7543
Sök

Astra med svajande hastighetsmätare & ABS-lampa, går ibland ryckigt

2 Inlägg
15 januari 2015
Trådstartare
Hej allihopa, hoppas någon kan hjälpa en novis.
Köpte för några månader sedan en Opel Astra -05, och lagom till begagnat-garantin gått ut började följande fel uppstå:
Först och främst började hastighetsmätaren att svaja, hände någon enstaka gång med kanske en veckas mellanrum.
ABS-lampan började lysa några veckor därefter, men bara ibland och gärna i samband med att hastighetsmätaren svajade.
Nu händer dessa saker allt oftare, kanske varannan dag, och dessutom går bilen lite "ryckigt" när hastighetsmätaren svajar.
Fick låna en dator av en kollega och kollade felkoder, fick upp följande: C0035-00 (Left front wheel speed sensor circuit), C0035-0A, C0035-OF (Left front wheel speed sensor circuit erratic signal) samt C0800-03 (System Voltage low voltage).
Har försökt så gott jag kan att googla efter svar och baserat på det kommit fram till att det verkar vara en hjullagersats med hub (?) som behöver bytas, iaf för att få ordning på C0035-koderna. Opel-verkstan vill ha 5500:- för delen inkl montering.
Jag är beredd att slänga ut pengarna, men är det då säkert att problemen försvinner? Så det inte beror på något annat jävelskap så jag måste slänga ut ännu mera pengar senare.. Jag kan inte ett dugg om att meka själv, och som en jävligt klent fruntimmer så behöver jag till och med hjälp med att lossa hjulbultar när det är dags för däckbyte. hmm
Senast redigerat av SusanneK (15 januari 2015)

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
17 januari 2015
ABS och Hastighetsgivaren brukar ibland vara på samma givare, så det kan stämma. Varför du ska byta hubben (hjullager med nav) vet jag inte, för det har du inte fram vad jag vet, och det är ju just fram du får felkoder.. Jag tycker du ska ifrågasätta varför du ska byta hubben (bak?) och istället kanske rekommendera att byta en abs-givare vänster fram.

2 Inlägg
22 februari 2015
Trådstartare
Hej igen!
Jag lämnade in bilen på den lokala märkesverkstaden ändå, och uppdaterar här så att personer som eventuellt råkar ut för samma fel i framtiden kan få reda på vad som är fel.
Det var hjullagersatsen som sitter vänster fram! Sensorn för ABS:en och hastighetsmätaren sitter i den. Verkstaden bytte ut delen och nu går bilen perfekt! Jag har kollat runt lite på nätet och för den händige så går det att köpa delen mycket billigt på exempelvis e-bay för runt en tusenlapp. För min del blev det 3850:- för delen och ca 1700:- för monteringen.
Ha en trevlig dag allihopa, och tack ändå zekezeke för ditt inlägg. smile

Sök