Volvo 740-90 mager landasond

GasarTillsDetRasar
9 oktober 2014 · 20 Inlägg

Hej! Behöver hjälp med min 740 som har drar sjukt mycket soppa över 2l/milen. Jag läste av felkoderna och fick 113=Lambdareglering vid övre gräns (för mager),232=Lambdareglering, mager eller fet, tomgång. Tack för svar:)

Mack Forum- och sitemoderator
9 oktober 2014 · 26 157 Inlägg

Har du provat att byta lambdasonden?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
GasarTillsDetRasar
9 oktober 2014 · 20 Inlägg

Mack skrev:
Har du provat att byta lambdasonden?

Ja, bytte den för nån vecka sen.

Mack Forum- och sitemoderator
9 oktober 2014 · 26 157 Inlägg

GasarTillsDetRasar skrev:

Mack skrev:
Har du provat att byta lambdasonden?

Ja, bytte den för nån vecka sen.

Biltema?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Arron
9 oktober 2014 · 41 Inlägg

jag har för mig att det var dom felkoderna jag fick på min 940 (b230 FB motorn), den drog också sjukt mycket bensin iaf, jag körde med det så ett bra tag, men sen så började bilen gå väldigt dåligt, ingen tomgång osv.
testade att låna lmm från en kompis 740 och då gick bilen bra. så jag köpte en ny lmm på mekonomen och sen de har den gått utan problem.

så kolla om du kan få låna en lmm av någon du känner, var noga med att kolla så det är samma siffror på bägge två så det är rätt lmm du testar med.

MVH Aron

Volvo 940 GLT 16V "ANTON" (1991)
Volvo 740 T5 "470 whp" (1988)
GasarTillsDetRasar
9 oktober 2014 · 20 Inlägg

Mack skrev:

GasarTillsDetRasar skrev:

Mack skrev:
Har du provat att byta lambdasonden?

Ja, bytte den för nån vecka sen.

Biltema?

Ja den är köpt på biltema.

GasarTillsDetRasar
9 oktober 2014 · 20 Inlägg

Arron skrev:
jag har för mig att det var dom felkoderna jag fick på min 940 (b230 FB motorn), den drog också sjukt mycket bensin iaf, jag körde med det så ett bra tag, men sen så började bilen gå väldigt dåligt, ingen tomgång osv.
testade att låna lmm från en kompis 740 och då gick bilen bra. så jag köpte en ny lmm på mekonomen och sen de har den gått utan problem.

så kolla om du kan få låna en lmm av någon du känner, var noga med att kolla så det är samma siffror på bägge två så det är rätt lmm du testar med.

MVH Aron

Okej ska testa det. Tack för svaret.
Mvh Lars

Henrik-N
9 oktober 2014 · 450 Inlägg

GasarTillsDetRasar skrev:

Mack skrev:

GasarTillsDetRasar skrev:

Ja, bytte den för nån vecka sen.

Biltema?

Ja den är köpt på biltema.

sonderna köper man inte på biltema !

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
9 oktober 2014 · 2 390 Inlägg

Henrik-N skrev:

GasarTillsDetRasar skrev:

Mack skrev:

Biltema?

Ja den är köpt på biltema.

sonderna köper man inte på biltema !

har då aldrig haft några problem med mina sonder därifrån.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Blockerad
9 oktober 2014 · 73 Inlägg

Henrik-N skrev:

GasarTillsDetRasar skrev:

Mack skrev:

Biltema?

Ja den är köpt på biltema.

sonderna köper man inte på biltema !

Inget större fel på Biltemas sonder, oftast fel på dom som skarvat kablarna till dom.
Om det nu är så att lambdan säger att motorn går för magert så kanske det faktiskt är så???
Troligtvis har du bytt ut en del som fungerar.
När byttes bränslefilter senast? Fungerar spridare och bränslepumpar? Kollat om du har något läckage? Har du bränsletryck?

