Dra hästsläp med en bil som har 60 hk

Mack Forum- och sitemoderator
15 april 2015 · 26 136 Inlägg

DiwraZ skrev:

Mack skrev:

Evildan skrev:

940 diesel?

Ah. Ja D24:an har väl förvisso bara 90 hk, men då har den väl desto mer i vrid?

90? Ne 82 i sugutförande. Men det fanns väl inte i 940? 122hk med turbo och intercooler. Utan IC vill jag minnas att det är 108 hk men vet inte säkert. 90 är deh inte iaf

Inlägg #22 berättade mer om detta, ett som hann komma medan jag var borta på annat..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 april 2015 · 3 730 Inlägg

Mack skrev:

DiwraZ skrev:

Mack skrev:

Ah. Ja D24:an har väl förvisso bara 90 hk, men då har den väl desto mer i vrid?

90? Ne 82 i sugutförande. Men det fanns väl inte i 940? 122hk med turbo och intercooler. Utan IC vill jag minnas att det är 108 hk men vet inte säkert. 90 är deh inte iaf

Inlägg #22 berättade mer om detta, ett som hann komma medan jag var borta på annat..

Läste bara första sidan när jag så suspekt info. Läst hela sida två nu...

Ibland blir man för ivrig

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Ingooo
15 april 2015 · 167 Inlägg

Urartad tråd mods.. Hjälp TS eller starta ny tråd.

TS satsa på bakhjulsdrift alt 4 krafs i den prisklass du kollar på. Du må tycka 940 är en gammal koloss men utmärkt dragbil vidhåller jag.

Masquerade Aldrig nöjd
15 april 2015 · 804 Inlägg

Syrrans gamla 945 dög utmärkt att dra hästarna med (GLE ~130hk). Hade satsat på en sådan eller en 740 i den prisklassen. Visst har de lite högre förbrukning som pendlare men samtidigt så är de otroligt mycket billigare att äga, serva och laga än sina konkurrenter i prisklassen, det handlar dessutom inte om ohyggliga mängder mer bränsle per mil.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Evildan
15 april 2015 ·

En annan aspekt är även hur ofta hon ska flytta på hästen, är det mycket tävlingar hon tänkt åka på eller är det enstaka resor 2gånger/år?

I mitt huvud känns det väldigt onödigt att köpa den "perfekta dragbilen" om hon enbart flyttar kusen enstaka tillfällen.

Toyota Avensis 1.8 110hk?
En sådan från sekelskiftet har en släpvikt om precis 1300kg, vilket kan räcka precis för en lätt "horsebox" av enklare snitt.

xXSammy
15 april 2015 · 6 569 Inlägg

Egentligen, är jag inget större fan av motorn men Ford Mondeo MK3 med 2.0 TDCI ..alternativt 2.2 TDCI (Däckkäkare)

Många ägare jag pratat med som är väldigt nöjda med dessa som dragbilar

De/Dem
Rquired Allmänt envis
15 april 2015 · 12 512 Inlägg

Rent tekniskt så skall man inte hänga upp sig enbart på bilens maximala effekt, en bil som har 200Hk på pappret uppe vid 5500-6000rpm har en bra bit under hälften vid mer normala varvtal och det är mycket mer än så som påverkar. Jag menar inte att en 60Hk Skoda är en bra dragbil tvärt om men jag hade snarare oroat mig över storleken och tyngden, tänk på att det är ett levande djur ni drar som inte fullt ut förstår varför ni ställer den i en konservburk som låter och rör på sig.

En liten och lätt bil är inte det bekvämaste man kan färdas i utan släp, tänk er då hur det upplevs att stå bakom i en burk som väger (för att fortsätta med Skodan) lika mycket eller mer än bilen och dessutom är större. Ojämnheter i vägen, vind med mera kommer göra det ekipaget otäckt för alla inblandade.

En stadig dragbil är A och O men för er budget går det tyvärr inte ihop med låg förbrukning, ett trevligt alternativ att dra med är Suzuki Grand Vitara (1550kg på B-kort, 1850Kg med utökat B) och det är en rejäl konstruktion (ram & lågväxel) men ingen dröm att åka fort i. 2.5 V6 är att rekommendera för alternativen med fyra cylindrar på bensin eller diesel är bra trötta, men en sådan dricker lite över litern blandad körning. Som en tröst får man åtminstone en förvånansvärt trevlig motor, råstark med ett trevligt ljud:
https://www.youtube.com/watch?v=Lw1wqYcTvRE
Ett klipp med halvdan kvalité på en bil med modifierat avgasrör, men det kan inte vara många gårdstraktorer som låter på det viset?

Nackdelarna är oljeläckage från servostyrningen, rost i bakskärmar och skarven i golvet mellan baksäte och bagage men Suzuki har även problem med motorernas kedjor. Undvik bilar med tydligt rasslande motorer och om ni köper en som med tiden börjar låta så åtgärda problemet med en gång, det är inte så dyrt jämfört med somliga bilmodellers rembyten särskilt inte om man gör jobbet själv eller åtminstone undviker verkstäder med hög timdebitering. Men om den körs till det havererar är det lika bra att skicka den till skroten...

Ett exempel:
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_ … 20&w=3

Och om ni bara drar några enstaka gånger om året eller pendlar längre sträckor i högre farter så hade jag valt något annat, men jag förstår att det inte är så lätt när man har olika krav och en budget att rätta sig efter. Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
torsen
15 april 2015 · 7 233 Inlägg

Kolla in KIA Sportage generation 1.
Byggdes av Karmann i Tyskland.
Årets 4x4-bil i Europa när den kom.
Riktig 4x4 med hög- och lågväxel(= inget fjoll som Volvo, BMW, AUDI m fl).
Går att köra enbart 2-hjulsdriven(bakhjulsdrift).
Manuella frihjulsnav fram (för att spara bränsle vid pendling).
Finns i 2 karosserilängder.
Får dra närmare 1.600 kg(om jag minns rätt) på *B*-kort(ännu mer på utökat *B*-kort).

it_mutt Avstängd
15 april 2015 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
Kolla in KIA Sportage generation 1.
Byggdes av Karmann i Tyskland.
Årets 4x4-bil i Europa när den kom.
Riktig 4x4 med hög- och lågväxel(= inget fjoll som Volvo, BMW, AUDI m fl).
Går att köra enbart 2-hjulsdriven(bakhjulsdrift).
Manuella frihjulsnav fram (för att spara bränsle vid pendling).
Finns i 2 karosserilängder.
Får dra närmare 1.600 kg(om jag minns rätt) på *B*-kort(ännu mer på utökat *B*-kort).

1440kg fick jag dra efter min 02, polaren fick dra det samma efter sin 01:a

1800kg var draget/bilen maxad till.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
15 april 2015 · 7 233 Inlägg

it_mutt skrev:
1440kg fick jag dra efter min 02, polaren fick dra det samma efter sin 01:a

1800kg var draget/bilen maxad till.

1.570 kg på *B*-kort enligt uppgift jag har.
Den bilen har 95 hk motor.

roll

it_mutt Avstängd
15 april 2015 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:

it_mutt skrev:
1440kg fick jag dra efter min 02, polaren fick dra det samma efter sin 01:a

1800kg var draget/bilen maxad till.

1.570 kg på *B*-kort enligt uppgift jag har.
Den bilen har 95 hk motor.

roll

Vi hade 127hk(?)-varianterna

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
17 april 2015 · 7 233 Inlägg

it_mutt skrev:

torsen skrev:

it_mutt skrev:
1440kg fick jag dra efter min 02, polaren fick dra det samma efter sin 01:a

1800kg var draget/bilen maxad till.

1.570 kg på *B*-kort enligt uppgift jag har.
Den bilen har 95 hk motor.

roll

Vi hade 127hk(?)-varianterna

Annars väl en trevlig och prisvärd dragbil - om man köper en nittiofemhästare?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang