Bilköp: Audi A4 eller Volvo V50? (Diesel)

anotaren
13 juli 2015 · 8 Inlägg

Vad pratar du om för bil?

DasAuto
13 juli 2015 · 2 751 Inlägg

Malheus skrev:
Jag har varit med om en 2012as bil vars kamremmen hoppade (3-4 kugg) efter 8 tusen mil, kollade med tillverkaren och fick svaret "Intervallen är bara en rekommendation.. kunden får kontakta sitt försäkringsbolag"

Men ligger man i lite kan man nog få sånt på Goodwill, nu gick det bra på denna motor och bilen behövde bara byta rem, spännare och löphjul.

Hur märker man om den hoppar någon kugg? Är det något specifikt som man märker eller går bilen dåligt bara?

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
xXSammy
13 juli 2015 · 6 578 Inlägg

DasAuto skrev:
Hur märker man om den hoppar någon kugg? Är det något specifikt som man märker eller går bilen dåligt bara?

Bilen hade bara dött under tomgången på en parkering, hade inga felkoder eller något så plocka ner saker inför ett kamremsbyte så såg jag att kamdrevet stod ett par kugg fel.
Ingen skada skedd, tror till och med att vi stod för jobbet som tröst till kunden. smile (Eller rabatterat, detta var för ett par år sedan)

Senast redigerat av Malheus (13 juli 2015)

De/Dem
Henrik-N
18 juli 2015 · 450 Inlägg

Jag har en facelift v50 d5 automat med precis allt som gick att välja, bilen går helt jävla fantastiskt och drar 0.5 vid landsväg och 0.65-0.7 blandad körning.

Ja den är litebullrig och stötig och motorn är liten stark för bilmodellen vilket resulterar i lite ketchup effekt vid stadskörning när man ger gas och vid krypkörning.

Dock överväger d5 ans fördelar nackdelarna och vid skötsel är den i princip 100 procent skottsäker och motorn är de sista som ger upp skulle jag tro.

Senast redigerat av Henrik-N (18 juli 2015)

Djo
18 juli 2015 · 10 157 Inlägg

Ska du ha v50 undvik dom första årsmodellerna och för guds skull välj en Volvo motor ska du ha diesel så är D5 en bra motor.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
xXSammy
18 juli 2015 · 6 578 Inlägg

Djo skrev:
Ska du ha v50 undvik dom första årsmodellerna och för guds skull välj en Volvo motor ska du ha diesel så är D5 en bra motor.

D5 mellan 2011 och 2012 har problem med topplockspackningen, i somliga fall topplocket i sig. (Eller cylinder fodrerna)

De/Dem
Djo
18 juli 2015 · 10 157 Inlägg

Malheus skrev:

Djo skrev:
Ska du ha v50 undvik dom första årsmodellerna och för guds skull välj en Volvo motor ska du ha diesel så är D5 en bra motor.

D5 mellan 2011 och 2012 har problem med topplockspackningen, i somliga fall topplocket i sig. (Eller cylinder fodrerna)

Okej detta var ett fel jag ej var medveten om (man lär sig något var dag)  Vad är det som gör att just dom åren har problem då annan leverantör av grejer eller miss från fabrik ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
MawE
18 juli 2015 · 517 Inlägg

En polare hade en 2007 V50 2.0D där han fick byta turbon två gånger efter ett års användning. Hade rullat 16k. En riktig problembil så välj en nyare modell av V50 isf.

A4 kan ha problem med spridarna, men kan åtgärdas på goodwill, annars kostar det 5kkr per spridare.

/Martin - Wolfsburg GTI
Volkswagen Golf GTI "Joanne" (2003)
Christian S
18 juli 2015 · 4 816 Inlägg

Malheus skrev:

Djo skrev:
Ska du ha v50 undvik dom första årsmodellerna och för guds skull välj en Volvo motor ska du ha diesel så är D5 en bra motor.

D5 mellan 2011 och 2012 har problem med topplockspackningen, i somliga fall topplocket i sig. (Eller cylinder fodrerna)

men 11&12 fanns inte D5 i V50 utan bara D3&D4 och det är en 5 cylindrig 2 liters motor (samma motor med olika programvaror)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang