8468
Sök

Koppla generator duett

371 Inlägg
10 maj 2015
Trådstartare
Tja
Ja ska koppla en generator på min duett,det finns bara ett flat stift
Räcker det att dra det till + en och bara jorda generator eller hur ska man dra te laddnings lampan ?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 maj 2015
Utan laddlampan inkopplad på rätt sätt kommer gen ej ladda

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

371 Inlägg
10 maj 2015
Trådstartare
Okej,hur ska de kopplas ? wink

Forummoderator
26 611 Inlägg
10 maj 2015
Moparracing skrev:
Okej,hur ska de kopplas ? wink

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;t=113152

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

371 Inlägg
10 maj 2015
Trådstartare
De vart inte riktigt den generatorn som jag har men om jag förstår det rätt så ska det vara så här :

En kabel som är  generator >startmotor >batteri
En annan som är  generator >laddlampan>säkring>tändningslås
Och generatorn jorden i fästet

Kan detta stämma tro ? :p

672 Inlägg
10 maj 2015
Moparracing skrev:
De vart inte riktigt den generatorn som jag har men om jag förstår det rätt så ska det vara så här :

En kabel som är  generator >startmotor >batteri
En annan som är  generator >laddlampan>säkring>tändningslås
Och generatorn jorden i fästet

Kan detta stämma tro ? :p

det finns ju typ en miljard generatorer, lik/växelström och en uppsjö av tillverkare.
men det låter som du har en modern med inbyggd regulator, och då ska det kopplas
som du beskrev ovan!

"Väx inte upp! det är en fälla"

371 Inlägg
10 maj 2015
Trådstartare
Okej då testar jag med de smile

371 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
en till fråga,hur kopplar men enklast en voltmätare ska ja koppla den på samma punkt som ja kopplar kabeln till ladd lampan ? smile

sen undrar jag ochså när jag har dragit till tändninngslåset ska den kopplas till tändningsläget va ?

som ni märker är jag helt kass på el hmm
Senast redigerat av Moparracing (11 maj 2015)

672 Inlägg
11 maj 2015
Moparracing skrev:
en till fråga,hur kopplar men enklast en voltmätare ska ja koppla den på samma punkt som ja kopplar kabeln till ladd lampan ? smile

sen undrar jag ochså när jag har dragit till tändninngslåset ska den kopplas till tändningsläget va ?

som ni märker är jag helt kass på el hmm

voltmätaren kopplas in mellan + och -. i princip var som helst

kabel till tändningslås?? den från generatorn? förklara gärna!

371 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
ja de går ju original 2 kablar till generatorn.
ena kabeln (lite tjockare går ) från generator till startmotor och sedan till batteri.
den andra lite smalare kabeln ska enligt vad jag har hört gå från genratorn vidare genom ladd lampan för att sedan gå genom en säkring för att sluta i tändningslåset?
vart på tändningslåset ska ja sätta den de finns 3 lägen ett av ett tändning och ett där startmotorn ska få ström

672 Inlägg
11 maj 2015
Moparracing skrev:
ja de går ju original 2 kablar till generatorn.
ena kabeln (lite tjockare går ) från generator till startmotor och sedan till batteri.
den andra lite smalare kabeln ska enligt vad jag har hört gå från genratorn vidare genom ladd lampan för att sedan gå genom en säkring för att sluta i tändningslåset?
vart på tändningslåset ska ja sätta den de finns 3 lägen ett av ett tändning och ett där startmotorn ska få ström

tändningsläget!

371 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
okej tusen tack för hjälp och bra svar smile

2 253 Inlägg
11 maj 2015
Beroende på generator, så har jag hört att det är avgörande för funktionen vilken laddampa du använder.
Så om det inte blir bra, kan det vara värt att kolla vilken typ av laddlampa som sitter i den bil du tog generatorn från.

(Ex  Saab 900. En lampa med för högt watt-tal, kan orsaka skadade ledningsbanor i instrumentpanelen.)

Min Mitsubichi-generator som jag tog från en Mazda 626 och satt i segelbåten (inombordare), ville inte ladda då det var för litet watt-tal.

371 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
Okej men denna generatorn har jag provat på en likadan bil en gång så de ska gå bra,allt är draget nu de enda som klurar är generator kabeln på tändningslås ett, ska jag sätta den på.
30 (direkt + från batteri
15 (tändspole)
50 (startmotor)
Eller ett stift som är omärkt ??

2 253 Inlägg
11 maj 2015
Borde bli 15.

Så här är det....
Anslut till en punkt (30) som lämnar 12  volt endast när tändningen är på.
Så länge som generatorn inte laddar, är flatstiftsuttaget på generatorn (smala kabeln) negativ, och lampan lyser. Det flyter en ström genom fältlindningen, generatorn magnetiseringsström och är redo att börja ladda när motorn och således generatorn börjar snurra.
Nu, och först nu, när generatorn laddar, blir flatstiftsuttaget positiv. Positiv spänning på båda lampans poler, ger ingen spänningsskillnad och lampan slocknar.

Förmodligen jobbar nya generatorer mer sofistikerat än så. Men funkar utåt på samma sätt.
Senast redigerat av Meaganeowner (11 maj 2015)

371 Inlägg
12 maj 2015
Trådstartare
Ja har fått årdning på generatorn å så nu men då är nästa problem,har ska jag koppla lampan till oljetrycksgivare?är det bara från givaren till lampan ??

2 253 Inlägg
12 maj 2015
Borde vara som så att givaren ger kontakt mot jord (blocket), när motorn inte är igång. Det finns m a o  då inget oljetryck.

Prövas enklast genom att koppla en lampa mellan batteriets plus och givarens kabelanslutning.  En lampa på någon watt bör bli bra. Ska då lysa och slockna när motorn startar.

Om detta funkar, tar du plus från samma ställe som till laddlampan,  15 på tändningslåset. Annars lyser lampan hela tiden när motorn är avstängd. Inte fel med en egen säkring, så nära tändningslåset som möjligt.

Personligen tycker jag att oljetryck kontakter ska sluta när de får tryck... men då blir det en annan koppling. Vitsen med ev detta är att om det skulle bli ett avbrott, så lyser lampan. Men som sagt, en mer komplicerad koppling, och säkert ovanlig.

Ett bra sätt är att alltid kolla bilens varningslampor,  som ska lysa när man sätter på tändningen, utan att starta motorn. På så vis kan man kolla att alla kopplingar funkar, i vart fall just då.

371 Inlägg
12 maj 2015
Trådstartare
Okej så om jag fattade de rätt:
En sladd dom går givare>lampa
En annan batteri>säkring>lampa>tändningslås

2 253 Inlägg
13 maj 2015
En sladd, givare-lampa.
En sladd, lampa-säkring-tändningslås (15).

Sök