Arron
9 oktober 2014 · 41 Inlägg

GasarTillsDetRasar skrev:

Arron skrev:
jag har för mig att det var dom felkoderna jag fick på min 940 (b230 FB motorn), den drog också sjukt mycket bensin iaf, jag körde med det så ett bra tag, men sen så började bilen gå väldigt dåligt, ingen tomgång osv.
testade att låna lmm från en kompis 740 och då gick bilen bra. så jag köpte en ny lmm på mekonomen och sen de har den gått utan problem.

så kolla om du kan få låna en lmm av någon du känner, var noga med att kolla så det är samma siffror på bägge två så det är rätt lmm du testar med.

MVH Aron

Okej ska testa det. Tack för svaret.
Mvh Lars

Inga problem.
Läste även någonstans när jag hade samma problem med min bil att det kan vara hål i avgassystemet någonstans före lambdasonden, vilket gör att det läcker ut avgaser som den aldrig läser av och då tror den att blandningen är fel och varnar för detta.
Det behöver inte vara så men det kan vara värt att tänka på smile

hoppas de löser sig för dig smile
MVH
Aron

Volvo 940 GLT 16V "ANTON" (1991)
Volvo 740 T5 "470 whp" (1988)
Mreque89 Oturen själv
10 oktober 2014 · 593 Inlägg

Henrik-N skrev:

GasarTillsDetRasar skrev:

Mack skrev:

Biltema?

Ja den är köpt på biltema.

sonderna köper man inte på biltema !

Lägg av, kört biltema universalsond på både ford sierra å volvo 740. Klockrent för mig.

Brum
GasarTillsDetRasar
11 oktober 2014 · 20 Inlägg

Arron skrev:

GasarTillsDetRasar skrev:

Arron skrev:
jag har för mig att det var dom felkoderna jag fick på min 940 (b230 FB motorn), den drog också sjukt mycket bensin iaf, jag körde med det så ett bra tag, men sen så började bilen gå väldigt dåligt, ingen tomgång osv.
testade att låna lmm från en kompis 740 och då gick bilen bra. så jag köpte en ny lmm på mekonomen och sen de har den gått utan problem.

så kolla om du kan få låna en lmm av någon du känner, var noga med att kolla så det är samma siffror på bägge två så det är rätt lmm du testar med.

MVH Aron

Okej ska testa det. Tack för svaret.
Mvh Lars

Inga problem.
Läste även någonstans när jag hade samma problem med min bil att det kan vara hål i avgassystemet någonstans före lambdasonden, vilket gör att det läcker ut avgaser som den aldrig läser av och då tror den att blandningen är fel och varnar för detta.
Det behöver inte vara så men det kan vara värt att tänka på smile

hoppas de löser sig för dig smile
MVH
Aron

Hej, hittade ett läckage precis innan lamdasonden. räcker det med ett läckage för att lamdasonden ska visa fel?
Mvh lars

Arron
11 oktober 2014 · 41 Inlägg

Jag vet faktiskt inte exakt hur känsligt de är eftersom det var min lmm som var dålig. Men jag läste iaf någonstans att om det är avgaser som läcker ut och inte registreras av lambdan så kan den varna för det. Du får prova att täta röret och hoppas att det hjälper, annars lånar du en lmm av någon och testar. Att laga röret är billigare än att byta lmm så förhoppningsvis är det det som är felet smile

Volvo 940 GLT 16V "ANTON" (1991)
Volvo 740 T5 "470 whp" (1988)
simlar
12 oktober 2014 · 5 526 Inlägg

Ja läckage framför lambdasonden kan ge grova felvisningar på lambda-värdet. För mycket syre i avgaserna = högt lambdbavärde och då fetar styrdatorn på bränslet för att försöka få korrekta lambda-värden.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
GasarTillsDetRasar
13 oktober 2014 · 20 Inlägg

Det är även väldigt låg tomgång på den. Kan det ha nåt att göra med läckage:et?

keykey
13 oktober 2014 · 163 Inlägg

Kolla insugspackningen, vanligt fel på B230F. När tjejens insugspackning läckte fick bilen låg tomgång, konstigt nog. Oftast blir tomgången högre med ett insugsläckage men på hennes blev den låg :S

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang