Köpråd: Bmw 520i

firexonox
3 november 2014 · 95 Inlägg

Tjenare har hittat en bil jag har planer på att köpa de är en bmw 520i 1995 årsmodell, nybesiktad för några dagar sedan men ej skattad, han vill ha 4000kr för bilen.

De som behövs göras är att lufta kylsystemet; den går upp i värme ibland, och bilen har stått stilla i några månader endast körts några mil nu i slutet! Men den gick igenom besiktningen med blanka papper men en broms anläggande men besiktningssnubben hade tydligen sagt att de kommer släppa om den körs ett tag!

Är de värt att köpa den eller ska jag leta vidare?

Senast redigerat av firexonox (3 november 2014)

MVH Tobias
Janneutanb
3 november 2014 · 7 272 Inlägg

Frågan är om värmeproblemet inte är toppackningen, toppen eller vattenpumpen.

firexonox
3 november 2014 · 95 Inlägg

Brains skrev:
Frågan är om värmeproblemet inte är toppackningen, toppen eller vattenpumpen.

Hur kan man kolla de? Ska dit imorgon och kolla på bilen smile

MVH Tobias
firexonox
4 november 2014 · 95 Inlägg

Ingen som har något tips ska kolla på bilen 18:00

MVH Tobias
Henrik-N
4 november 2014 · 450 Inlägg

Har du funderat på vad man kan förvänta sig av en bil för 4000 spänn.

firexonox
4 november 2014 · 95 Inlägg

Henrik-N skrev:
Har du funderat på vad man kan förvänta sig av en bil för 4000 spänn.

De var dock inte de jag fråga!

MVH Tobias
Henrik-N
4 november 2014 · 450 Inlägg

ja men vadå lufta kylsystemet. klart säljaren säger det så de klingar enkelt i dina öron. bilen är väl slut och toppen har gått  därav värme problemet.
om de bara var att lufta skulle han väl göra det själv.

firexonox
4 november 2014 · 95 Inlägg

Och åter till min fråga hur kan man ifall toppen är kass?

MVH Tobias
KennethL
4 november 2014 · 412 Inlägg
135
├┼┼
24 R
raLLN
4 november 2014 · 76 Inlägg

Eller så drar du bara en jävligt bra deal med honom, säg att om det inte är bara att lufta får jag pengarna tillbaka då? för då kan du få fram lätt ifall han ljuger för vem säger inte ja om det bara det som är problemet? är det toppen så lär du ju också förlora en hel del istället för kanske köpt en likadan bil som är skattad och besiktad.

Självklart ska ni skriva papper på det också så han inte slingrar sig ur det så du kan vinna ifall det eventuellt blir någon polisanmälan m.m

Sen en bil för 4000:- är ungefär som att köpa till sig problem är det inte det ena så är det de andra nästa vecka.

Lycka till med bil köpandet.

Henrik-N
4 november 2014 · 450 Inlägg

raLLN skrev:
Eller så drar du bara en jävligt bra deal med honom, säg att om det inte är bara att lufta får jag pengarna tillbaka då? för då kan du få fram lätt ifall han ljuger för vem säger inte ja om det bara det som är problemet? är det toppen så lär du ju också förlora en hel del istället för kanske köpt en likadan bil som är skattad och besiktad.

Självklart ska ni skriva papper på det också så han inte slingrar sig ur det så du kan vinna ifall det eventuellt blir någon polisanmälan m.m

Sen en bil för 4000:- är ungefär som att köpa till sig problem är det inte det ena så är det de andra nästa vecka.

Lycka till med bil köpandet.

vafan skojar du eller.
ska en privat person gå i god för en bil på det där sättet. skärpning nu, säljaren kanske inte är helt hundra heller

raLLN
4 november 2014 · 76 Inlägg

Henrik-N tänkte mer på om säljaren säger att det bara är att lufta för det är ju också fult att säga att det bara är att lufta kylsystemet sen är det toppen det är fel på då är det ju bättre man kommer överrens om något om han vill vara säker.

Evildan
4 november 2014 ·

raLLN skrev:
Henrik-N tänkte mer på om säljaren säger att det bara är att lufta för det är ju också fult att säga att det bara är att lufta kylsystemet sen är det toppen det är fel på då är det ju bättre man kommer överrens om något om han vill vara säker.

Hur tänkte du dig att TS ska gå vidare med detta om det visar sig att det är toppen och vill ha sina pengar tillbaka?

raLLN
4 november 2014 · 76 Inlägg

Evildan eftersom att jag sa att dom skulle göra upp en deal om säljaren gick med på det då skulle han få tillbaka sina pengar. Tog ett exempel man kan ju göra upp deal mellan varandra-

Evildan
4 november 2014 ·

raLLN skrev:
Evildan eftersom att jag sa att dom skulle göra upp en deal om säljaren gick med på det då skulle han få tillbaka sina pengar. Tog ett exempel man kan ju göra upp deal mellan varandra-

Om då säljaren sedan nekar detta?

raLLN
4 november 2014 · 76 Inlägg

Då som jag skrev tidigare har dom skrivit kvitto/bevis på att det bara är att lufta sen om det visar sig vara toppen eller något annat ändå så får han tillbaka pengarna igen. Och nekar säljaren det blir det väl polisanmälan även att det kanske inte skulle hända så mycket men det är ju ändå ett kvitto/bevis på att han skrivit på isåfall.

Evildan
5 november 2014 ·

raLLN skrev:
Då som jag skrev tidigare har dom skrivit kvitto/bevis på att det bara är att lufta sen om det visar sig vara toppen eller något annat ändå så får han tillbaka pengarna igen. Och nekar säljaren det blir det väl polisanmälan även att det kanske inte skulle hända så mycket men det är ju ändå ett kvitto/bevis på att han skrivit på isåfall.

Polisen gör inget åt det då detta är ett civilrättsligt mål.
Alltså är den föreslagna papperslappen med avtalet helt värdelöst.

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
5 november 2014 · 2 390 Inlägg

Angående luftningen kan det stämma, hade en bmw 520 som gick upp i temp. vi försökte lufta som vanligt blev inge bättre. Sen hade ja den uppallad, så det blev lutning och efter det funkade det kalas.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
uhlin
5 november 2014 · 2 834 Inlägg

Dessa är ett H-vete att lufta kylsystemet på, så det kan mycket väl va luft i systemet, ställ den i uppförsbacke, öppna luftskruven och kläm på slangar och ha fyllt med vatten hela tiden.

Kan va vattenpump med, känt fel på dessa då det är plastimpellrar på dessa.
Toppen kan även fått sig stryk, svårt attt säga vilket, fast för 4000:- är det väl inte hela världen om det nu skulle va toppen, om du kan byta själv vill säga.

Fast 520.... skulle gå på 525 då det är lite mer häst i dem, 520 blir lite lat och lite törstigare än en 525 med mer hästar.

firexonox
6 november 2014 · 95 Inlägg

Blev ej den men kommer antagligen bli en annan bmw ska se ifall jag hittar något kul ska även kolla på 525an som du nämnde smile

MVH Tobias
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang