13910
Sök

Någon artikel om vad man får och inte får göra för ombyggnader?

676 Inlägg
11 juni 2014
Trådstartare
Jag vill göra vissa modifieringar av en bil och undrar vad som är tillåtet. Jag har ringt både Bilprovningen och Transportstyrelsen men har svårt att få svar så nu undrar jag om någon biltidning har skrivit en artikel på detta tema, typ vad kan man göra helt fritt, vad kräver ombesiktning och vad är helt förbjudet. Någon som sett något liknande?

9 161 Inlägg
11 juni 2014
Köp boken, där står det mesta du behöver veta! http://sfro.com
Är det något utöver det som står i boken, så är det bara att ringa till närmsta besiktningsman. Karta med namn och telenr finns på sidan med.

676 Inlägg
16 juni 2014
Trådstartare
Tack för ditt svar. Har nu pratat med en besiktningsman jag hittade via SFRO och det jag vill göra (sätta på en dragkrok men inte dra släp) är en för liten modifiering för att SFRO ska vara rätt kanal att gå, så frågan kvarstår. Någon bra artikel eller liknande där jag kan läsa mig till vad som gäller?

Forummoderator
26 684 Inlägg
16 juni 2014
d-b skrev:
Tack för ditt svar. Har nu pratat med en besiktningsman jag hittade via SFRO och det jag vill göra (sätta på en dragkrok men inte dra släp) är en för liten modifiering för att SFRO ska vara rätt kanal att gå, så frågan kvarstår. Någon bra artikel eller liknande där jag kan läsa mig till vad som gäller?

Eh, varför vill du ha dragkrok men inte dra något släp?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

10 170 Inlägg
16 juni 2014
Mack skrev:
d-b skrev:

Eh, varför vill du ha dragkrok men inte dra något släp?

psst smidigt om man backar in i saker wink

Som sagt sfro ska man ej störa med orelevanta frågor. Undran är dock varför men med nya reglerna behöver man ej regga in dragkrock den reggas in vid besiktning så ta av den inför årliga besiktningen bara så ska det välla funka.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

676 Inlägg
16 juni 2014
Trådstartare
Framförallt för att få på skidställ och ibland cykelställ.

Jag vill slippa problem med polisen, särskilt utomlands, så jag vill ha lösning som är laglig.

676 Inlägg
17 juni 2014
Trådstartare
Putteliten skrev:
Vad är det för bil då?

Påverkar modellen vad som är tillåtet eller inte? Jag har en vän som är smed och svetsare som ska sy ihop själva lösningen enligt principen "allt går med tillräckligt med tid och pengar".

9 161 Inlägg
17 juni 2014
d-b skrev:
Putteliten skrev:
Vad är det för bil då?

Påverkar modellen vad som är tillåtet eller inte? Jag har en vän som är smed och svetsare som ska sy ihop själva lösningen enligt principen "allt går med tillräckligt med tid och pengar".

Men då är det ju bara å snickra ihop ett eget "drag", med eget cyckelställ och eget skidställ. Det behöver ju inte vara en standard dragkrok då. Bara bygga en enkel konstruktion så att du inte får en massa utstickande saker när du inte har cykel eller skidor på!

Är bilen nyare än när helbilsgodkännandet kom så får du ju inte göra någonting förutom att montera en vanlig dragkrok.

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
17 juni 2014
Putteliten skrev:
Är bilen nyare än när helbilsgodkännandet kom så får du ju inte göra någonting förutom att montera en vanlig dragkrok.

-som dessutom är gjord för just din modell, förutsatt att den även säljs med drag som tillval (så att den finns typad med drag från fabrik) smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

676 Inlägg
17 juni 2014
Trådstartare
Putteliten skrev:
d-b skrev:
Putteliten skrev:
Vad är det för bil då?

Men då är det ju bara å snickra ihop ett eget "drag", med eget cyckelställ och eget skidställ. Det behöver ju inte vara en standard dragkrok då. Bara bygga en enkel konstruktion så att du inte får en massa utstickande saker när du inte har cykel eller skidor på!

Ja det är ju just det x 2:

1 Jag har alltså en kontakt som kan bygga grejorna.
2 Men jag vet inte vad som är tillåtet och ingen verkar kunna svara på det.

Det är en öppen Mini Cooper 2011

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
17 juni 2014
Helbilsgodkänd bil; köp en dragkrok modellspecifik för bilen, skaffa de ställ du behöver.

Den registreras in på nästa besiktning

Edit; stavar som ett arsel...
Senast redigerat av t_one21 (17 juni 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

676 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
t_one21 skrev:
Helbilsgodkänd bil; köp en dragkrok modellspecifik för bilen, skaffa de ställ du behöver.

Det finns inga modellspecifika dragkrokar eftersom den inte är godkänd för dragkrok, därav min fråga.

10 170 Inlägg
18 juni 2014
bygg en cykel hållare och regga in finns ju bilar som man kollar extra information (drag får endast användas som cykel hållare)

Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 125 Inlägg
18 juni 2014
d-b skrev:
t_one21 skrev:

Det finns inga modellspecifika dragkrokar eftersom den inte är godkänd för dragkrok, därav min fråga.

Jag hittade dragkrok just till din Mini Cooper -11,Westfalia tillverkar,kostar ca 3600

676 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
fadret skrev:
d-b skrev:
t_one21 skrev:

Jag hittade dragkrok just till din Mini Cooper -11,Westfalia tillverkar,kostar ca 3600

Länk? Jag har alltså en Cooper S cab med avgasröret i mitten.

676 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
Djo skrev:
bygg en cykel hållare och regga in finns ju bilar som man kollar extra information (drag får endast användas som cykel hållare)

Det låter som en perfekt lösning! Kan du säga något mer om hur jag går till väga rent legalt?

10 170 Inlägg
19 juni 2014
d-b skrev:
Djo skrev:

Det låter som en perfekt lösning! Kan du säga något mer om hur jag går till väga rent legalt?

Har tyvärr inte en aning frågas din lokala besiktningsstation.

1 125 Inlägg
19 juni 2014
d-b skrev:
fadret skrev:
d-b skrev:

http://www.rameder.se/
http://www.dragkrokslagret.se

676 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
fadret skrev:
d-b skrev:
fadret skrev:

http://www.rameder.se/
http://www.dragkrokslagret.se

Kan du åstadkomma en direktlänk? Jag hittar ingenting.

Är det för övrigt någon som vet var man kan ställa in så man aviseras via e-post när det kommer svar i trådar man följer?

Sök