Sätta i en awd motor i en s70

Johnoxlundin
19 juni 2015 · 88 Inlägg

Jag har en fråga, de ju så att man kan ju byta motor ju och det, men krukset i det hela är att växelådan är manuelt som sitter på awd v70:n och nu är detta att man har ringt och snackat med Volvo och de säger att s70:ns automatlåda kan fungera om ena styrdonet är till motorn den andra är till växelådan eller är jag tvungen o skaffa awd automatlåda o växelådsstyrdon, databoxdå menar jag, vore bra och höra erat sätt hur man ska göra för att man ska slippa massa krångel med växelåda eftersom diffen sitter med växelådan och sedan är det ett gap in runt om drivaxlen där sand kan komma in och förstöra växelådan

Volvo S70 "Kuben" (1999)
Volvo 240 "Purple lady" (1982)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Detta är med hästlängder det värsta jag har läst på g.org. Inte bara vedervärdigt språkbruk. Du lyckas inte förmedla dina avsikter.

Vad har du för bil?
Vad ska du byta på din bil?
Vilka grejer har du skaffat?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mack Forum- och sitemoderator
19 juni 2015 · 26 167 Inlägg

Alltså..va?
Ska du byta växellåda eller motor..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Mack skrev:
Alltså..va?
Ska du byta växellåda eller motor..?

Därom tvista de lärde

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Johnoxlundin
22 juni 2015 · 88 Inlägg

sorry för det konstiga som sagts, ibland e det svårt att förklara, det är att jag har en v70 awd som jag tänkte överföra motorn till en s70, men att s70:n har automatlåda och awd har en manuellåda, för att slippa och krångla en massa om man kan använda s70s automat låda på v70:ns motor eftersom de har väl var sin databox om man kan lura databoxen eller måste man skaffa awd automatväxellåda för att motorn ska kunna gå riktigt?

Senast redigerat av Kissen86 (22 juni 2015)

Volvo S70 "Kuben" (1999)
Volvo 240 "Purple lady" (1982)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Kissen86 skrev:
sorry för det konstiga som sagts, ibland e det svårt att förklara, det är att jag har en v70 awd som jag tänkte överföra motorn till en s70, men att s70:n har automatlåda och awd har en manuellåda, för att slippa och krångla en massa om man kan använda s70s automat låda på v70:ns motor eftersom de har väl var sin databox om man kan lura databoxen eller måste man skaffa awd automatväxellåda för att motorn ska kunna gå riktigt?

Inte helt begripligt än

Du har en S70 automat med kass motor?

Donatorbil v70 manuell awd?

Om du flyttar över svänghjulet och momentomvandlare så kommer det nog funka fint.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Johnoxlundin
22 juni 2015 · 88 Inlägg

men kan det funka tillsammans? tanke det med databoxar? motorn till s70 är ner monterad för att sättas i en ny kolv för att sen monteras ihop igen med ny sotningssats, v70 awd är en donator bil men det jag siter mer o klurar på är om databoxarna motarbetar varandra eller att de jobbar tillsammans?

Volvo 240 "Purple lady" (1982)
Volvo S70 "Kuben" (1999)
_Thor_
22 juni 2015 · 512 Inlägg

Kissen86 skrev:
Jag har en fråga, de ju så att man kan ju byta motor ju och det, men krukset i det hela är att växelådan är manuelt som sitter på awd v70:n och nu är detta att man har ringt och snackat med Volvo och de säger att s70:ns automatlåda kan fungera om ena styrdonet är till motorn den andra är till växelådan eller är jag tvungen o skaffa awd automatlåda o växelådsstyrdon, databoxdå menar jag, vore bra och höra erat sätt hur man ska göra för att man ska slippa massa krångel med växelåda eftersom diffen sitter med växelådan och sedan är det ett gap in runt om drivaxlen där sand kan komma in och förstöra växelådan

Kissen86 skrev:
sorry för det konstiga som sagts, ibland e det svårt att förklara, det är att jag har en v70 awd som jag tänkte överföra motorn till en s70, men att s70:n har automatlåda och awd har en manuellåda, för att slippa och krångla en massa om man kan använda s70s automat låda på v70:ns motor eftersom de har väl var sin databox om man kan lura databoxen eller måste man skaffa awd automatväxellåda för att motorn ska kunna gå riktigt?

Kissen86 skrev:
men kan det funka tillsammans? tanke det med databoxar? motorn till s70 är ner monterad för att sättas i en ny kolv för att sen monteras ihop igen med ny sotningssats, v70 awd är en donator bil men det jag siter mer o klurar på är om databoxarna motarbetar varandra eller att de jobbar tillsammans?

Inte en enda punkt.

Johnoxlundin
22 juni 2015 · 88 Inlägg

nä ursäkta för det

Volvo 240 "Purple lady" (1982)
Volvo S70 "Kuben" (1999)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Men varför oroar du dig för lådan? Den sitter väl redan i S70 och fungerar?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Johnoxlundin
22 juni 2015 · 88 Inlägg

motorn på s70 montera jag ner för att det skramla. Det visa sig att det var en flisa från kolven som slog väldigt mycket och jag funderade på att föra över v70 awd motor och sätta den i s70. Men så klurar jag på om motor databoxen till v70 awd  om den motarbetar s70 automatlåds databox när man sätter i v70 awd motorn i s70?

Senast redigerat av Kissen86 (22 juni 2015)

Volvo 240 "Purple lady" (1982)
Volvo S70 "Kuben" (1999)
Mack Forum- och sitemoderator
22 juni 2015 · 26 167 Inlägg

Kissen86 skrev:
motorn på s70 montera jag ner för att det skramla. Det visa sig att det var en flisa från kolven som slog väldigt mycket och jag funderade på att föra över v70 awd motor och sätta den i s70. Men så klurar jag på om motor databoxen till v70 awd  om den motarbetar s70 automatlåds databox när man sätter i v70 awd motorn i s70?

Vad för motor har mer specifikt suttit i S70:in tidigare?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Johnoxlundin
22 juni 2015 · 88 Inlägg

jag försökt kolla upp vad för s70 det är men det står bara 2,5. Det är en 10 ventilare orginal som är i s70. Samma med v70 awd är orginal 20 ventilare. Det är om databoxarna motarbetar varandra

Volvo 240 "Purple lady" (1982)
Volvo S70 "Kuben" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang