Passat 1.8 full i oljesludge!

Passat1998
21 mars 2015 · 7 Inlägg

Jag har en passat som jag fick väldigt billigt! Nu skulle jag göra ett olje/filterbyte och oljan var som en sirap då jag tappade ut den! Jag skruvade lös locket för påfyllning och ser att motorn är full med avlagringar/sludge!
Antar att motorn har haft ont om oljebyten!
Motorn fick en helsyntetisk olja!

Motorn börjar ticka ibland om den står på tomgång! Jag ser iallafall att det skvittrar omkring olja under påfyllningslocket.

Vad ska jag göra?

Fylla motorn med en blandning med olja och diesel? Eller är det risk att motorn sätter igen då?
Några täta olja/filter byten?

Har även läst att det är vanligt att oljesilen sätter igen på passat pga av långt mellan oljebytena. Vars finns den att köpa?

Motorn är en 1.8 utan turbo årsmodell 98.

it_mutt Avstängd
21 mars 2015 · 10 388 Inlägg

Passat1998 skrev:
Jag har en passat som jag fick väldigt billigt! Nu skulle jag göra ett olje/filterbyte och oljan var som en sirap då jag tappade ut den! Jag skruvade lös locket för påfyllning och ser att motorn är full med avlagringar/sludge!
Antar att motorn har haft ont om oljebyten!
Motorn fick en helsyntetisk olja!

Motorn börjar ticka ibland om den står på tomgång! Jag ser iallafall att det skvittrar omkring olja under påfyllningslocket.

Vad ska jag göra?

Fylla motorn med en blandning med olja och diesel? Eller är det risk att motorn sätter igen då?
Några täta olja/filter byten?

Har även läst att det är vanligt att oljesilen sätter igen på passat pga av långt mellan oljebytena. Vars finns den att köpa?

Motorn är en 1.8 utan turbo årsmodell 98.

Ehm...på VAG ex.vis?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Passat1998
21 mars 2015 · 7 Inlägg

it_mutt skrev:

Passat1998 skrev:
Jag har en passat som jag fick väldigt billigt! Nu skulle jag göra ett olje/filterbyte och oljan var som en sirap då jag tappade ut den! Jag skruvade lös locket för påfyllning och ser att motorn är full med avlagringar/sludge!
Antar att motorn har haft ont om oljebyten!
Motorn fick en helsyntetisk olja!

Motorn börjar ticka ibland om den står på tomgång! Jag ser iallafall att det skvittrar omkring olja under påfyllningslocket.

Vad ska jag göra?

Fylla motorn med en blandning med olja och diesel? Eller är det risk att motorn sätter igen då?
Några täta olja/filter byten?

Har även läst att det är vanligt att oljesilen sätter igen på passat pga av långt mellan oljebytena. Vars finns den att köpa?

Motorn är en 1.8 utan turbo årsmodell 98.

Ehm...på VAG ex.vis?

Motorkod ADR, 20v.

Mack Forum- och sitemoderator
21 mars 2015 · 26 136 Inlägg

Passat1998 skrev:

it_mutt skrev:

Passat1998 skrev:
Jag har en passat som jag fick väldigt billigt! Nu skulle jag göra ett olje/filterbyte och oljan var som en sirap då jag tappade ut den! Jag skruvade lös locket för påfyllning och ser att motorn är full med avlagringar/sludge!
Antar att motorn har haft ont om oljebyten!
Motorn fick en helsyntetisk olja!

Motorn börjar ticka ibland om den står på tomgång! Jag ser iallafall att det skvittrar omkring olja under påfyllningslocket.

Vad ska jag göra?

Fylla motorn med en blandning med olja och diesel? Eller är det risk att motorn sätter igen då?
Några täta olja/filter byten?

Har även läst att det är vanligt att oljesilen sätter igen på passat pga av långt mellan oljebytena. Vars finns den att köpa?

Motorn är en 1.8 utan turbo årsmodell 98.

Ehm...på VAG ex.vis?

Motorkod ADR, 20v.

Du köper oljesilen hos din närmsta Volkswagenhandlare..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Passat1998
21 mars 2015 · 7 Inlägg

Mack skrev:

Passat1998 skrev:

it_mutt skrev:

Ehm...på VAG ex.vis?

Motorkod ADR, 20v.

Du köper oljesilen hos din närmsta Volkswagenhandlare..

Yes, fixar det smile

Passat1998
21 mars 2015 · 7 Inlägg

Oljesilen får jag tag på men hur tycker ni jag ska göra med allt oljekoks?
Var det dumt av mig att hälla ner en helsyntetisk olja då det kanske löser upp och täpper igen någon kanal? Tror ni det räcker med några täta olje och filterbyten?  hmm Känner smått panik! Har aldrig sätt et motor som haft så mycket koks som den här!

jaka54
21 mars 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Du kan ju pröva med "motorrengöringsolja"! Finns bl.a på Biltema.

it_mutt Avstängd
22 mars 2015 · 10 388 Inlägg

Passat1998 skrev:
Oljesilen får jag tag på men hur tycker ni jag ska göra med allt oljekoks?
Var det dumt av mig att hälla ner en helsyntetisk olja då det kanske löser upp och täpper igen någon kanal? Tror ni det räcker med några täta olje och filterbyten?  hmm Känner smått panik! Har aldrig sätt et motor som haft så mycket koks som den här!

Helsyntetisk olja har inte mer "rengöringstillsatser" än någon annan olja idag.

Däremot kan du antingen lämna in bilen på en motorrengöring, testa med, som jaka54 föreslår; en rengöringsolja. Eller så kan du testa med vad andra säkert föreslår (jag gör det dock inte); diesel.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Passat1998
22 mars 2015 · 7 Inlägg

Hmm, det finns så många delade meningar om motorrengörningsoljor så känner mig osäker där!
Testar med några täta olje och filterbyten och hoppas att inte motorn slammar ihop! Efter det så byter jag sil och rengör tråget.
Känns bara surt om motorn säger godnatt då den går grymt fint i övrigt!

spillolja
22 mars 2015 · 4 020 Inlägg

Om inte oletrycksindikatorn lyser/Blinkar, byt olja + filter upprepade ggr. med några 100 mils mellarum

sen varje < 1500 mil  , man kan tillfälligt at en tunnare olja tex. 5w-30 iställer för en 5w-40 för att förbättra cirkulationen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
volvo-93
23 mars 2015 · 625 Inlägg

Blanda diesel och olja och kör motorn varm och sen ut med det igen. Detta gjorde vi i skolan och dom vet vad dom sysslar med, för du kommer inte bli av med skiten i motorn med att bara byta olja smile

Senast redigerat av volvo-93 (23 mars 2015)

Passat1998
24 mars 2015 · 7 Inlägg

Jag tror jag kör på några täta oljebyten, jag har fan aldrig skådat något så illa som det här förut! Det är så grymt jävulskt mycket koks att det byggt upp en kant ända upp till oljepåfyllningslocket! Lyser jag ner där så är det stora ojämnheter och bulor av koks så långt ner jag ser! Det finns inte en metallfärgad liten fläck av det jag ser!

Motorn vill gärna börja ticka/knacka på låga varv då den får upp lite i temp..

Någon oljesil gick inte att köpa lös till den här motorn, då måste jag köpa hela oljepumpen..

Bilen har jag fått "gratis", vinterdäck och sommardäck är käppslut, nya bromsledningar bak då dem rostat av, torkarmotor slut, dåligt underredsskydd, drivknutsdamask hål på ena sidan, obes, oskattad, tempmätaren fungerar då den vill, tankmätaren står på halvtank hela tiden och sist men inte minst att motorn inte fått ett olje och filterbyte senaste 4000 tusen! Ägaren före mig köpte bilen då den gått 16 xxx (2012) mil och nu står mätaren på 20 xxx mil .

Det får fan bära eller brista med några täta olje och filterbyten... Lägger inte ut mer pengar än bilens totala värde. plus att den är halvful i lacken också... Helvetets störd då jag är i behov av en fungerande bil

Meaganeowner
24 mars 2015 · 2 250 Inlägg

Du kunde ha fått min förra. Den var i o f s lite sämre ändå. Körde oskattat o obesiktat de sista åren. Igensvetsade dörrar bak, hål rakt ned på flera ställen, krockad i framänden o lite bak o s v. En nödens bil. Gick bäst på gröndiesel. Nu vilar den på tippen.

Finns bilar för några tusenlappar med hyfsade sommarhjul. Lägg pengarna på en sån. Eller hosta upp dig till en lite högre penganivå, säg 20 000. Då åker du som en kung!

spillolja
24 mars 2015 · 4 020 Inlägg

Med lite tålamod så blir det bil av den igen wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
it_mutt Avstängd
24 mars 2015 · 10 388 Inlägg

Passat1998 skrev:
Jag tror jag kör på några täta oljebyten, jag har fan aldrig skådat något så illa som det här förut! Det är så grymt jävulskt mycket koks att det byggt upp en kant ända upp till oljepåfyllningslocket! Lyser jag ner där så är det stora ojämnheter och bulor av koks så långt ner jag ser! Det finns inte en metallfärgad liten fläck av det jag ser!

Motorn vill gärna börja ticka/knacka på låga varv då den får upp lite i temp..

Någon oljesil gick inte att köpa lös till den här motorn, då måste jag köpa hela oljepumpen..

Bilen har jag fått "gratis", vinterdäck och sommardäck är käppslut, nya bromsledningar bak då dem rostat av, torkarmotor slut, dåligt underredsskydd, drivknutsdamask hål på ena sidan, obes, oskattad, tempmätaren fungerar då den vill, tankmätaren står på halvtank hela tiden och sist men inte minst att motorn inte fått ett olje och filterbyte senaste 4000 tusen! Ägaren före mig köpte bilen då den gått 16 xxx (2012) mil och nu står mätaren på 20 xxx mil .

Det får fan bära eller brista med några täta olje och filterbyten... Lägger inte ut mer pengar än bilens totala värde. plus att den är halvful i lacken också... Helvetets störd då jag är i behov av en fungerande bil

Vilken motorkod har du?

Faktum är att vag har inte den som lös del till AFY, APT, ARG, APU & ANB, men, den är delbar där, så att den skulle gå att byta. Spännande nog finns packningen mellan röret och pumpen att köpa lös....

Det går med andra ord att plocka ner det och lägga i ex.vis ett dieselbad. Om man nu vill.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang