4443
Sök

Golfproblem, främre avgasrör av...

26 Inlägg
20 juli 2014
Trådstartare
Golfens främre avgasrör har brustit efter den stålameradeslangens infästning, flänsen har brustit tvärt av.
Motorn blir säkerligen störd av att katalysatorn felaktiga signaler till insprutningen och är lite "vimsig"
Går det att köra 2 mil med raka rör eller tar den skada? Duger det att spänna ihop dem med stålttråd och lägga en tunn plåt runt och köra mjukt eller är bogsering en bättre lösning till verkstaden.

Vad säger ni vana bilmekare?

Hej igen

Dumt att inte ange modellnummer, de kommer här.

Generell bilmodellsinformation
Bilmodellstyp VW GOLF 105 Hk
År från Produktionsperiod: 1997-08 - 2005-062000-02 - 2005-06
Effekt hk 105
Volym cm3 1598
Cylindrar 4
Drivmedel Bensin
Karosstyp Halvkombi
Motorkod AUS
Drivningstyp Framhjulsdrift
TecDoc ID 14590
Senast redigerat av Bluetummen (21 juli 2014)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 juli 2014
Beror ju liiite på årsmodellen...

Men generellt så skulle jag säga att så länge röret fortfarande sitter stadigt så det inte kan ramla ner i marken (inte så bra om katalysatorn ramlar ner o bilder en "hoppstylta" när den fastnar i nåt på vägbanan)  så är det bara att skaffa en omgång öronproppar o köra hem. Jag körde själv hem en bil 4 mil så en gång, önskade hela vägen att jag haft nånting att stoppa i öronen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

263 Inlägg
20 juli 2014
vänta vänta, Katalysatorn skickar inga signaler till nånting den renar bara avgaser genom magi! eller ja kemi men ändå. Lambdasonden är den som skickar signaler. Så länge det är tätt fram till lambdan äre inga problem å köra utan det kommer bara leva om en del.

Bjuuuu han!!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 juli 2014
Nyare bilar har ytterligare en lambdasond efter katalysatorn för att kunna kontrollera att den gör sitt jobb. Är då avgasröret av kommer den få felaktiga värden.

263 Inlägg
20 juli 2014
Nej den säger bara till om katten fungerar eller inte. Så visst du får en felkod som inte spelar någon roll.

Bjuuuu han!!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 juli 2014
Vilket ju var ungefär vad jag sa bortsett från felkoden.

26 Inlägg
20 juli 2014
Trådstartare
henke_99 skrev:
Beror ju liiite på årsmodellen...

Men generellt så skulle jag säga att så länge röret fortfarande sitter stadigt så det inte kan ramla ner i marken (inte så bra om katalysatorn ramlar ner o bilder en "hoppstylta" när den fastnar i nåt på vägbanan)  så är det bara att skaffa en omgång öronproppar o köra hem. Jag körde själv hem en bil 4 mil så en gång, önskade hela vägen att jag haft nånting att stoppa i öronen...

Ja, det är en skogsväg med hjulspår så det gäller att hänga upp bakre delen:) Skall försöka lägga runt en aluplåt med slangklämmor så en ev sond efter skarven får möjlighet att styra insprutningen så vi kan komma till en verkstad.
Senast redigerat av Bluetummen (21 juli 2014)

Sök