2992
Sök

Registreringsbesikta chevrolet suburban till från lätt lastbil till tung

6 Inlägg
11 november 2014
Trådstartare
Hej tänkte byta erfarenheter i detta ämne
Skriver här hur långt jag kommit samt några frågor

Jag har en Suburban 2500 1997 som är importerad från tyskland och har endast 9500 mil på mätaren då den stått i förvaring i sverige sedan 2007 i en maskinhall. Vill nog påstå att det är en av dom bäst bevarade i landet.

Den är just nu är inreggad som lätt lastbil med en skatt på 8800:-
Jag har under en längre tid undersökt vad som krävs för att regga om den till tung lastbil då skatten sjunker till en bra bit under 5000:-

Jag har lastgaller i med ett lastutrymme på 177cm (måste vara minst 175 har jag för mig)
Jag har däck med bärighet på 112 (måste vara minst 108) men helst 119

Totalvikten fandes inte bekräftad i några dokument vilket är ett krav (jag har även beställt ut allt från TS arkiv)
Vilket gjorde att jag tog hjälp av Bilimportörernas riksförbund (BIRF) som mot en avgift på hela 4500:- Ordnade fram ett papper från tyskland där totaltvikten på 3901kg styrktes.

Efter ett samtal med bilprovningen kommer jag fram till att detta papper inte hjälper utan intyg från cheva verkstad eller verkstad med behörighet  på att bladfjäderpaketet klarar denna vikt.

I dokumenten från TS arkiv står det att en fjäder är bortplockad för att få ner totalvikten till 3500kg
När jag nu letar runt finner jag bara bladfjäder paket med 5 blad och jag har 5 blad på bilen börjar jag undra om detta blad verkligen blev bortplockat ?

Någon som vet hur många blad det skall vara för att regga som tung ?
Är det nått mer som jag inte tänkt på ??

För övrigt så skall det vara max 55cm från kofångare bak och ner till backen annars krävs underkörningsskydd.
Det får max vara 164.5 cm i spårvidd fram och 162,5 bak centrum centrum på fälgarna
Inga röda eller orange färgade positionsljus framåt

Lastbilsskyltar bak måste även det finnas.

Tacksam för svar och tips !!

170 Inlägg
11 november 2014
Blir det inte krav på färdskrivare också?

MVH Team S
Sponsorer: LeifsBillackering, AutoGlym, Vianor, CarCraft, Nokian
Hemsida: Team-s.nu

6 Inlägg
11 november 2014
Trådstartare
Bilen är tillräckligt gammal så jag slipper både hastighetsregulator och annat.
smilesmilesmile

Egenföretagare
999 Inlägg
11 november 2014
Staffan Beck http://www.beckab.se/importhjalp ordnade fram intyg på bl a axelbelastningar till min Cadillac, intygen som kom var från GM i Kanada

Offroad Racing
3 123 Inlägg
11 november 2014
Jag blev brydd över skatten, min subba är lätt lastbil och har en skatt på 5038 kr. Där ligger ett tak på den viktbaserade skatten så den kan inte bli högre än så. (än så länge iaf)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

6 Inlägg
11 november 2014
Trådstartare
henke_99 intressant !
Jag spenderade ganska mycket tid i samtal med transprtsyrelsen om just skatten.
Den skattesatsen du har är densamma som bekant har på sin GMC picup. Tror det var 2011 reglerna ändrades till att lastutrymmet inte får sitta ihop med hytten för att ha den lägre skatte sattsen.
Dock har min bil aldrig tagits i trafik i Sverige men det skall väl knappast ha nån betydelse eller ?
Är det tjänstevikten detta tak grundas på ??

Offroad Racing
3 123 Inlägg
12 november 2014
Skattevikten tror jag är baserad på totalvikten, har sett många gamla 70-tals blazers bland annat som har sänkt totalvikt, förmodligen ett sätt att slippa undan lite skattekostnader en gång i tiden.

Vad gäller att den inte varit i trafik så ska det inte spela nån roll, bara den varit registrerad innan dess. Men får tillägga att jag inte vet så mycket om detta...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 160 Inlägg
12 november 2014
släng in en vask o ett gasolkök o husbilsregga den

6 Inlägg
12 november 2014
Trådstartare
horbybonnen skrev:
släng in en vask o ett gasolkök o husbilsregga den

big_smile

6 Inlägg
12 november 2014
Trådstartare
henke_99 skrev:
Skattevikten tror jag är baserad på totalvikten, har sett många gamla 70-tals blazers bland annat som har sänkt totalvikt, förmodligen ett sätt att slippa undan lite skattekostnader en gång i tiden.

Vad gäller att den inte varit i trafik så ska det inte spela nån roll, bara den varit registrerad innan dess. Men får tillägga att jag inte vet så mycket om detta...

Jo totalvikten är det nog.
Skattereglerna är inte så lätta.

6 Inlägg
14 november 2014
Trådstartare
stsv730 skrev:
henke_99 skrev:

Jo totalvikten är det nog.
Skattereglerna är inte så lätta.

Har nu pratat med bilprovningen ock skatten på min bil skall vara 5200 som lätt lastbil.
Att det står 8800 på transportstyrelsens hemsida berodde på att dena alldrig varit i trafik och därför står skattesatsen som om den vore reggad som personbil.
Som tung lastbil sjunker den till 2300:-
Senast redigerat av stsv730 (14 november 2014)

Sök