Vems ansvar? Mitt, köparens eller verkstaden?

Jippen
22 juni 2015 · 363 Inlägg

Hej!

Sålde min m3an för två veckor sen till en norrman, och nu är det en del fel på bilen.
Bilen hade vart inne på service (Inspektion1 +byte utav packbox ingående axel till diffen) hos Schmiedmann den 27/5
-15.

Fick ett mail i Onsdags att diffen var mer eller mindre helt tom på olja, alla fyra bussningar till subframen var helt slut och att en fjäder var av vänster bak.  Tycker ju att dom ska fylla på olja i diffen när man byter packboxen och sen se att bussningar är slut och att en fjäder är av?

För detta skulle ju ha hänt mig om jag skulle inte ha sålt bilen.
När han ringde så frågade han om jag visste om något som skulle behövas bytas inom en snar framtid, det enda som jag kom på var nästa service, sen sa jag att jag kan inte lova att det kommer hålla i all evighet då bilen är 12år gammal. Så han köpte den på telefon, kom hem till mig några dagar senare och körde en sväng på max 5min så var han nöjd sen.

Så nu står bilen på verkstad i Oslo och väntar på delar...

Vad kan jag göra eller skall göra?

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03
viccoA
22 juni 2015 · 3 111 Inlägg

Gör inget alls.
Han har fått chansen att inspektera bilen och hittade inga fel på den. Om bakvagnen är sopslut så måste det märkts när han körde hem den till Oslo.

Har Schmiedmann glömt att fylla på olja vid servicen får han väl reklamera servicen, han har väl kvittot själv.
Tror nog både mekanikern på Schmiedmann likväl som bilprovningen hade sett en trasig fjäder, bilen är 12 år gammal och tar man sig inte tid att titta på den ordentligt när man köper den så finns det alltid en risk att man köper på sig en bil som behöver lite omvårdnad.

Pierre_r Lastbilsmekaniker
22 juni 2015 · 729 Inlägg

Du ska inte göra något alls, inspekterar inte köparen bilen noga innan papperna skrivs så är allt som händer sekunden efter det är klart den nya ägarens problem.

Fattar inte varför vissa nötter tror att man har någon sorts garanti på en begagnad bil köpt från en privatperson.
Vill man ha garanti så köper man från en bilhandlare.

Powe_R
22 juni 2015 · 414 Inlägg

Dock bör schmiedmann ta på såg angående diffen (?)
Byter man packning tömmer man "högst troligt" oljan, då tycker man ju att den bör fyllas på också. Är den felmonterad så oljan rann ut, då tycker jag även att dem skall ta på sig ansvaret.

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
viccoA
22 juni 2015 · 3 111 Inlägg

Powe_R skrev:
Dock bör schmiedmann ta på såg angående diffen (?)
Byter man packning tömmer man "högst troligt" oljan, då tycker man ju att den bör fyllas på också. Är den felmonterad så oljan rann ut, då tycker jag även att dem skall ta på sig ansvaret.

Ja men det är inte säljarens ansvar att brottas med Schmiedmann, det får köparen av bilen göra.

it_mutt Avstängd
22 juni 2015 · 10 388 Inlägg

Pierre_r skrev:
Du ska inte göra något alls, inspekterar inte köparen bilen noga innan papperna skrivs så är allt som händer sekunden efter det är klart den nya ägarens problem.

Fattar inte varför vissa nötter tror att man har någon sorts garanti på en begagnad bil köpt från en privatperson.
Vill man ha garanti så köper man från en bilhandlare.

Förstår inte varför vissa som inte vet vad de pratar om trots det ska låta fingrarna löpa amok. För så är det inte alls i laglig mening.

En säljare kan absolut bli skyldig att 1)Stå för eventuella reparationer eller 2)Köpa tillbaka bilen.



Reklamation
Om det visar sig att bilen har fel vid köpet kan säljaren bli skyldig att stå för kostnaden för att avhjälpa felet eller ta tillbaka bilen. Det är mycket viktigt att du, innan ett eventuellt avhjälpande av felen klagar hos säljaren (reklamerar) och berättar om att det finns fel på bilen. Reklamationen ska ske inom skälig tid efter det du märkt eller borde ha märkt felet. Om du inte reklamerar förlorar du normalt sett rätten till att säljaren ska åtgärda felen. Vad skälig tid är varierar från fall till fall, men en bra ”regel” är att klaga så snart du kan.

Fel
Normalt säljer de flesta privatpersoner sin bil i ”befintligt skick”. Ofta tror säljaren att han då friskrivit sig från allt ansvar efter köpet. En bil som säljs i befintligt skick kan trots det ändå anses vara felaktig i följande tre fall.

*Om bilen inte överensstämmer med de uppgifter säljaren lämnat vid köpet och som kan antas ha inverkat vid köpet.

*Om säljaren har underlåtit att upplysa köparen om något avseende bilen som han känner till eller får antas ha känt till som köparen borde kunnat ha räknat med att få veta, till exempel att mätarställningen inte överensstämmer med bilens riktiga körsträcka, och att detta skulle ha inverkat på köpet.

*Om bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till bilens pris och körsträcka och eventuella övriga omständigheter kunnat förutsätta.

exempelvis https://www.motormannen.se/radgivning/k … vatperson/

- - - - - -

Gällande undersökandet av bilen (vi tar samma källa för enkelhetens skull)

Om du blir uppmanad av säljaren att undersöka bilen innan du köper den måste du undersöka bilen noggrant. De fel du borde ha upptäckt kan du sällan göra gällande efter köpet. Om du inte uppmanats att undersöka bilen innan köpet, måste du göra undersökningen snarast efter köpet.


