Audi S4 B5 2.7biturbo

Sener
9 december 2014 · 138 Inlägg

Hej.
Lite funderingar kring en Audi S4 B5, en 98 som besiktades igår utan anmärkning, säljs på blocket.
hört lite barnsjukdom om biturbon efter en viss ålder. Säljaren säger att maskinellt så funkar bilen som den ska göra.  När är det dags för turbo byte på dessa? nån som vet? Bilen är helt orginal och ska ligga mellan 18-20 000 mil

Senast redigerat av Sener (9 december 2014)

AudiZack Living the good Life!
9 december 2014 · 585 Inlägg

Finns ingen bytes intervall på turbo på någon modell som jag känner till.

Men sen finns det ju som du säger barnsjukdomar om just de bilarna med att framvagnen glappar till och från och att bägge turbon kan rasa precis när som helst och det kan hålla hur länge som helst, men rent historiskt sätt så brukar ju turbon på dessa bilar rasa titt som tätt tråkigt nog.

Så köper du den så får man räkna med lite problem med bilen, sen kan det i samma veva bli riktigt kostsamt om man inte skruvar med bilen själv.

When the flag drops, the Bullshit stops.
Kollan
9 december 2014 · 618 Inlägg

Turbos och grenrör uppdaterades på facelift, dvs alla -00 framåt och vissa -99(kallas 99b) Modeller innan dessa är det, vad jag förstått, mer regel än undantag att turbos ger sig. Pris på det är väl runt 40.000 kanske?

I övrigt har b5 modellen någon dum konstruktion på framvagnen..

AudiZack Living the good Life!
9 december 2014 · 585 Inlägg

Kollan skrev:
Turbos och grenrör uppdaterades på facelift, dvs alla -00 framåt och vissa -99(kallas 99b) Modeller innan dessa är det, vad jag förstått, mer regel än undantag att turbos ger sig. Pris på det är väl runt 40.000 kanske?

I övrigt har b5 modellen någon dum konstruktion på framvagnen..

Inte just konstruktionen som gör så att framvagnen glappar och är dålig, det sitter ju samma "konstruktion" av framvagn i A4, A6, A8, RS4, S4, S6, RS6 upp till och med 2008 och säkert fler modeller som jag inte känner till i nuläget, och det bara att det va skit kvalitet fram till ca 2001-2002 då alla framvagnar uppdaterades till mycket starkare och utav bättre kvalitet och efter det så är det väldigt sällan jag har hört att någon från besiktnings anmärkningar eller glapp i framvagnen.

When the flag drops, the Bullshit stops.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang