3147
Sök

Däcken fortsatt varma i innerkant efter hjulinställning

Civilekonom
2 Inlägg
17 september 2014
Trådstartare
Jag gjorde en hjulinställning på min BMW 3-serie (E90) för någon vecka sedan. Framdäcken är märkbart slitna i innerkant, men det finns fortfarande mönster kvar och däcken är i övrigt helt OK. Det är punkteringssäkra däck i dimension 225/35-19 fram och 255-30/19 bak. Bilen har BMW original M-sport chassi och är alltså något sänkt mot standard.

Trots hjulinställning blir däcken fortfarande påtagligt varmare i innerkant än på övriga slitytan, även vid körning rakt fram på motorväg. Kan detta tillskrivas snedslitaget i innerkant, eller ska jag vara orolig för att något är fortsatt fel med hjulinställningen? Måste jag byta däcken för att råda bot på detta?

1 948 Inlägg
17 september 2014
Vad blev det för hjulvinklar?

Självklart skiljer det lite i värme, specielt vid rakt fram körning, frågan e ju hur mycket det kan tänkas skilja?

Sen är det även så att alla däck gillar olika hjulvinkar för att prestera maximalt (både när det kommer till grepp och slitage).

Köper du nya däck köp INTE rft däck, du kommer upptäcka varför så snart du får på ett par vanliga däck big_smile

Civilekonom
2 Inlägg
20 september 2014
Trådstartare
Har rådgjort med däckverkstaden och de tror att problemet är rätt litet. Sannolikt beror det på snedslitningen i innerkant men de föreslog lite högre lufttryck och då blev däcken mer jämnvarma.

Sök