt 200-220 häst.
Men e de nåt block som du kan rekommendera?
Och så undrar jag över spridarna, hur mycke flödar dom?
Jag har gula, gröna o svarta

mvh/ TT

10 287 Inlägg
7 november 2005
Vilket slags 230 block? Är det ett ET eller ett FT block.
(Det går iofs att modda även ett B21ET block och få dit givarna)

Spridare? Kolla numren på dom (boschnumren), googla själv så får du veta hur mycket dom ger. Jag har inte standardspridare i huvet.

/Göran

turbotompa skrev:
så med andra ord behöver jag ha ett annat block? då blir de genast krångligt o inte alls så smidigt som ja tänkte mej.
Lättaste vore väl egentligen o flytta en 740 spis rakt över, men ja har hört att dom dära b230 inte pallar så mycke när man börjar mata dom lite...att de flyger stakar genom blocket å såna grejer bortåt 200-220 häst.

mvh/ TT

(Groucho Marx).

342 Inlägg
7 november 2005
de gröna sitter i s60r och flödar 465cc vid ? bar.. smile
ska ha sånna i essfyran sen nämligen så de e bara därför ja vet..

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

10 287 Inlägg
7 november 2005
"Gröna" sitter också både i vissa sugisar (220ml?) och 230FT (330ml?) så gå inte efter färgen, gå på numren.
Vita sunkspridare finns också.

("Gröna små", brukar innebära att man har trillat över 465cc spridare dock).

/Göran

(Groucho Marx).

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
aa..ja vet inte exakt vilket block, de va bara en kompis som sa att 740 maskinerna brukar flyga i bitar när man stressar dom för mycke...
Är det mycket jobb att bygga om B21:an för dom givarna då?
Annars om man skulle transplantera en 740 maskin, vilken rekommenderar du? Har för mig att det finns olika, med och utan oljekylda stakar o sånt (äldre/nyare?)

//Tompa

Sharky skrev:
Vilket slags 230 block? Är det ett ET eller ett FT block.
(Det går iofs att modda även ett B21ET block och få dit givarna)

Spridare? Kolla numren på dom (boschnumren), googla själv så får du veta hur mycket dom ger. Jag har inte standardspridare i huvet.

/Göran

turbotompa skrev:

mvh/ TT

10 287 Inlägg
8 november 2005
Om din B21:a är fräsch. Behåll den. Jobbet är minimalt. "Bara" lite maskinbearbetning i bakkant på blocket.

Oljekylningen (av kolvarna) kom på senare 940, typ 94/95. Det viktiga är att få tag på block senare än ca 89 med dom grova stakarna. Oljekylningen spelar ingen större roll såvida du inte funderar på 300Hkr+.

/Göran

(Groucho Marx).

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
9 november 2005
Trådstartare
Ok, säg att jag behåller B21:an och lyckas klämma dit ett motronic istället för k-jet, vad säger sbp om de? De blir ju knappast sämre för miljön om man säger så...
Men om ja skulle slå på stort o hinka ner en B230 (eft.´89. 940 antar jag) komplett med allt, alla boxar å grejer... skulle dom grina illa då??

Sharky skrev:
Om din B21:a är fräsch. Behåll den. Jobbet är minimalt. "Bara" lite maskinbearbetning i bakkant på blocket.

Oljekylningen (av kolvarna) kom på senare 940, typ 94/95. Det viktiga är att få tag på block senare än ca 89 med dom grova stakarna. Oljekylningen spelar ingen större roll såvida du inte funderar på 300Hkr+.

/Göran

10 287 Inlägg
9 november 2005
Läs min sticky. Att det blir bättre för miljön skiter SBP i. Bilen finns inte med det sprutet vilket innebär att din motorkombo inte finns och därmed behöver man intyget från Volvo som Volvo inte skriver ut.

/Göran

turbotompa skrev:
Ok, säg att jag behåller B21:an och lyckas klämma dit ett motronic istället för k-jet, vad säger sbp om de? De blir ju knappast sämre för miljön om man säger så...
Men om ja skulle slå på stort o hinka ner en B230 (eft.´89. 940 antar jag) komplett med allt, alla boxar å grejer... skulle dom grina illa då??

Sharky skrev:

/Göran

(Groucho Marx).

Sök