3095
Sök

Volvo 740 gle 88 går dåligt vid gaspådrag

111 Inlägg
13 november 2013
#41
Provat med annan lmm? smile

66 Inlägg
13 november 2013
#42
FredrikBr skrev:
Provat med annan lmm? smile

Det finns ingen luftmassemätare om det var det du menade, tänkte också det innan men efter lite research så fick jag reda på att min modell inte har någon?:hmmyikes

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck

649 Inlägg
13 november 2013
#43
Mycket möjligt soppan.

I värsta fall kan det vara topplockspackningen, du skulle ha provtryckt cylindrarna samt soppatrycket smile

Öppna expansionskärlet när bilen är igång, bubblar det där i när den är kall så är det mycket möjligt trasig topplockspackning

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

Mårre
246 Inlägg
13 november 2013
#44
Har du kollat så din LMM är hel? Min gamla 740 GL bluddrade vid gaspådrag och då var det luftmassemätaren som hade gett upp. Gav 200 för en hel på skroten och han gick som han skulle igen!

"Dream it, build it, drive it!"

649 Inlägg
13 november 2013
#45
millekrafft skrev:
FredrikBr skrev:
Provat med annan lmm? smile

Det finns ingen luftmassemätare om det var det du menade, tänkte också det innan men efter lite research så fick jag reda på att min modell inte har någon?:hmmyikes

M_G skrev:
Har du kollat så din LMM är hel? Min gamla 740 GL bluddrade vid gaspådrag och då var det luftmassemätaren som hade gett upp. Gav 200 för en hel på skroten och han gick som han skulle igen!

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

762 Inlägg
13 november 2013
#46
Danne8331 skrev:
millekrafft skrev:
FredrikBr skrev:
Provat med annan lmm? smile

Det finns ingen luftmassemätare om det var det du menade, tänkte också det innan men efter lite research så fick jag reda på att min modell inte har någon?:hmmyikes

M_G skrev:
Har du kollat så din LMM är hel? Min gamla 740 GL bluddrade vid gaspådrag och då var det luftmassemätaren som hade gett upp. Gav 200 för en hel på skroten och han gick som han skulle igen!


Jag har för mig att B230E har en Luftmängdmätare och inte en Luftmassemätare som sitter F motorerna? Så det skulle eventuellt kunna vara den? smile


32 Inlägg
14 november 2013
#47
Danne8331 skrev:
Kan vara soppapump, men det förklarar ju inte vrf den går bättre kall dock.

Har testat att byta soppapumpen, då försvann det tidigare felet jag hade, men som sagt så går den inte bra när den är varm. Det är dock svårt just nu att prova olika metoder att laga den eftersom jag var ut och körde i söndags och då kom aldrig motorn upp i den temperatur där det krånglar (alltså den kommer inte upp till mitten på temperaturmätaren), så får avvakta till sommarn tongue


66 Inlägg
14 november 2013
#48
Fredde321 skrev:
Danne8331 skrev:
Kan vara soppapump, men det förklarar ju inte vrf den går bättre kall dock.

Har testat att byta soppapumpen, då försvann det tidigare felet jag hade, men som sagt så går den inte bra när den är varm. Det är dock svårt just nu att prova olika metoder att laga den eftersom jag var ut och körde i söndags och då kom aldrig motorn upp i den temperatur där det krånglar (alltså den kommer inte upp till mitten på temperaturmätaren), så får avvakta till sommarn tongue

Bytt pump i min också, dock bara i tanken. kanske kan vara någon koppling där som busar?

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck

66 Inlägg
15 november 2013
#49
Har nu köpt nytt och bytt följande : fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift + ett beg. batteri på skroten,
den går bättre men finns fortfarande lite ryck/hopp mellan 2000-25000 rpm, men det verkar vara på bättringsvägen, dessutom har jag tankat bilen med 3%olja för att lirka upp spridarana som kanske strular smile

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck

32 Inlägg
15 november 2013
#50
millekrafft skrev:
Har nu köpt nytt och bytt följande : fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift + ett beg. batteri på skroten,
den går bättre men finns fortfarande lite ryck/hopp mellan 2000-25000 rpm, men det verkar vara på bättringsvägen, dessutom har jag tankat bilen med 3%olja för att lirka upp spridarana som kanske strular smile

Nice! Hoppas att den går till sig! smile


649 Inlägg
16 november 2013
#51
millekrafft skrev:
Har nu köpt nytt och bytt följande : fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift + ett beg. batteri på skroten,
den går bättre men finns fortfarande lite ryck/hopp mellan 2000-25000 rpm, men det verkar vara på bättringsvägen, dessutom har jag tankat bilen med 3%olja för att lirka upp spridarana som kanske strular smile

Kan förstå om den går dåligt i dom varven roll

Mycket möjligt att det kan ha vart fördelarlocket som vart sprucket

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

5 111 Inlägg
16 november 2013
#52
Garagemuppen skrev:
Danne8331 skrev:
millekrafft skrev:

Det finns ingen luftmassemätare om det var det du menade, tänkte också det innan men efter lite research så fick jag reda på att min modell inte har någon?:hmmyikes

M_G skrev:
Har du kollat så din LMM är hel? Min gamla 740 GL bluddrade vid gaspådrag och då var det luftmassemätaren som hade gett upp. Gav 200 för en hel på skroten och han gick som han skulle igen!


Jag har för mig att B230E har en Luftmängdmätare och inte en Luftmassemätare som sitter F motorerna? Så det skulle eventuellt kunna vara den? smile

B230E har K-jetronic med mekanisk luftvåg....


762 Inlägg
16 november 2013
#53
Volvo544special65 skrev:
Garagemuppen skrev:
Danne8331 skrev:
millekrafft skrev:
Det finns ingen luftmassemätare om det var det du menade, tänkte också det innan men efter lite research så fick jag reda på att min modell inte har någon?:hmmyikes



Jag har för mig att B230E har en Luftmängdmätare och inte en Luftmassemätare som sitter F motorerna? Så det skulle eventuellt kunna vara den? smile

B230E har K-jetronic med mekanisk luftvåg....

Vilken motor är det som har luftmängdmätare då?


66 Inlägg
19 november 2013
#54
Antar att min 745 88 gle har luftmängdmätare,.?
Har gott bra för mig, köpte injector-cleaner på macken å hällde i en halv flaska å visst fan går den bättre! hoppar knappt någonting längre big_smile

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck

Ni ser nog mig mer i backspegeln!
11 Inlägg
16 december 2014
#55
Kom ni fram till något på vad felet kunde va? På min 744gle så går den hackigt redan vid 2500v.


32 Inlägg
21 december 2014
#56
För mig var felet att den bränslepump som satt i hörde till en 740 med Bosch-system, vilket är ett system som använder två bränslepumpar som hjälps åt. Men eftersom den 740 jag/vi har var en från -91, så har den ett Regina Rex-system, vilket är ett system som använder endast 1 bränslepump.

Felet var alltså att den pump som satt i orkade inte leverera tillräckligt med bensin vid högre varv. Lösningen var att byta till en pump som ensam orkade leverera tillräckligt med bränsle (alltså en tillverkad för 740 årsmodellerna 91-92).


Ni ser nog mig mer i backspegeln!
11 Inlägg
28 december 2014
#57
Shit... min är från 88 med mekaninsprut... har bytt det mästa. Bla tändelar och filter. Men kanske borde pröva å byta pumpen?


32 Inlägg
28 december 2014
#58
ckp91 skrev:
Shit... min är från 88 med mekaninsprut... har bytt det mästa. Bla tändelar och filter. Men kanske borde pröva å byta pumpen?

Det skulle du kunna testa att göra i så fall!


4 Inlägg
8 januari 2015
#59
Hejsan!har en Volvo 740 b230 E motorn med samma fel, bluddrar när man kommer upp på 2-3000 varv har bytt tändspole,stift,tändkablar,tändmodul,och tändspolen, har även kollat de färgade vakuum slangarna dem är hela vore tacksam för svar mvh Fredrik:)


Sök