Inget laddtryck Saab 9-3 aero, års 00.

_Togga_
25 januari 2012 · 227 Inlägg

Tcs-off
Nja ja ha ingen laddmätare än tongue Ja va precis iväg o köpte en idag smile Ska koppla in den imorn. Så fort ja kopplat in den ska jag testa som du säger smile Jag skulle bli riktigt förvånad om den inte skulle ladda upp/ över 0,8 utan magnetventilen faktiskt. Men jag återkommer me svar på den frågan när jag testat big_smile

micke-opel
Hehe p0300?? tongue

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
Tcs-off
25 januari 2012 · 45 Inlägg

P0300 eller en p-kod= motorkod alltså ett fel som uppstått och styrsystemet lagrat som en specifik felkod. Men man kan inte få ut särskilt mycket av bara en felkod.. Den kan innehålla allt från luftmassemätaren till tempgivare i toppen till lambdasensor 2 :p bästa är att testa sig fram, mäta och felsöka på hederligt vis.. Om jag förstått allt rätt så är turbon nybytt?? Är alla kontakter som varit demonterade på plats osv? Ja testa detta, men var försiktig! wink

Saab 9-3 Aero "Genuine Saab Performance" (2002)
_Togga_
26 januari 2012 · 227 Inlägg

Okej då hänger ja med smile Japp turbon e nybytt för ca en vecka sen. Ja alla kontakter o slangar sitter där dom ska. Testade med en extern laddmätare nu. Den ladda samma vare sej ja hade wg slangen i eller ur. Kom max upp på 0,2 bar. En kompis ha sagt att de kan va katten som e trasig. För de stor på felkoderna som ja fick igår. Katten funktion fel, misständning och knacksensorn. Bytte ut DI-kasetten o stift. Gick lite bättre men vill inte ladda som den ska sad

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
Tcs-off
26 januari 2012 · 45 Inlägg

Kör du med original kat? Alltså original downpipe!? Då har jag en jättefin sådan liggandes i garaget!

Saab 9-3 Aero "Genuine Saab Performance" (2002)
micke-opel
27 januari 2012 · 562 Inlägg

_Togga_ skrev:
Tcs-off
Nja ja ha ingen laddmätare än tongue Ja va precis iväg o köpte en idag smile Ska koppla in den imorn. Så fort ja kopplat in den ska jag testa som du säger smile Jag skulle bli riktigt förvånad om den inte skulle ladda upp/ över 0,8 utan magnetventilen faktiskt. Men jag återkommer me svar på den frågan när jag testat big_smile

micke-opel
Hehe p0300?? tongue

Jo P0300 misständning är katalysatorskadlig misständning som inte pekar på någon specifik cylinder. När motorlampan blinkar så indikerar detta misständning, och när motorn slutat misstända så slocknar lampan men felkod går ändå att utläsa med ex-vis Tech 2.

Exakt vilka specifika felkoder fick du?

9-5 Aero Sedan -05
_Togga_
29 januari 2012 · 227 Inlägg

Tcs-off
Japp de e orginal grejer smile Jasså hur mycke ska du ha för dom grejerna? smile

micke-opel
Okej okej då hänger ja me smile Ska kolla pappret smile Ha de liggande i bilen just nu smile Iaf ida eller imorn ska ja rensa katten o se om de bli nån skillnad smile Ja tycker inte de kan va nått annat som stör laddtrycket nu.. För i princip allt annat e ju bytt tongue

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
Broby
29 januari 2012 · 16 Inlägg

Jag var ute för samma problem på en lika dan bil på jobbet, då var det katalysatorn som var igensatt.
Prova med att lossa downpipen uppe vid turbon och kör en runda, laddar den då. Byt katalysator.
Den bilen hade gått en längre tid med dålig tändkasset

_Togga_
29 januari 2012 · 227 Inlägg

Fan de hade ja inte ens tänkt på tongue Snabb lösning för att testa smile Få lämna ungarna hemma under testet tongue De skulle ja tippa på att den här ha gjort åxå. Men nu sitter de fräscha grejer i den big_smile

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
Tcs-off
29 januari 2012 · 45 Inlägg

500spänn för dp med kattar!

Saab 9-3 Aero "Genuine Saab Performance" (2002)
_Togga_
30 januari 2012 · 227 Inlägg

De va billigt som satan de big_smile E inte hemma just nu, men ja ska kolla siffrorna när ja kommer hem så hör ja av mej smile Tog iaf bort den ena katten o den gå mycke bättre nu smile Gå iaf på grundladdet. Sätter nog en peng på att de e magnetventilen som e trött tongue När ja laddade ida så gick den upp till 0,6-0,65. Ska inte grundladdet ligga på 0,4-0,45? smile

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
wilderness80
3 januari 2015 · 1 Inlägg

Hej.....har nu gjort alla dessa tester utan att få bilen till att gå som den ska, fortfarande inget laddtryck i bilen.

Trycktesta systemet och ingen läcka (lite genom dumpen som blev bytad), bränsletrycket 3.5 bar som det ska va, dra slangen från wg, bytat magnetvetil, lmm, skruvat ut dp lite för att se om det va något med avgassystemet, bytat till original pogramvara, kollat jorden, givaren som har tre slangar (ena går till dumpen), samt dess tre slangar från den givaren, givaren som sitter precis ovanför luftfiltret, givaren på tryckröret, el-delen på tcs:n, wg är ny, stiften ser bra ut, spjällhuset bytat, mapsensorn, abs kransarna är hela.

Just nu har jag inte en susning om vad i hela fridens namn det kan va. Funderar på att ta ett komptest också bara för att se om det visar något. Men vad har ni mer för förslag om vad det hade kunnat va???????

Bilen är en 9-3 aero 01:a.

Senast redigerat av wilderness80 (3 januari 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang