Det finns ingen luftmassemätare om det var det du menade, tänkte också det innan men efter lite research så fick jag reda på att min modell inte har någon?:
I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck
Har du kollat så din LMM är hel? Min gamla 740 GL bluddrade vid gaspådrag och då var det luftmassemätaren som hade gett upp. Gav 200 för en hel på skroten och han gick som han skulle igen!
Det finns ingen luftmassemätare om det var det du menade, tänkte också det innan men efter lite research så fick jag reda på att min modell inte har någon?:
M_G skrev:
Har du kollat så din LMM är hel? Min gamla 740 GL bluddrade vid gaspådrag och då var det luftmassemätaren som hade gett upp. Gav 200 för en hel på skroten och han gick som han skulle igen!
För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Det finns ingen luftmassemätare om det var det du menade, tänkte också det innan men efter lite research så fick jag reda på att min modell inte har någon?:
M_G skrev:
Har du kollat så din LMM är hel? Min gamla 740 GL bluddrade vid gaspådrag och då var det luftmassemätaren som hade gett upp. Gav 200 för en hel på skroten och han gick som han skulle igen!
Jag har för mig att B230E har en Luftmängdmätare och inte en Luftmassemätare som sitter F motorerna? Så det skulle eventuellt kunna vara den?
Kan vara soppapump, men det förklarar ju inte vrf den går bättre kall dock.
Har testat att byta soppapumpen, då försvann det tidigare felet jag hade, men som sagt så går den inte bra när den är varm. Det är dock svårt just nu att prova olika metoder att laga den eftersom jag var ut och körde i söndags och då kom aldrig motorn upp i den temperatur där det krånglar (alltså den kommer inte upp till mitten på temperaturmätaren), så får avvakta till sommarn
Kan vara soppapump, men det förklarar ju inte vrf den går bättre kall dock.
Har testat att byta soppapumpen, då försvann det tidigare felet jag hade, men som sagt så går den inte bra när den är varm. Det är dock svårt just nu att prova olika metoder att laga den eftersom jag var ut och körde i söndags och då kom aldrig motorn upp i den temperatur där det krånglar (alltså den kommer inte upp till mitten på temperaturmätaren), så får avvakta till sommarn
Bytt pump i min också, dock bara i tanken. kanske kan vara någon koppling där som busar?
I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck
Har nu köpt nytt och bytt följande : fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift + ett beg. batteri på skroten, den går bättre men finns fortfarande lite ryck/hopp mellan 2000-25000 rpm, men det verkar vara på bättringsvägen, dessutom har jag tankat bilen med 3%olja för att lirka upp spridarana som kanske strular
I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck
Har nu köpt nytt och bytt följande : fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift + ett beg. batteri på skroten, den går bättre men finns fortfarande lite ryck/hopp mellan 2000-25000 rpm, men det verkar vara på bättringsvägen, dessutom har jag tankat bilen med 3%olja för att lirka upp spridarana som kanske strular
Har nu köpt nytt och bytt följande : fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift + ett beg. batteri på skroten, den går bättre men finns fortfarande lite ryck/hopp mellan 2000-25000 rpm, men det verkar vara på bättringsvägen, dessutom har jag tankat bilen med 3%olja för att lirka upp spridarana som kanske strular
Kan förstå om den går dåligt i dom varven
Mycket möjligt att det kan ha vart fördelarlocket som vart sprucket
För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Det finns ingen luftmassemätare om det var det du menade, tänkte också det innan men efter lite research så fick jag reda på att min modell inte har någon?:
M_G skrev:
Har du kollat så din LMM är hel? Min gamla 740 GL bluddrade vid gaspådrag och då var det luftmassemätaren som hade gett upp. Gav 200 för en hel på skroten och han gick som han skulle igen!
Jag har för mig att B230E har en Luftmängdmätare och inte en Luftmassemätare som sitter F motorerna? Så det skulle eventuellt kunna vara den?
Det finns ingen luftmassemätare om det var det du menade, tänkte också det innan men efter lite research så fick jag reda på att min modell inte har någon?:
Jag har för mig att B230E har en Luftmängdmätare och inte en Luftmassemätare som sitter F motorerna? Så det skulle eventuellt kunna vara den?
Antar att min 745 88 gle har luftmängdmätare,.? Har gott bra för mig, köpte injector-cleaner på macken å hällde i en halv flaska å visst fan går den bättre! hoppar knappt någonting längre
I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck
För mig var felet att den bränslepump som satt i hörde till en 740 med Bosch-system, vilket är ett system som använder två bränslepumpar som hjälps åt. Men eftersom den 740 jag/vi har var en från -91, så har den ett Regina Rex-system, vilket är ett system som använder endast 1 bränslepump.
Felet var alltså att den pump som satt i orkade inte leverera tillräckligt med bensin vid högre varv. Lösningen var att byta till en pump som ensam orkade leverera tillräckligt med bränsle (alltså en tillverkad för 740 årsmodellerna 91-92).
Hejsan!har en Volvo 740 b230 E motorn med samma fel, bluddrar när man kommer upp på 2-3000 varv har bytt tändspole,stift,tändkablar,tändmodul,och tändspolen, har även kollat de färgade vakuum slangarna dem är hela vore tacksam för svar mvh Fredrik:)