2777
Sök

Turbo ryker när tryckrören är monterade

43 Inlägg
2 juni 2014
Trådstartare
#1
goddag. min kära bil ryker som sautan när tryckrören är monterade men när man lossar på de så ryker den ingenting. har de något att göra med att Lmm,en sitter på trycksidan? mvh

Forummoderator
26 289 Inlägg
2 juni 2014
#2
Nu spekulerar jag bara, men om du inte har tryckrören monterade så kan ju inte turbon bygga upp något laddtryck.
Så när du monterar tryckrören, så bygger den upp tryck - vilket betyder att den också kan trycka ur sig olja.
Oljan går ut genom avgassystemet..och det ryker.
Vilken färg har röken?

Personligen drar jag en gissning på en ganska slut turbo.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

43 Inlägg
2 juni 2014
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Nu spekulerar jag bara, men om du inte har tryckrören monterade så kan ju inte turbon bygga upp något laddtryck.
Så när du monterar tryckrören, så bygger den upp tryck - vilket betyder att den också kan trycka ur sig olja.
Oljan går ut genom avgassystemet..och det ryker.
Vilken färg har röken?

Personligen drar jag en gissning på en ganska slut turbo.
röken är blå smile

Forummoderator
26 289 Inlägg
2 juni 2014
#4
B20turbo skrev:
Mack skrev:
Nu spekulerar jag bara, men om du inte har tryckrören monterade så kan ju inte turbon bygga upp något laddtryck.
Så när du monterar tryckrören, så bygger den upp tryck - vilket betyder att den också kan trycka ur sig olja.
Oljan går ut genom avgassystemet..och det ryker.
Vilken färg har röken?

Personligen drar jag en gissning på en ganska slut turbo.
röken är blå smile
I så fall står jag kvar vid min teori om en trött turbo.
Självklart får andra rätta mig dock om nån tror nåt annat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 juni 2014
#5
låter som en död turbo, vad för bil?


1 861 Inlägg
2 juni 2014
#6
Känn på kompressorhjulet efter glapp! förslagsvis med motorn av det gör ont annars... Upp och ner är det acceptabelt med 1-2 mm glapp men in och ut ska det vara så lite som möjligt!


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 juni 2014
#7
Slut turbo eller så är intercoolern full med olja

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 861 Inlägg
2 juni 2014
#8
DiwraZ skrev:
Slut turbo eller så är intercoolern full med olja
Sistnämnda har jag vart med om på en 945Ltt den rök nå helt jävla hemskt! HAHA


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 juni 2014
#9
Dr_struts skrev:
DiwraZ skrev:
Slut turbo eller så är intercoolern full med olja
Sistnämnda har jag vart med om på en 945Ltt den rök nå helt jävla hemskt! HAHA
Ofta beror det felet på slut agg men det finns ju folk till det mesta. Tex byta agg utan att tömma ic på olja. Vad vet jag mitt gamla luder, sa prostinnan

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

208 Inlägg
3 juni 2014
#10
Slut turbo skulle jag säga. Glöm inte tömma IC på olja vilket många glömmer vid turbo byte. Kan va lmm med men testa turbon först.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
3 juni 2014
#11
Slut turbo om den ryker vid ladd! Är det körbart så lägg dig och motorbromsa från 70 och trampa till, puffar du schyssta moln så är det definitivt agget.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |


Sök