Motorbyte b230FT går ILLA! motorbyte! SNÄLLA hjälp!

Oceanmist Emelie Hallberg
4 juli 2014 · 829 Inlägg

Hejsan, bytte motor i min 745a 89a.
Nya motorn är också en FT motor fast från en 945a.
Vi fick koppla förbi startspärren i larmet då ej bilen gick på startmotorn när man vred på nyckeln.

Nu detta problem nu hör ju själv hur illa den går sad suck...

detta under uppstart:
http://www.garaget.org/video/145508

detta under tomgång (går väl på 1 cylinder bara)
http://www.garaget.org/video/145509

vi tog fördelarlocket från gamla motorn då det satt nån annorlunda givare på nya motorn.
men den sitter nu i en kontakt i fördelaren dock är kontakten riktigt dåligt så kanske misständer på nå vis?

Med vänlig hälsning Emelie

Ghurra
4 juli 2014 · 61 Inlägg

Har ingen riktig koll på det där men den här tråden kanske ger en liten vägledning?
Tänkte på det här med lh2.2 och 2.4 men det kanske var samma på dessa motorer?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=126965

Senast redigerat av Ghurra (4 juli 2014)

<passing side - suicide>
Mazda 1300 (1975)
Oceanmist Emelie Hallberg
4 juli 2014 · 829 Inlägg

vi flyttade över fördelaren från gamla motorn så kontakten hade nånstans att passa,
skall fungera med 2,2 också

Svana Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
5 juli 2014 · 205 Inlägg

Boxarna förtusan!!

It's nice to be important. But it's more important to be nice.
Volvo 440 "Flygande Holländaren" (1990)
Henkix
5 juli 2014 · 6 737 Inlägg

då motorn är från en 940 så har den gått på lh 2,4 innan. i 740 har du lh 2.2. så, flyttade du över vattentempgivaren till insprutet? sitter 2 st under insuget på toppen. det är den innersta du även måste flytta över (sitter typ under 3ans insugsrör)

2.4ans tempgivare har ett svart plasthölje på sej o 2.2 har ett blått. kolla detta smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Oceanmist Emelie Hallberg
6 juli 2014 · 829 Inlägg

Vi bytte spridare/givare under insuget= motorn gick bättre men fortfarande dåligt..... sen kom jag faktiskt på att kamremen kanske kuggat.... rätt= kuggat över 4 kugg.... kanske gick tungt i uppstarten? motorn hade legat 1år.... lite orolig på tomgång så skall köpa nya tändstift smile

Svana Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
7 juli 2014 · 205 Inlägg

Herregud.. sånt måste man kika innan man testar första start.
Tog för givet att den va checkad, därför fick du inte det rådet..  :-(

It's nice to be important. But it's more important to be nice.
Volvo 440 "Flygande Holländaren" (1990)
Svana Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
7 juli 2014 · 205 Inlägg

Tomgången fixar till sig när den fått gått några timmar. :-)

It's nice to be important. But it's more important to be nice.
Volvo 440 "Flygande Holländaren" (1990)
Sharky
7 juli 2014 · 10 287 Inlägg

Det sitter olika slags vattentempgivare på LH2.2 och LH2.4. Man måste se till att givaren följer sprutet - och ej följer motorn.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Oceanmist Emelie Hallberg
7 juli 2014 · 829 Inlägg

tempgivare har vi bytt även nå kallstartsgrej..
de gick att köra bilen nu en liten sväng sen blev de som soppatorsk....
tankade 5liter... men den är orolig på tomgång och gick inte framåt om man inte gasade mycket...
sen suger den grymt i luftfiltret låter som en dammsugare...
sen låter turbon också skumt tycker vi :S
den viner efter man slagit av motorn

Ghurra
8 juli 2014 · 61 Inlägg

Kolla att det är rätt rem också...
Köpte en 240 förut där någon hemmameckare bytt kamrem själv, den gick som en påse nötter och hade rappat ett eller två kugg pga fel rem.

Finns runda och fyrkantiga kuggar, bra jobbat...

<passing side - suicide>
Mazda 1300 (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang