5204
Sök

Köpråd - Coupe till bra pris

5 Inlägg
26 juni 2015
Trådstartare
Hej!

Jag har för avsikt att köpa en coupe som skall användas som sommarbil och förmodligen stå avställd i varmgarage över vintrarna.

Jag har tittat endel på blocket och kommit fram till några bilar jag tycker är intressanta inom ramen för min budget som ligger på 15000 - 30000 kr.

- Fiat Coupe 2.0 16v turbo

- Honda Prelude (fjärde och femte generationerna)

- Mitsubishi Eclipse (Andra generationen)

Har någon erfarenhet av dessa bilar och kan informera lite om hur de är att äga, eller har ni tips på andra liknande bilar?

Finns det något speciellt man ska akta sig för när det kommer till dessa modeller?

Tacksam för svar!

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 juni 2015
Passa på och köp den Rover 827 Coupe som finns ute nu. Lite mer klass än de du listar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 Inlägg
26 juni 2015
Trådstartare
Tack för svar!

Hittade en Rover på hela blocket, personligen tycker jag att den ser lite tråkig ut samt att den överskrider min budget en aning.

Hur är en Peugeot att ha? I mina kretsar har de fått lite dåligt rykte (förmodligen oförtjänat). Är den rolig att köra?

Kan tillägga att Fiaten tilltalar mig väldigt pga utseende samt turbo.
Senast redigerat av Vismut (26 juni 2015)

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 juni 2015
Vismut skrev:
Tack för svar!

Hittade en Rover på hela blocket, personligen tycker jag att den ser lite tråkig ut samt att den överskrider min budget en aning.

Hur är en Peugeot att ha? I mina kretsar har de fått lite dåligt rykte (förmodligen oförtjänat). Är den rolig att köra?

Kan tillägga att Fiaten tilltalar mig väldigt pga utseende samt turbo.

Jo jag insåg att du nog är ute efter en lite mindre och ärtigare bil. Rovern är en glidare, landsvägskryssare med all utrustning. En lyxbil från förr helt enkelt. Men men, konceptet coupe är roligt, hoppas du hittar vad du söker.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

131 Inlägg
26 juni 2015
Eclipse 2G har jag ägt, mycket trevlig bil om du frågar mig, hade GS altså icke turbo, orginal ser dom väldigt tråkiga ut så försök hitta någon med utbytt kjolpaket (är mer regel än undantag att dom är stylade) har faktiskt inte så mycket att klaga på mer än att dom kan va lite törstiga i stadskörning(cirka 1.1liter ville min gärna ha) pendlade jag med den i frisk fart dök den utan problem ner till 0.7-0.8, trots omkörningar & en bit över hastighetsbegränsningen.

Såg nyligen min gamla på blocket för så lite som 18.000, lär ha gått direkt då den är borta nu. nackdelen var väll kanske försäkringen då den låg på cirka 9500/helår på helförsäkring smile

Hjulhusen på dom är väldigt(!) stora så rekomenderar minst 19tums fälgar för att fylla ut dom, annars ser det, i mitt tycke, ganska illa ut.

5 Inlägg
26 juni 2015
Trådstartare
Dentar skrev:
Eclipse 2G har jag ägt, mycket trevlig bil om du frågar mig, hade GS altså icke turbo, orginal ser dom väldigt tråkiga ut så försök hitta någon med utbytt kjolpaket (är mer regel än undantag att dom är stylade) har faktiskt inte så mycket att klaga på mer än att dom kan va lite törstiga i stadskörning(cirka 1.1liter ville min gärna ha) pendlade jag med den i frisk fart dök den utan problem ner till 0.7-0.8, trots omkörningar & en bit över hastighetsbegränsningen.

Såg nyligen min gamla på blocket för så lite som 18.000, lär ha gått direkt då den är borta nu. nackdelen var väll kanske försäkringen då den låg på cirka 9500/helår på helförsäkring smile

Hjulhusen på dom är väldigt(!) stora så rekomenderar minst 19tums fälgar för att fylla ut dom, annars ser det, i mitt tycke, ganska illa ut.

Okej, eclipsen är väldigt intressant, vad jag förstått är de relativt enkla att skruva på också, stämmer det? Är van med bil som drar en liter per mil just nu så förbrukningen är inga större problem (Alltid bättre om den är liten men...). Försäkring kommer ju inte heller bli så farligt eftersom den ska användas som sommarbil. smile

Vilket intryck ger interiören på bilen? Är det kvalité eller känns den plastig invändigt? Man kanske borde försöka hitta en med skinnklädsel.

Tack för informativt svar! smile

131 Inlägg
26 juni 2015
Lättskruvade tycker jag själv att dom är! men alla tycker ju olika, enklare än den bmw jag har nu, kikar du under gamla bilar så ser du en bild på interiören på min, dom flesta har ''skinn'' stolar och köp inte en utan. just GS är ett utrustningspaket & missminner jag mig inte heter den RS utan detta paket, men folk skriver endå GS på annonser.

Intrycket är väll bra antar jag för en japsare i 20k klassen, finns ju alltid bättre & sämre, men helt ok enligt mig smile

5 Inlägg
26 juni 2015
Trådstartare
Dentar skrev:
Lättskruvade tycker jag själv att dom är! men alla tycker ju olika, enklare än den bmw jag har nu, kikar du under gamla bilar så ser du en bild på interiören på min, dom flesta har ''skinn'' stolar och köp inte en utan. just GS är ett utrustningspaket & missminner jag mig inte heter den RS utan detta paket, men folk skriver endå GS på annonser.

Intrycket är väll bra antar jag för en japsare i 20k klassen, finns ju alltid bättre & sämre, men helt ok enligt mig smile

Såg riktigt grym ut den du hade smile Det verkar vara en väldigt prisvärd bil för mig så det lutar nog åt det hållet just nu.

Sök