KÖPRÅD: kombibil!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 december 2014 · 3 730 Inlägg

burnin_rubber skrev:

DiwraZ skrev:

burnin_rubber skrev:
Skulle väl avråda dig från båda modellerna hel.
Saab med sina oljedrypande motorer och ett utgående reservdelssortiment.
V70 för sina dåliga och svindyra gasspjäll samt framvagnsdelar som äts upp i en tung bil som V70.
Vad du ska ha istället har jag ingen aning om.Men efter att jag ägt min V70 T5 från 2002 i 3 månader hade jag bytt ut.
framhjulslager båda sidor,länkarmar fram,gasspjäll,2st spridare.
Summan var rutn 23000:- för detta då spjällhuset gick loss på 12000:- på Bilia.(dom enda som kan koda in ett nytt spjäll i bilen).
Har alltid gillat Volvo och haft 1,2,3,7,900 modellerna samt v70-98,v70 -02 och tyckt dom varit bra och hållbara.
Men v70 t5 från 2002 var en sann besvikellse.Där har man misslyckats helt anser jag iaf.
Så jag gick tilbaka till old school och köpte mig en 945 classic med 21000mil på mätaren för ca 15 000:-
och den rullar som en GUD och har fått service sedan ny enligt boken.
Så om du prompt måste åka nyare bil så satsa inte på vare sig SAAB eller V70 vill du åka driftsäkert och en bil som är så billig att underhålla att man skrattar i kassan på bilverkstaden...Köp dig en fin 945 Classic LTT 1998.

Håller med dig om det sista att 945 är en kanonbil. Men vad det beträffar v70 så är det ingen som tvingar någon att köpa en av årsm med italienska gasspjäll... V70 är en kalasbil. Visst går det sönder lite grejjer ibland men alla bilar går sönder

Ja men även Bosch spjällen går ju sönder.
Italienska spjällen är helt värdelösa med sin livslängd på ca15000mil.
Med programvara så går dom lite längre. Det som är synd med V70n är ju att reservdelarna är löjligt dyra.
Det är ju ändå Sveriges vanligaste familjesläde.

Allt kan gå sönder på alla bilar. V70 har inte löjligt dyra delar. Vad jämför du med?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
burnin_rubber
7 december 2014 · 220 Inlägg

Jo det är den likaså tycker jag kvalitén är under all kritik.
Hjullager som inte håller 10000mil,rosthål i systemet efter 13000mil,spjällhus ca 15000mil, diverse el fel, kabelstam i bakluckan bytt 3 gånger, värmepaketet läckte, jag kanske hade världens sämsta V70 men billig var den inte i delar.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 december 2014 · 3 730 Inlägg

burnin_rubber skrev:
Jo det är den likaså tycker jag kvalitén är under all kritik.
Hjullager som inte håller 10000mil,rosthål i systemet efter 13000mil,spjällhus ca 15000mil, diverse el fel, kabelstam i bakluckan bytt 3 gånger, värmepaketet läckte, jag kanske hade världens sämsta V70 men billig var den inte i delar.

Låter lite som ett måndagsex... Men rost i avgas har med för korta körsträckor att göra. Gasspjället var förmodligen igenkocksat pga 3000mil oljebyte. Åter igen vad jämför man med?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
burnin_rubber
9 december 2014 · 220 Inlägg

spjället var så rent det kunde bli.
Oljebyte varje 1000mil dokumentarat dessutom från föregående ägare.
Det som går sönder i spjällen är själva kontaktbanan somaxeln glider i som nöts ut helt enkelt.
Man kan som sagt få en anna programvara inlagd med högre tolleranser men det är ju bara en nödlösning för att kunna åka några hundra mil till.
Att göra 3000mis oljebyten är direkt vansinnigt även om biltillverkaren säger detta.
Kolla på alla Porsche Cayenne,Audi, som har enorma motorproblem tack vare sk longlifeolja.
3000mil ger motorskador inget annat.

cars4ever
9 december 2014 · 834 Inlägg

Problemen med serviceintervallen är ju att det är tillverkarna som förordar långa serviceintervall och förlänger dem eftersom det blir en fördel när de säljer nya bilar. Ett sådant typexempel är hur ofta en verkstad kontrollerar bromsarna.....För en vanlig svensson och speciellt de som kör lite så hinner de ärga ihop totalt innan märkesverkstadens ens tittar på dem och då måste de byta skivor och klossar = dyrt.

Lite off topic kanske men ändå.

Volvo V70N "GLT" (2001)
BMW 730iA "E32" (1988)
Saab 9-3 "Turbo" (2000)
burnin_rubber
9 december 2014 · 220 Inlägg

Absolut håller med ovanstående till fullo.smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang