3002
Sök

Köpa en 9000 med dåligt urtrampningslager?

528 Inlägg
25 juli 2015
Trådstartare
#1
Tjaa,

Jag funderar på att åka o kolla/köpa en 9000 2,0t som har dåligt urtrampningslager,  det går inte att köra bilen för tillfället,  då kopplingspedalen ligger i botten!
Jag har dock både fräsch växellåda och urtrampningslager liggandes så det är ju inget jätte problem att byta! Bilen ifråga är trimmad, så det är troligtvis därför urtrampningslagret gett upp! Men är det något man behöver tänka på i övrigt som också kan va paj?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
25 juli 2015
#2
Frizzox skrev:
Tjaa,

Jag funderar på att åka o kolla/köpa en 9000 2,0t som har dåligt urtrampningslager,  det går inte att köra bilen för tillfället,  då kopplingspedalen ligger i botten!
Jag har dock både fräsch växellåda och urtrampningslager liggandes så det är ju inget jätte problem att byta! Bilen ifråga är trimmad, så det är troligtvis därför urtrampningslagret gett upp! Men är det något man behöver tänka på i övrigt som också kan va paj?

Nu vet jag inte hur det är på Saab men kan det inte vara kopplingswire eller kopplingscylinder/slavcylinder som är paj?
Ser du inget som är trasigt så måste du ju riva isär för att se vad som är fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

528 Inlägg
25 juli 2015
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
Frizzox skrev:
Tjaa,

Jag funderar på att åka o kolla/köpa en 9000 2,0t som har dåligt urtrampningslager,  det går inte att köra bilen för tillfället,  då kopplingspedalen ligger i botten!
Jag har dock både fräsch växellåda och urtrampningslager liggandes så det är ju inget jätte problem att byta! Bilen ifråga är trimmad, så det är troligtvis därför urtrampningslagret gett upp! Men är det något man behöver tänka på i övrigt som också kan va paj?

Nu vet jag inte hur det är på Saab men kan det inte vara kopplingswire eller kopplingscylinder/slavcylinder som är paj?
Ser du inget som är trasigt så måste du ju riva isär för att se vad som är fel.

/Benny

Kopplingscylindern finns det kvitto på att den är bytt!
Men som sagt så har jag en komplett låda att byta mot om det skulle visa sig behövas, sjukt svårt beslut att ta just nu^^ men överväger att köpa! Byta urtrampningslager/låda är ju gjort på en kväll om man ligger i! Förhållandevis enkelt på 9000!


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
25 juli 2015
#4
Tvivlar starkt på urtrampningslagret har gjort att pedalen är i botten...såfall har nog lagret skurit och tagit med sig Slavcylindern in i döden!

Slaven är ganska vanlig att den pajar på 9000 tyvärr, dock är det nästan samma jobb som att byta urtrampningslager....kostar 3-4ggr mer än bara lagret!

Kopplingscylindern bör vara huvudcylindern som sitter nere vid pedalen! smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

5 806 Inlägg
25 juli 2015
#5
Som sagt, ligger pedalen i botten är det något hydrauliskt fel. Dvs antingen huvudcylinder eller slavcylinder som är trasig, väldigt vanligt på Saab 9000.

Huvudcylindern är lätt att byta/reparera, slavcylindern däremot så måste lådan ut då den sitter inuti lådan.


528 Inlägg
25 juli 2015
Trådstartare
#6
Jag har en likadan 9000 där allt funkar klockrent! Funkar det att bara flytta över från min då isåfall? smile jag måste ju ha ner lådan i vilket fall!


Evildan
25 juli 2015
#7
Frizzox skrev:
Jag har en likadan 9000 där allt funkar klockrent! Funkar det att bara flytta över från min då isåfall? smile jag måste ju ha ner lådan i vilket fall!

Ja, om du plockar bort dom trasiga detaljerna från den ena bilen och monterar hela detaljer från den hela bilen så kommer det fungera under förutsättning att bägge bilarna verkligen har likadana detaljer beroende på motortyp, årsmodell osv.

528 Inlägg
25 juli 2015
Trådstartare
#8
Jamen dåså! Båda bilarna är Saab 9000 A50 2,0t från 97! smile då blir det till att meka i veckan då smile



Sök