4420
Sök

Elektronikfel Renault Clio 03, svårstartad

10 Inlägg
15 januari 2015
Trådstartare
#1
Hej

Jag har en Renault Clio 03 som är svårstartad ibland, med konstiga elektronikfenomen.

Detta händer när det krånglar;

När jag försöker låsa upp bilen med fjärr så går det inte. I så fall låser jag upp manuellt.
När jag vrider på nyckeln och försöker starta den så tänds lampor på instrumentpanelen men startmotorn går inte igång. Jag märker också att blinkers och torkare fungerar inte i samband med det. Det är alltid likadant.

Försöker jag starta med startkablar går det inte, det heller.

Häromdagen när jag lyckades starta bilen så hördes tickande ljud, jag tror att det var blinkersrelä som lät.
När det händer så fungerar inte blinkers som de ska heller, lamporna blinkar lite saktare än vad de brukar i vanliga fall göra. Den brukar försvinna efter ett tag men kan hända att det kommer tillbaka efter ett tag mitt i trafiken. Det är ganska obehagligt för det kan hända att även torkare slutar fungera.

En gång lyckades jag få igång blinkers när jag rörde försiktigt upp och ner blinkersspaken. Efter det fungerade även centrallåset, torkarna och det gick att starta bilen.
Misstänker att det är glapp någonstans.

Finns det någon som vet vad detta skulle kunna vara, är jag tacksam om man ger tips.

Tack på förhand

Med vänlig hälsning
Jasmin

4 209 Inlägg
15 januari 2015
#2
Evt. Jordfel

första enkel felsökning:
förbind batteriminus till motorblocket med en hjälpstartkabel
och se om det blir skillnad

i övrigt:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=300930

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

10 Inlägg
15 januari 2015
Trådstartare
#3
Hej
Tack , ska testa det

10 Inlägg
15 januari 2015
Trådstartare
#4
"förbind batteriminus till motorblocket med en hjälpstartkabel
och se om det blir skillnad"

Har gjort detta och det är ingen skillnad
Fler tips från någon

4 209 Inlägg
15 januari 2015
#5
Nästa steg är att kolla upp alla jordpunkter

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

10 Inlägg
15 januari 2015
Trådstartare
#6
Jag undrar om det kan vara startspärr.
Är det någon som vet om startmotorn går igång om startspärr är aktiverat eller om det är bara bensinpumpen
som påverkas.

Tack

Forummoderator
26 465 Inlägg
15 januari 2015
#7
Hur är laddningen i batteriet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 209 Inlägg
15 januari 2015
#8
Startspärren går via motorstyrboxen som blockeras , dvs. insprutningsventiler hålls stängda när den spärrar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

10 Inlägg
15 januari 2015
Trådstartare
#9
Jag har inte mätt laddning i batteriet men har testat att sätta in ett nytt batteri, ingen skillnad
Har även testat att använda en annan bil som är i gång och försöka starta bilen med startkablar, ingen skillnad.

Ursäkta min okunnighet spilloljan men om
insprutningsventiler hålls stängda när den  startspärr spärrar, påverkar det startmotorn

I mitt fall klickar inte startmotorn, det är precis dött

4 209 Inlägg
15 januari 2015
#10
Startspärren påverkar inte startmotorn inte heller bränslepumpen (man kan höra den ett kort ögonblick när tändningen slås på)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

10 Inlägg
15 januari 2015
Trådstartare
#11
Det är nog bäst att jag börjar kolla jordning, precis som du föreslog spilloljan

Jag hittade detta på en sida

Ett allt mer förekommande fel på Renault är att startspärren aktiveras spontant. Det går då ej att starta bilen med någon av nycklarna och en röd lampa blinkar i kombiinstrumentet. Det inträffar vanligtvis då batterispänningen har varit under ett tröskelvärde.

I vissa fall lyser inte den röda lampan alls när du sätter i eller tar ut nyckeln från tändningslåset. Det tyder på ett fel i UCH eller motorstyrningen och startspärren är då aktiv även om inte lampan blinkar.

Detta fel är vanligt på Renault Megane, Scenic & Clio från 1998 och framåt.

Företagets hemsida
www.obdtuning.se

10 Inlägg
18 januari 2015
Trådstartare
#12
Hej
Nu har jag mätt laddning i batteriet och den ligger på ca 13.4 V. Om jag har motorn igång och mäter då ligger den på 14V så det verkar att batteriet är Ok och att generator laddar bra

Vidare har jag kollat säkrings central. När jag drog ur säkring för centrallås kunde jag starta bilen.
Däremot så hördes fortfarande ett tickande ljud. Det kommer ifrån en svart elektronikbox som sitter precis bakom säkringar i kupén. Är det någon som vet vad det kan vara för Box samt ljud som kommer därifrån. Låter som ett trasig relä.

Tack på förhand
Jasmin

10 Inlägg
18 januari 2015
Trådstartare
#13
Hej

Nu har jag hittat felet, det är UCH som krånglar
Finns det någon som har erfarenhet med det?

Forummoderator
18 290 Inlägg
18 januari 2015
#14
Jasmin77 skrev:
Hej
Nu har jag mätt laddning i batteriet och den ligger på ca 13.4 V. Om jag har motorn igång och mäter då ligger den på 14V så det verkar att batteriet är Ok och att generator laddar bra

Vidare har jag kollat säkrings central. När jag drog ur säkring för centrallås kunde jag starta bilen.
Däremot så hördes fortfarande ett tickande ljud. Det kommer ifrån en svart elektronikbox som sitter precis bakom säkringar i kupén. Är det någon som vet vad det kan vara för Box samt ljud som kommer därifrån. Låter som ett trasig relä.

Tack på förhand
Jasmin

Jag tycker att det ligger lite högt med ostartad motor... Ett fullt batteri borde inte visa över 13 volt även om det är ett nytt "gelbatteri" Lite tveksam till din mätare. Ett batter kan vara tokslut trots bra volt i.

Vi hade en Clio -05 Som batteriet tog slut i. När den startades med kablar gick den hyfsat men de sista meter den kördes lade servo, klimat av. Det tändes dessutom diverse lampor. När vi vred på nyckeln sen var den död... Trots bra laddning och "friskt batteri"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 Inlägg
18 januari 2015
Trådstartare
#15
En liten rättelse kring batterispänning

Det ska vara 12.8 och 13,5 V

Forummoderator
18 290 Inlägg
18 januari 2015
#16
Jasmin77 skrev:
En liten rättelse kring batterispänning

Det ska vara 12.8 och 13,5 V

Låter mer rimligt men den laddar för lite. Skulle rekommendera batteribyte. Franska bilar är känsliga för om det är lite kräm i batteriet. Har trots allt jobbat som bilförsäljare av nya Citroen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 209 Inlägg
19 januari 2015
#17
Den nämda boxen bakom säkringar är bilens centralelektronik för bla. belysning m.m

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

10 Inlägg
19 januari 2015
Trådstartare
#18
Hej

Tror du att det kan vara det som är fel


Sök