Saab 900 -97 turbo byte

tornqvistarn
1 november 2014 · 17 Inlägg

Nu är det så att jag tror att turbon har gjort sitt i min saab. Den ska ladda 1.35 (nordic stage3) men laddar nu endast 0.6. Kollat tändkassetten och allt såg bra ut där och sen så drog jag ur magnetventil slangen ur wastegaten och då ska den ju tydligen ladda tok mycket men den låg fortfarande på 0.6. Jag ser inga möjligheter för läckage men ska plocka isär fronten och ta mig en bättre titt. Nu till den stora frågan, om turbon är trasig eller påväg att ge upp. Ska man plocka i en orginal turbo då eller ska man passa på o sätta i en uppgradering, alltså större turbo och isånnafall vilken turbo? All hjälp uppskattas!

Saab 900 "Nordic Performance" (1997)
Toddemannen
1 november 2014 · 664 Inlägg

Ta lös insugsröret på turbon och känn om axeln glappar.
Min glappade som satan på originalturbon efter att man skitit i att kyla den efter man kört och lagret gick, vilket resulterade i att den drog olja i avgashuset och det small som bara den i avgassystemet.
Även Ostabilt ladd med steg 3 men låg mellan 1.2-1.5bar

jag skulle nog tippa på att du har läckage någonstans istället. Har du bytt intercooler till en ALU tex?

Ska du byta så skulle jag antingen köpa en aero turbo eller en 19t , dom är små men kan leverera effekt!!

tornqvistarn
1 november 2014 · 17 Inlägg

Tack för tipset, jag ska kolla om det är glappt! Ja jag tror också att det måste vara ett läckage för att den går ju upp till 1.1 bar ungefär sen går den ner till 0.6 på nån sekund. Så det är som att när det kommer mycket tryck så pyser det ut det på en gång. Det låter dessutom som att det pyser ut luft någonstans innan dumpen gör sitt jobb. Jag har en video på youtube där man kan höra ljudet. https://www.youtube.com/watch?v=6LdXIyWa8Xg


Pratade med Robert på Nordic o han sa att det låter som att turbon är paj men jag tycker det är konstigt att den går upp i ladd om den är trasig.

Saab 900 "Nordic Performance" (1997)
Toddemannen
1 november 2014 · 664 Inlägg

tornqvistarn skrev:
Tack för tipset, jag ska kolla om det är glappt! Ja jag tror också att det måste vara ett läckage för att den går ju upp till 1.1 bar ungefär sen går den ner till 0.6 på nån sekund. Så det är som att när det kommer mycket tryck så pyser det ut det på en gång. Det låter dessutom som att det pyser ut luft någonstans innan dumpen gör sitt jobb. Jag har en video på youtube där man kan höra ljudet. https://www.youtube.com/watch?v=6LdXIyWa8Xg


Pratade med Robert på Nordic o han sa att det låter som att turbon är paj men jag tycker det är konstigt att den går upp i ladd om den är trasig.

Lite svårt att höra på videon men känns defentivt mer som det är mer ett läckage i trycksystemet. Alt. spräckt intercooler om den inte är bytt eller hål i någon slang.
Hade turbon varit slut hade du säkert märkt det!

vart bor du?

tornqvistarn
1 november 2014 · 17 Inlägg

Precis, jag bor i Örebro

Saab 900 "Nordic Performance" (1997)
Toddemannen
1 november 2014 · 664 Inlägg

Ok, tänkte om du hade bott nära sthlm så hade man ju kunnat hjälpa till... Säg till om du behöver mer tips!

tornqvistarn
1 november 2014 · 17 Inlägg

aha, tack ändå! Javisst, om du vet någonting om larm system så skulle jag uppskatta lite hjälp. Nu inatt så började larmet gå helt plötsligt och nu när jag låser bilen så går larmet typ 1 gång varje timma...batteriet är bra laddat och har prövat att öppna o stänga alla dörrar osv...men ändå så drar det igång. Om jag inte hittar någon bra lösning så för jag väl leta reda på larmet (Var det nu är) och dra ut det helt o hållet.

Saab 900 "Nordic Performance" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang