Jag ämnar köpa en ny bil av SUV-typ med bensinmotor och manuell växellåda, men inte nödvändigtvis 4x4.
Bakdörren måste vara takhängd och får inte vara delad typ Volvo XC90 och Citroen CX7.
Riktigt/fullstort reservhjul som INTE får vara monterat bakpå typ Jeep Wrangler.
Dragförmågan för obromsat släp måste vara 750 kg, bromsat släp bör vara minst 1.200 kg för *B*-kort.*)
Biltypen för att den är bekväm att gå i och ur trots tilltagande orörlighet i leder av olika anledningar.
Bensinmotor för att jag tröttnat på att frysa i dieselbil.
Manuell växellåda eftersom jag trivs bättre med det och nyare automatlådor krånglar mer. Dock max 6 växlar.
Inte nödvändigtvis (riktig) 4x4 - men absolut inte visco, Haldex eller eldrift på bakhjulen. Gärna typ Mazda Tribute.
Jag ska inte ha någon mini-SUV typ Opel Mokka eller impometer-SUV typ Land Cruiser, Range Rover eller G-Wagen.
AUDI Q5, BMW X3, Land Rover Discovery Sport, Range Rover Evoque passar mig inte = för ömtåliga att hämta ved.
Subaru Forester och Volvo XC60 faller bort eftersom de är för låga.
VW Tiguan är otänkbar med tanke på servicen, bemötandet och driftsäkerheten(erfarenhet av flera VW!).
Jeep Renegade och "systerfiaten" har för dålig rutomsikt.
Jeep Cherokee är så otroligt ful att den är otänkbar.
Återstår Honda CR-V , Toyota RAV4, Mazda CX-5 och Suzuki Vitara(Grand Vitara är en fin bil, men jag behöver inte så sofistisk 4x4).
Finns det någon mer kandidat som kan tänkas passa mig.
Finns Mercedes B-Klass med 4x4 och lite högre "styltor"?(4x4 brukar automatiskt leda till lite högre bil - därför)
*) har f n en 4x4 som endast får dra 400 kg obromsat men 1.500 kg bromsat på *B*-kort.
En annan får dra 750 kg obromsat men tyvärr endast 1.190 kg på *B*-kort och 3.500 kg på *B*E*-kort.
Hur lagstiftande politiker tänkt här är för mig en gåta.
Ska jag låna grannens "tolvhundrasläp" måste jag ta lilla bilen.
Men för att låna sonens lilla EU-släp stora bilen.
Jag har inte *B*E* eller utökat *B*-kort.