- - - Edit - - -


Gällande "garanti", så är det som så att den inte behöver "följa med". Garanti kan vara något som gäller enbart mellan företaget och "ursprungliga köparen" s.a.s. . Det normala är att det -inte- gör det. Köper du ex.vis en begagnad mobil med "garanti kvar", så är den inte per automatik giltig för dig (det framgår av villkoren vilket som gäller)

- - Edit2 - -

Vi tar en källa i högen på det också;

http://www.svt.se/plus/galler-garantin-pa-andrahandskop

Senast redigerat av it_mutt (22 juni 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
_Thor_
22 juni 2015 · 512 Inlägg

Har du sagt att du inte vet eller att nästa service är allt du kommer på känns det jävligt ojust att dem tar den till en verkstad som undersöker den grundligt för att sedan kräva dig på kalaset.

Nej, ge inte efter och låt köparen stå för de nya delarna.

Det hände mig en liknande grej där en verkstad rekommenderade massa onödigt jobb som var mest i förebyggande syfte. Köparen fattade inte mer än att det var "fel" och ringde och skällde på mig. Jävligt olustigt men jag hjälpte köparen fixa fram beg delar till en tiondel av vad verkstan vill ha så det löste sig till slut.

viccoA
22 juni 2015 · 3 111 Inlägg

it_mutt skrev:

Pierre_r skrev:
Du ska inte göra något alls, inspekterar inte köparen bilen noga innan papperna skrivs så är allt som händer sekunden efter det är klart den nya ägarens problem.

Fattar inte varför vissa nötter tror att man har någon sorts garanti på en begagnad bil köpt från en privatperson.
Vill man ha garanti så köper man från en bilhandlare.

Förstår inte varför vissa som inte vet vad de pratar om trots det ska låta fingrarna löpa amok. För så är det inte alls i laglig mening.

En säljare kan absolut bli skyldig att 1)Stå för eventuella reparationer eller 2)Köpa tillbaka bilen.



Reklamation
Om det visar sig att bilen har fel vid köpet kan säljaren bli skyldig att stå för kostnaden för att avhjälpa felet eller ta tillbaka bilen. Det är mycket viktigt att du, innan ett eventuellt avhjälpande av felen klagar hos säljaren (reklamerar) och berättar om att det finns fel på bilen. Reklamationen ska ske inom skälig tid efter det du märkt eller borde ha märkt felet. Om du inte reklamerar förlorar du normalt sett rätten till att säljaren ska åtgärda felen. Vad skälig tid är varierar från fall till fall, men en bra ”regel” är att klaga så snart du kan.

Fel
Normalt säljer de flesta privatpersoner sin bil i ”befintligt skick”. Ofta tror säljaren att han då friskrivit sig från allt ansvar efter köpet. En bil som säljs i befintligt skick kan trots det ändå anses vara felaktig i följande tre fall.

*Om bilen inte överensstämmer med de uppgifter säljaren lämnat vid köpet och som kan antas ha inverkat vid köpet.

*Om säljaren har underlåtit att upplysa köparen om något avseende bilen som han känner till eller får antas ha känt till som köparen borde kunnat ha räknat med att få veta, till exempel att mätarställningen inte överensstämmer med bilens riktiga körsträcka, och att detta skulle ha inverkat på köpet.

*Om bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till bilens pris och körsträcka och eventuella övriga omständigheter kunnat förutsätta.

exempelvis https://www.motormannen.se/radgivning/k … vatperson/

- - - - - -

Gällande undersökandet av bilen (vi tar samma källa för enkelhetens skull)

Om du blir uppmanad av säljaren att undersöka bilen innan du köper den måste du undersöka bilen noggrant. De fel du borde ha upptäckt kan du sällan göra gällande efter köpet. Om du inte uppmanats att undersöka bilen innan köpet, måste du göra undersökningen snarast efter köpet.


- - - Edit - - -


Gällande "garanti", så är det som så att den inte behöver "följa med". Garanti kan vara något som gäller enbart mellan företaget och "ursprungliga köparen" s.a.s. . Det normala är att det -inte- gör det. Köper du ex.vis en begagnad mobil med "garanti kvar", så är den inte per automatik giltig för dig (det framgår av villkoren vilket som gäller)

- - Edit2 - -

Vi tar en källa i högen på det också;

http://www.svt.se/plus/galler-garantin-pa-andrahandskop

Jojo, men "garanti" gäller ju för att något går sönder efter köp, om nu bussningarna är så dåliga som verkstaden påstår lär de varit slut även när köparen hämtade bilen.

it_mutt Avstängd
22 juni 2015 · 10 388 Inlägg

viccoA skrev:
Jojo, men "garanti" gäller ju för att något går sönder efter köp, om nu bussningarna är så dåliga som verkstaden påstår lär de varit slut även när köparen hämtade bilen.

Fast det har jag inte heller motsatt mig.

Senast redigerat av it_mutt (22 juni 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
zshoe Kokar ris
22 juni 2015 · 923 Inlägg

ska man vara petnoga så ingår inte inspektion av varken fjädring eller bussningar i inspektion 1:

http://www.e46fanatics.com/forum/showth … p?t=528799

däremot diffen bak är ju under all kritik, men som sagt tidigare, inte ditt problem. du har ju sålt bilen.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang