Trafikfråga att diskutera.

Evildan
14 augusti 2015 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Jag ligger i det vänstra fältet precis som 99% av alla andra. Det är smidigast. Det är ju likadant på Skogstorpsvägen i båda riktningarna.

/Benny

Men, det är ju högertrafik i Sverige och därav skall vi hålla åt höger, jag menar hur kör du på motorvägen? Inte i vänsterfil? wink

Jodå, bara det går tillräckligt fort så. Skojar!!! Men på de ställen vi pratat om så ligger jag till vänster ihop med alla andra. Rätt eller fel.....ja, det kan man diskutera.


/Benny

Visst är det lite intressant ändå?

För när det riktigt stockar på blir det en 300 meter kö i vänster fil medans den högra är tom.
Kör man (jag) då i höger fil kommer det fingrar och signalerande från i övrigt stillasittande förare i den vänstra filen, när filerna sedemera går ihop anser sig de flesta vänsterfilare ha någon typ av förkörsrätt och inte sällan försöker blockera högerfilsföraren.
Jag vet folk med körkort som på största allvar tror att högerfilen är en bussfil för enbart bussen.

Eskilstuna Torshällavägen 1 för den som vill kika själv.

Evildan
14 augusti 2015 ·

Queenie skrev:
Enligt vad jag lärt mig så ska man hålla till höger för att hålla vänsterfilen fri. Är man som jag, inte bekant med den aktuella sträckan ligger jag till höger. Känner jag till vägarna och vet att jag ska till vänster längre fram väljer jag vänsterfilen, speciellt om det är trafik, för att inte behöva göra filbyte i sista stund.
Men som sagt, i trafiktäthet enligt bild: höger fil.
Vart ligger du Evildan?

På sofflocket. wink

Längre fram går det givetvis att svänga höger eller vänster, men då har vägen dessförinnan sammanflätats igen till enfiligt vilket innebär att en filplacering är omöjlig att göra.

Men som svar på din fråga gällande var jag kör så håller jag höger om det är övrig trafik och ligger kvar i vänster om jag rullar mol allena där då asfalten är av ngt bättre kvalitet.

Lowpass
14 augusti 2015 · 1 224 Inlägg

Det är en dum trafiklösning från början

i-vtec Do you?
Evildan
14 augusti 2015 ·

Lowpass skrev:
Det är en dum trafiklösning från början

Något uppslag som kan föredras?

1. Öppna högerfilen in mot city igen för högersvängande trafik och låta den vänstra gå in i cirkulationen?
2. Öppna den högra mot Torshälla för att låta den svänga in på Årbygatan?

Fördelar: Fordonstrafiken flyter bättre vid tät trafik med lägre utsläpp som incitament.

Nackdelar: Öppnar upp för ännu mera racemöjligheter i vältrafikerat område samt fler risker att en gångare/cyklist blir överkörd då det blir fler moment för fordonsföraren, vi vet ju hur svårt fordonsförare har för en sådan enkel sak som att föra en spak uppåt när dom skall ut ur en cirkulationsplats. wink

Har du några bra uppslag?

Lowpass
14 augusti 2015 · 1 224 Inlägg

Evildan skrev:

Lowpass skrev:
Det är en dum trafiklösning från början

Något uppslag som kan föredras?

1. Öppna högerfilen in mot city igen för högersvängande trafik och låta den vänstra gå in i cirkulationen?
2. Öppna den högra mot Torshälla för att låta den svänga in på Årbygatan?

Fördelar: Fordonstrafiken flyter bättre vid tät trafik med lägre utsläpp som incitament.

Nackdelar: Öppnar upp för ännu mera racemöjligheter i vältrafikerat område samt fler risker att en gångare/cyklist blir överkörd då det blir fler moment för fordonsföraren, vi vet ju hur svårt fordonsförare har för en sådan enkel sak som att föra en spak uppåt när dom skall ut ur en cirkulationsplats. wink

Har du några bra uppslag?

Jag kollade upp platsen på googlemaps. Anledningen att jag tycker att det är en dum trafiklösning är denna.
När du har vänsterfilen som leder förbi övergångstället kommer bilisten alltid förbereda sig och ligga i vänster.
Detta framgår väldigt tydligt i fotot från googlemaps där samtliga bilar ligger till vänster och högerfilen blir oanvänd.
Den enklaste och vettigaste lösningen för detta skulle enligt mig vara att högerfilen på denna väg ska leda förbi det obevakade övergångstället.
På så sätt skulle alla hålla åt höger och bättre ordning skulle skapas, på detta sätt skulle du kunna köra om från vänster sida utan att det är konstigt på något sätt.

i-vtec Do you?
Evildan
14 augusti 2015 ·

Lowpass skrev:

Evildan skrev:

Lowpass skrev:
Det är en dum trafiklösning från början

Något uppslag som kan föredras?

1. Öppna högerfilen in mot city igen för högersvängande trafik och låta den vänstra gå in i cirkulationen?
2. Öppna den högra mot Torshälla för att låta den svänga in på Årbygatan?

Fördelar: Fordonstrafiken flyter bättre vid tät trafik med lägre utsläpp som incitament.

Nackdelar: Öppnar upp för ännu mera racemöjligheter i vältrafikerat område samt fler risker att en gångare/cyklist blir överkörd då det blir fler moment för fordonsföraren, vi vet ju hur svårt fordonsförare har för en sådan enkel sak som att föra en spak uppåt när dom skall ut ur en cirkulationsplats. wink

Har du några bra uppslag?

Jag kollade upp platsen på googlemaps. Anledningen att jag tycker att det är en dum trafiklösning är denna.
När du har vänsterfilen som leder förbi övergångstället kommer bilisten alltid förbereda sig och ligga i vänster.
Detta framgår väldigt tydligt i fotot från googlemaps där samtliga bilar ligger till vänster och högerfilen blir oanvänd.
Den enklaste och vettigaste lösningen för detta skulle enligt mig vara att högerfilen på denna väg ska leda förbi det obevakade övergångstället.
På så sätt skulle alla hålla åt höger och bättre ordning skulle skapas, på detta sätt skulle du kunna köra om från vänster sida utan att det är konstigt på något sätt.

Instämmer.
Vad som inte syns är att det är en busshållplats på respektive vägbana tillika ett övervakat övergångsställe, men som du skriver, om det vore den vänstra som istället gick in den högra skulle det vara betydligt smidigare och den areal som upptas av vägen i sin helhet vore konstant.

Lowpass
14 augusti 2015 · 1 224 Inlägg

Evildan skrev:

Lowpass skrev:

Evildan skrev:
Något uppslag som kan föredras?

1. Öppna högerfilen in mot city igen för högersvängande trafik och låta den vänstra gå in i cirkulationen?
2. Öppna den högra mot Torshälla för att låta den svänga in på Årbygatan?

Fördelar: Fordonstrafiken flyter bättre vid tät trafik med lägre utsläpp som incitament.

Nackdelar: Öppnar upp för ännu mera racemöjligheter i vältrafikerat område samt fler risker att en gångare/cyklist blir överkörd då det blir fler moment för fordonsföraren, vi vet ju hur svårt fordonsförare har för en sådan enkel sak som att föra en spak uppåt när dom skall ut ur en cirkulationsplats. wink

Har du några bra uppslag?

Jag kollade upp platsen på googlemaps. Anledningen att jag tycker att det är en dum trafiklösning är denna.
När du har vänsterfilen som leder förbi övergångstället kommer bilisten alltid förbereda sig och ligga i vänster.
Detta framgår väldigt tydligt i fotot från googlemaps där samtliga bilar ligger till vänster och högerfilen blir oanvänd.
Den enklaste och vettigaste lösningen för detta skulle enligt mig vara att högerfilen på denna väg ska leda förbi det obevakade övergångstället.
På så sätt skulle alla hålla åt höger och bättre ordning skulle skapas, på detta sätt skulle du kunna köra om från vänster sida utan att det är konstigt på något sätt.

Instämmer.
Vad som inte syns är att det är en busshållplats på respektive vägbana tillika ett övervakat övergångsställe, men som du skriver, om det vore den vänstra som istället gick in den högra skulle det vara betydligt smidigare och den areal som upptas av vägen i sin helhet vore konstant.

Det behövs en stor förnyelse av trafikplanerare och att man tar åtgärder för vad som måste byggas i detta land, se bara problemen i Stockholm.
En tvåfilig väg som agerar huvudled för hela Sverige, projekterad på 50-talet.

Senast redigerat av Lowpass (14 augusti 2015)

i-vtec Do you?
Slash Saabifierad
14 augusti 2015 · 2 026 Inlägg

Det finns en "lag" som säger att när hastigheten är upp till 70 km/h och det finns dubbla filer, då får man göra omkörning i båda filerna, dessutom är tanken då att man använder den filen som "känns" bäst. Nu är det inte många som verkar känna till detta, för folk vågar inte köra om en till höger utan de brukar istället lägga sig bakom en och försöka pressa.
Usch för Eskilstunas trafiksäkerhetsfixering: rondeller, farthinder, kullerstenar och avsmalningar typ överallt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang