5756
Sök

Skrapljud från handbromsbackarna - vad göra?

Saabifierad
2 031 Inlägg
4 oktober 2014
Trådstartare
Tjo.
Har relativt nyligen köpt nya hjulbultar hos en däcksverkstad och monterat dem på min Mercedes 190E. I och med detta provade jag även att snurra hjulen när de nya bultarna var monterade för att höra att inget tog i och det gjort det inte.

När jag sedan provkörde med dessa bultar hör jag att det börjar komma något skrapljud efter ca 5 km, tänkte att det kunde vara bromsarna bak då de var rätt rostiga efter att bilen stått ett tag så fortsatte ca 5 km men det fortsatte skrapa. Så när jag kom tillbaka så hissade jag upp bakhjulen och märkte att skrapljudet kommer från handbromsbackarna bak. Då märkte jag att bultarna jag fått har varit för långa så troligtvis har de tagit i bromsbackarna/backarnas fjädrar.

Så nu till mitt problem: När jag nu monterat av mina fälgar och bultar och snurrar på skivan så skrapar det fortfarande från handbromsbackarna, låter som att någon fjäder tar i så mina frågor är:

1. Vad kan jag göra åt detta? är det nya handbromsbackar som gäller eller kan man fixa det på något annat sätt?
2. Varför tog bultarna inte i när jag precis hade monterat dem och provsnurrade hjulen?

Jag har förövrigt bytt de nya hjulbultarna till kortare så jag kommer inte montera några längre bultar igen.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

4 585 Inlägg
4 oktober 2014
bara att ta väck skivan o se vad som hänt,,varför dom inte tog i först kan nog ingen svara riktigt på

Sök