Låskista, hur byter man? V70 -00 nya karossen.

SaraLjung
12 juni 2015 · 14 Inlägg

Hej. Som rubriken lyder, hur gör jag för att byta låskistan på förardörr en?
Jag har tagit loss dörrpanelen, lossat på de 3 tornen som håller fast kistan. Borrat ut popniten som håller fast fönsterhissen nertill, på sidan. Tagit bort pinnen till låsknoppen.
Hur gör jag sen?!
Hur sitter den fast i pinnen till handtaget på utsidan?
Hur lossar jag på kontakten som sitter på kistan?
Hur får jag ut kistan ur dörren?!
Jag har försökt vinkla, bända, vrida och har nog använt lite övervåld men den kommer fortfarande inte ut hmm

KolGruvan
12 juni 2015 · 1 450 Inlägg

De underlättar nog om du tar bort hand taget. Sitter i två muttrar, som håller fast den.  Sen har du två pinnar i handtaget som du bara rycker loss. Kan få rycka rätt hårt för att dom ska släppa.  bara att lirka fram kistan och sedan lossa kontaktstycket när du fått ut det. Och du måste ta bort den skenan som du borrade på för att få ut den

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
SaraLjung
12 juni 2015 · 14 Inlägg

Okey, vart sitter dessa muttrar? Har en vit plastkåpa på insidan dörren som satt fast i en torx som jag lossat på men får inte bort kåpan, men kan flytta på den några cm.
Hur lossar jag resten av skenan?, vart och hur sitter den mer fast?

KolGruvan
12 juni 2015 · 1 450 Inlägg

Den vita kåpan är ett stöld skydd och den kan man få ett spel på innan man får loss den. Den ska dras framåt och neråt för att få loss den. sen kan du slänga den skiten för den e knäpp att få dit igen. Bakom den kåpan kommer du se två st 10mm muttrar till handtaget . Skenan som sitter i Bakkant på dörren sitter i en popnit som du borrat loss sen är det bara att dra den rakt ner och ta ut den

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
SaraLjung
12 juni 2015 · 14 Inlägg

Okey tack så mycket för svaren! Skall ge mig på detta på söndag när jag är ledig så återkommer jag om jag har fler frågor smile

KolGruvan
12 juni 2015 · 1 450 Inlägg

De e lugnt smile det brukar gå smidigt att byta en sån låskista så det ska du nog fixa utan problem.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang