2684
Sök

Ska jag vara rädd för DSG lådan?

72 Inlägg
2 november 2013
#41
Väntar på en ny Golf MED 7 stegad DSG låda igen, har
aldrig haft problem och kan påpeka att detta är ju min
privata bil som jag kör.
Men kan ju påpeka att jag skulle nog aldrig köpa en äldre
bil med över 15000 mil på mätaren då jag vet att dom
börjar kosta pengar i reperationer - gäller nog alla bilar.


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
2 november 2013
#42
Enligt erfaren vw mekaniker verkar det som man ska undvika DSG lådorna i kombination med dom starkare motorerna eller bilar som går riktigt hårt (taxi/budbilar).

Annars är det inget att vara orolig över..

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

grön aktivist
846 Inlägg
2 november 2013
#43
Har också fått den rekommendationen... och jag kör med den näst starkaste motorn som levererats med DQ200!
Påväg mot 5000 mil och inte bytt mechatronic / koppling eller vad man nu ska behöva byta.
Har varit VÄLDIGT elak mot min låda så är förvånad över att den håller ihop (kört den i ca 1000 mil med 350 nm istället för 250)!
Det man ska tänka på är att det fortfarande är lameller i lådan och inte converter, lameller slits såklart och väldigt mycket när det blir stopp/start.
Så vet man med sig att man ska krypköra bilen inne i stan i ca 80% av bilens liv så ska man kolla på lådor med våtkoppling eller converter.


105 Inlägg
2 november 2013
#44
Är en Caddy 1,9Tdi med DSG-låda bra köp? tänkte modellen kring 08 och lite nyare,  inte sprillans alltså.   som gått 10000+, är det något att ha?  Läst på Diverse forum att det var just Caddy som drabbats hårdast att dem slutar driva m.m

----------_---------------------------------------------------------

609 Inlägg
14 april 2015
#45
Vilka bilmodeller/års har DSG6 då? Skoda? Seat? VW?

(om nu den är ett säkrare kort, OM nu oljebyten skötts enligt plan)

Forummoderator
18 277 Inlägg
14 april 2015
#46
STriiiker skrev:
Vilka bilmodeller/års har DSG6 då? Skoda? Seat? VW?

(om nu den är ett säkrare kort, OM nu oljebyten skötts enligt plan)

Jag sökte och läste lite på trådr om just DSG6. Den ska vara bättre men med tanke på träffar som kom upp undrar jag?
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=36824
Billigt blev det inte heller...

Vi hade en helt ny Skoda Rapid Spaceback diesel med DSG7 förra året. Efter 5-600 mil började bilen hoppa fram vid kökörning... Bilen blev 9 månader gammal hos oss... Aldrig mer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

293 Inlägg
14 april 2015
#47
STriiiker skrev:
Vilka bilmodeller/års har DSG6 då? Skoda? Seat? VW?

(om nu den är ett säkrare kort, OM nu oljebyten skötts enligt plan)

DQ250 är den sexväxlade varianten med våtkoppling, den ska tåla 350 Nm och finns förutom i de flesta dieslar 1,9 o uppåt bilar som Golf GTI/R/R32, Passat TFSI 200/R32/R36, Octavia Tdi 2,0, RS etc etc.

DQ 200 är den sjuväxlade varianten med torrkoppling, den ska tåla 250 Nm och finns i mindre motorstarka varianter, här har det flesta problem uppstått.

DQ500 finns också, den är sjuväxlad och har precis som DQ250 våtkoppling, tål 550 Nm och finns b.la i TT RS och Tiguan.

Alla dessa tre är för tvärställda motorer

Forummoderator
18 277 Inlägg
14 april 2015
#48
Lasse62 skrev:
STriiiker skrev:
Vilka bilmodeller/års har DSG6 då? Skoda? Seat? VW?

(om nu den är ett säkrare kort, OM nu oljebyten skötts enligt plan)

DQ250 är den sexväxlade varianten med våtkoppling, den ska tåla 350 Nm och finns förutom i de flesta dieslar 1,9 o uppåt bilar som Golf GTI/R/R32, Passat TFSI 200/R32/R36, Octavia Tdi 2,0, RS etc etc.

DQ 200 är den sjuväxlade varianten med torrkoppling, den ska tåla 250 Nm och finns i mindre motorstarka varianter, här har det flesta problem uppstått.

DQ500 finns också, den är sjuväxlad och har precis som DQ250 våtkoppling, tål 550 Nm och finns b.la i TT RS och Tiguan.

Alla dessa tre är för tvärställda motorer

Där ser man... Märkte det. Svärfar har dock kört sin -Yeti- säkert över 3000 mil med DSG6 och 140Hk diesel. Den går perfekt. Men hur länge? 3000 mil är ju inget...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

187 Inlägg
14 april 2015
#49
Skrivit det förut, Har DSG6(DQ250) i min Passat 3,2 bensinare...ingen fiskörning överhuvudtaget och den är fullservad och har rullat 20100mil idag och fungerar klockrent! Klart att det finns en massa skit att läsa, men det är ju bara dom som har problem som skriver...och hur många rullar inte runt med DSG:lådor trots allt?

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

293 Inlägg
14 april 2015
#50
Hybridsmurfen skrev:
Lasse62 skrev:
STriiiker skrev:
Vilka bilmodeller/års har DSG6 då? Skoda? Seat? VW?

(om nu den är ett säkrare kort, OM nu oljebyten skötts enligt plan)

DQ250 är den sexväxlade varianten med våtkoppling, den ska tåla 350 Nm och finns förutom i de flesta dieslar 1,9 o uppåt bilar som Golf GTI/R/R32, Passat TFSI 200/R32/R36, Octavia Tdi 2,0, RS etc etc.

DQ 200 är den sjuväxlade varianten med torrkoppling, den ska tåla 250 Nm och finns i mindre motorstarka varianter, här har det flesta problem uppstått.

DQ500 finns också, den är sjuväxlad och har precis som DQ250 våtkoppling, tål 550 Nm och finns b.la i TT RS och Tiguan.

Alla dessa tre är för tvärställda motorer

Där ser man... Märkte det. Svärfar har dock kört sin -Yeti- säkert över 3000 mil med DSG6 och 140Hk diesel. Den går perfekt. Men hur länge? 3000 mil är ju inget...

DSG6 är ju en DQ250 med våtkoppling.

Forummoderator
18 277 Inlägg
14 april 2015
#51
Lasse62 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Lasse62 skrev:

DQ250 är den sexväxlade varianten med våtkoppling, den ska tåla 350 Nm och finns förutom i de flesta dieslar 1,9 o uppåt bilar som Golf GTI/R/R32, Passat TFSI 200/R32/R36, Octavia Tdi 2,0, RS etc etc.

DQ 200 är den sjuväxlade varianten med torrkoppling, den ska tåla 250 Nm och finns i mindre motorstarka varianter, här har det flesta problem uppstått.

DQ500 finns också, den är sjuväxlad och har precis som DQ250 våtkoppling, tål 550 Nm och finns b.la i TT RS och Tiguan.

Alla dessa tre är för tvärställda motorer

Där ser man... Märkte det. Svärfar har dock kört sin -Yeti- säkert över 3000 mil med DSG6 och 140Hk diesel. Den går perfekt. Men hur länge? 3000 mil är ju inget...

DSG6 är ju en DQ250 med våtkoppling.

Tänkte mest på den motorsvaga Rapid Scb som vi hade. Helt ny. Växlade som en packad padda helt plötsligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
14 april 2015
#52
Lasse62 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Lasse62 skrev:
DQ250 är den sexväxlade varianten med våtkoppling, den ska tåla 350 Nm och finns förutom i de flesta dieslar 1,9 o uppåt bilar som Golf GTI/R/R32, Passat TFSI 200/R32/R36, Octavia Tdi 2,0, RS etc etc.

DQ 200 är den sjuväxlade varianten med torrkoppling, den ska tåla 250 Nm och finns i mindre motorstarka varianter, här har det flesta problem uppstått.

DQ500 finns också, den är sjuväxlad och har precis som DQ250 våtkoppling, tål 550 Nm och finns b.la i TT RS och Tiguan.

Alla dessa tre är för tvärställda motorer

Där ser man... Märkte det. Svärfar har dock kört sin -Yeti- säkert över 3000 mil med DSG6 och 140Hk diesel. Den går perfekt. Men hur länge? 3000 mil är ju inget...

DSG6 är ju en DQ250 med våtkoppling.

Hybridsmurfen syftar säkert på sitt tidigare innehav av en Rapid med DQ200 innan han berättade om sin svärfars problemfria 3000milade DQ250.
Många rullar problemfritt men jag anser att det är för stor del som har problem för att lådorna skall kunna kallas tillförlitliga.
VW ska enligt obekräftade uppgifter köpa lådor från Aisin. (Vi vet ju hur Aisins produkter brukar fungera). wink
http://www.automotorsport.se/artiklar/n … nnar-aisin


Den här till exempel:
http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d … /at02.html
Senast redigerat av Evildan (14 april 2015)


Sök